Assassin's Creed IV: Black Flag: moordenaars op zee

Vrij spelen in de Caribbean

Ook in de vrije gameplay speelt varen een grote rol, en dat begint al met het simpelweg bereiken van de verschillende plekken in het spel waar je naartoe moet. Al vrij vroeg in onze speelsessie moesten we een punt bereiken dat een kilometer of drie verderop lag. Assassin's Creed IV: Black Flag laat spelers een speciale 'reissnelheid' selecteren. Je schip vaart dan harder dan in het echt zou kunnen, maar het beperkt de wachttijd, en dat geniet dan toch onze voorkeur.

Bootje staren?

Aan die woordkeuze kun je misschien al iets aflezen. 'Beperkt de wachttijd' is niet hetzelfde als 'zorgt dat je binnen no-time op locatie bent'. Als er iets is waar bij ons de alarmbellen van gingen rinkelen wat Assassin's Creed IV: Black Flag betreft, dan is het wel dat we net iets te vaak en te lang simpelweg naar ons bootje aan het staren waren, terwijl het ons naar onze bestemming bracht. Ubisoft ondervangt een deel van dat probleem wel met een fasttravel-systeem, maar dat lost niet alles op. Zo zul je elke locatie eerst moeten bereiken voor je van dat systeem gebruik kunt maken, en daarnaast is er een aantal locaties waar niet heel direct een fasttravel-locatie bij in de buurt ligt.

Nu moest je in de vorige Assassin's Creed-games ook weleens lange afstanden afleggen, maar dat deed je dan meestal te voet of desnoods te paard. Dat is een veel actievere bezigheid. De grootste 'uitdaging' bij het reizen met de Jackdaw is dat je niet tegen de eilanden aan vaart. Dat is nu niet direct een ingrediënt voor spannende gameplay.

Genoeg te doen

Het komt dan ook vooral neer op je eigen wil om af te wijken van het snelste reispad. Ubisoft hamert erop dat er heel veel te beleven en te ontdekken valt in de spelwereld van Assassin's Creed IV: Black Flag, en dat is inderdaad zo. Op de drie kilometer die we moesten afleggen passeerden we legio schepen die we hadden kunnen beroven, diverse schateilanden waar we hadden kunnen duiken naar een schat, en eilanden gevuld met diverse rijkdommen of mysteries als oude ruïnes en forten die we hadden kunnen innemen. Wie op de bonnefooi het ruime sop kiest en maar ziet waar hij uitkomt, kan met Assassin's Creed IV: Black Flag best even zoet zijn.

De vraag is alleen: hoe vaak en hoe lang is dat leuk? Je ziet het wel vaker met optionele missies en games die niet toevallig Grand Theft Auto V heten: je hebt er een gedaan, en eigenlijk heb je ze allemaal gedaan. De eerste keer een fort innemen of een ruïne opsporen is leuk, maar daarna wordt het een kwestie van verzamelen en wordt het een taakje. Al snel lieten we ook veel schepen ongemoeid omdat we geen zin hadden om elke keer maar weer tijd te investeren in het overmeesteren van een simpel bootje, ongeacht de eventuele voordelen die zo'n actie zouden opleveren. Dan speelt de rijkelijk gevulde spelwereld ineens niet zo'n grote rol meer.

Wat zullen we doen met de dronken zeeman?

Dat doet overigens niets af aan de kwaliteit van de gameplay als je wel bezig gaat met die optionele bezigheden. Zo waagden we een duik naar wat schatkisten, onderzochten we een schateiland en baanden onszelf een weg door de jungle op een van de grotere eilanden. Op die momenten ademt het spel sfeer en verplaats je je moeiteloos in de piratenkapitein met wie je avontuur na avontuur beleeft. En vooruit: terwijl je dat aan het doen bent verzamel je ook nieuwe liedjes die je bemanning zingt als je aan het zeilen bent, wat de tocht nog wat kan opluisteren.

08:52
Assassin's Creed IV: Black Flag Video van 29 oktober 2013

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite