Op stap met de APA in Command & Conquer

Verzengende vlammenzee

We konden de campagne nog niet uitproberen in Keulen, maar we mochten wel alvast een potje spelen tegen de computer. Als Asian Pacific Alliance namen we een voorschot op de campagne en trokken we ten strijde tegen de EU. Omdat de APA een aantal eenheden heeft die graag met vuur spelen, kozen we voor een zekere Inferno als General. Ook die houdt van fikkie stoken en geeft je de optie om Inferno Artillery op de vijand los te laten, een luchtaanval die eenmaal gelanceerd even nodig heeft om zich op te bouwen, maar daarna een alles verzengende vlammenzee veroorzaakt.

Aan de basis van de game is weinig veranderd. Je bouwt nog steeds een basis op, meestal in de hoek van een rechthoekige map. Met die basis moet je jezelf voorzien van een constante stroom geld en energie, want beide zijn nodig om gebouwen neer te zetten en daar eenheden te trainen. Bij de APA bouw je eerst een Supply Center en Harvesters, voertuigen die de supplies vanuit de voorraad naar het Supply Center kunnen overbrengen. Nadat een Power Plant is neergezet en misschien ook een oliebron is gevonden om te exploiteren, kun je Barracks bouwen, waar de eerste eenheden kunnen worden getraind.

Vlammenwerper

Bij de APA kan dat al snel, want eenheden zijn goedkoop. Vooral grondtroepen als de standaard Red Guard en de Inferno Squad. Met die laatste kun je al snel resultaat boeken, want ze zijn uitgerust met een vlammenwerper die erg effectief is tegen de units die de tegenstanders in de beginfase hebben. Je kunt ook al snel de Napalm Mortar Squad bouwen en tanks als de snelle Lynx en de Dragon Tank. Ook die laatste heeft een vlammenwerper en met een combi van de Dragon Tank en de Inferno Squad heb je een zeer krachtige rush in huis. Wie voor Inferno kiest, kan ook nog zijn luchtaanval eroverheen gooien en zo helemaal een grote vlammenzee in het vijandelijke kamp veroorzaken.

Onze speelsessie was daardoor kort en als het iets duidelijk maakte, is het dat de game op Normal op dit moment weinig uitdaging biedt. Al kan het natuurlijk zijn dat de APA in de huidige build iets te sterk is. Het zegt gelukkig nog weinig. Er loopt een gesloten bètatest van de game, waaraan alleen genodigden mogen meedoen. Als we de makers moeten geloven, zal er aan de balans in de game nog volop geschaafd worden voordat de game later dit jaar wordt vrijgegeven.

Developer-diary Command & Conquer

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Formule 1

'14 '15 '16 '17 2018