Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

De nieuwe Nexus 7: de beste kleine tablet

Android 4.3: hoe staat het OS ervoor?

De Nexus 7 werd gelijktijdig met Android 4.3 gepresenteerd, een relatief kleine update van Googles besturingssysteem. Visueel gezien is er nauwelijks iets aangepast, net als bij de voorgaande 4.2-release. Eigenlijk staat het design van het besturingssysteem sinds versie 4.1 al bijna stil.

Dat betekent overigens niet dat Googles ontwerpers stilzitten. Die richten zich op het vernieuwen van de verschillende apps van Google, zoals Gmail, Drive, Google+, Maps en Hangouts. De nieuwe, strakke designstijl die Google voor deze apps gebruikt, spreekt ons wel aan en hopelijk gaan we die ook terugzien in het besturingssysteem zelf. Wellicht gebeurt dit bij de volgende Android-versie, die dit najaar verwacht wordt.

Onder de motorkap heeft Google het nodige gedaan om de snelheid te verbeteren. Voor een uitgebreide uiteenzetting van de nieuwigheden die Android 4.3 brengt, verwijzen we je naar dit artikel.

Een handige vernieuwing voor tabletgebruikers zijn de uitgebreide gebruikersaccounts. Via Restricted Profiles kan nu per account ingesteld worden welke dingen wel en niet gedaan mogen worden. Zo kan bijvoorbeeld een account voor kinderen gemaakt worden waarmee het niet mogelijk is om applicaties in de Play Store te kopen, maar waarmee wel spelletjes gespeeld kunnen worden.

Multi user op Nexus 7 Multi user op Nexus 7 Multi user op Nexus 7

Kleinere tweaks zijn bijvoorbeeld aanpassingen aan het font, een gewijzigde interface binnen de camera-app en betere debugging-tools, zodat ontwikkelaars kunnen zien waar de knelpunten in hun app zitten op prestatievlak.

Android op tablets: het ecosysteem

Met de release van een nieuw Nexus-apparaat en een nieuwe Android-versie is het een goed moment om het ecosysteem van Android even te belichten. Een veelgehoorde uitspraak is nog steeds dat er voor iOS veel meer apps beschikbaar zijn, maar is dat ook zo?

Dat ligt er aan welke specifieke apps je gebruikt. Alle grote spelers en diensten hebben apps voor beide platforms beschikaar, dus op het gebied van sociale media, video- en audiostreaming, en nieuwspublicaties zit je bij beide ecosystemen goed. Daarbij houden steeds meer app-ontwikkelaars zich aan Googles ontwerpregels, waardoor apps er in het algemeen beter uitzien dan een jaar geleden.

Waarin iOS nog wel een voordeel heeft, zijn games en tablet-apps. Omdat opgeblazen telefoon-apps er niet mooi uitzien op een iPad, zijn ontwikkelaars sneller geneigd om een mooie iPad-variant te maken. Bij Android is die noodzaak er minder, omdat apps dynamisch schalen, net als een responsive design op het web. Dat heeft als voordeel dat ook telefoon-apps er scherp uitzien, maar als nadeel dat de ruimte niet altijd goed benut wordt.

Op een 10,1"-Android-tablet is dat een stuk storender dan op de Nexus 7. Heel volle designs met verschillende kolommen, die goed uit de verf komen op een groot scherm, zouden op de Nexus 7 waarschijnlijk ook niet fijn werken. Hoewel het dus zeker zo is dat er minder tablet-optimized apps voor Android zijn, zoals Twitter en Facebook, vinden we dat in de praktijk geen groot probleem.

Op het vlak van games is het aanbod bij iOS momenteel nog groter. Soms komen games eerder op iOS uit, en in sommige gevallen zijn ze exclusief voor Apples platform, zoals Epics Infinity Blade.

De Google Play-diensten

De eerste Nexus 7 moest concurreren met Amazons Kindle Fire en dan niet alleen op hardwaregebied, maar ook op het vlak van diensten en content. Google besteedde vorig jaar dan ook veel aandacht aan zijn verschillende diensten, zoals Play Music, Play Books en Play Movies & TV.

We zijn nu een jaar verder en alleen Play Books, in onze ogen de minst interessante, is beschikbaar in Nederland. Muziek kopen of films en tv-series huren is nog steeds niet mogelijk. Googles Spotify-concurrent All Access kunnen we in Nederland evenmin gebruiken, al is de dienst wel beschikbaar voor onze zuiderburen. Google Benelux zegt dat het de bedoeling is dat deze diensten op termijn wereldwijd beschikbaar komen, maar een specifieke planning voor voor Nederland kan het bedrijf niet geven.

Bugs?

Telkens als er een nieuw product uitkomt, verschijnen op het internet verhalen over bugs en productiefouten. Daarbij geldt natuurlijk dat mensen die een goed werkend model hebben, niet de moeite nemen om daar iets over te melden, in tegenstelling tot degenen die problemen ondervinden. Het is daarom moeilijk te zeggen hoe wijdverspreid die problemen zijn.

De twee mogelijke issues waarover bij de nieuwe Nexus 7 het meeste geschreven wordt, zijn problemen met gps en problemen met multitouch. Het gps-signaal zou soms permanent wegvallen en het touchscreen zou soms aanrakingen registreren die helemaal niet gedaan worden.

Wij hebben twee exemplaren van de Nexus 7 getest, maar konden de beschreven problemen niet reproduceren. Mocht je er eentje aanschaffen, dan kan het dus zeker geen kwaad om meteen te kijken of alles werkt, maar het kan evengoed zijn dat er niks aan de hand is.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True