Redacteur audio en games

Company of Heroes 2: Goed maar niet vernieuwend

Victory Points

De overwinning hangt niet af van het bezetten van de Territory Points; daar zijn de Victory Points voor. De speler of het team dat een Victory Point in bezit heeft en weet te houden, snoept punten af van het andere team en zodra die punten op zijn, heeft het team verloren. Er zijn echter verschillende Victory Points in elke map. Dat betekent dus dat je het vijandelijke kamp niet hoeft aan te vallen om te winnen. Company of Heroes is daarmee ook in deel 2 een potje verdeel en heers. Het gaat om aanvallen, maar toch vooral ook om het verdedigen van de Territory en Victory Points die je onder controle hebt. Wie slaagt in dat laatste, heeft de meeste voorraden en de meeste punten, maar aangezien er nogal wat van dergelijke Points zijn, is er altijd wel een bevoorradingsroute die minder goed bewaakt wordt, waarmee je de opbouw van het vijandige leger kunt verstoren. Vooral de kunstmatige intelligentie van het spel is goed in het opzetten van een kleinschalige verrassingsaanval diep in vijandelijk terrein.

Daarmee is Company of Heroes 2 weer net zo hectisch als de voorgangers en zul je ogen te kort komen om de vele ontwikkelingen op de map te volgen. Het weer voegt daar echter een nieuwe dimensie aan toe. Door een sneeuwstorm kan de strijd om een bepaald punt op de map opeens stil komen te liggen. Die onverwachte pauze maakt de strijd er echter alleen maar spannender op, want wat heeft je tegenstander in de pauze voor onverwachts gedaan? Ook TrueSight werkt aan die spanning mee, omdat je veel meer dan voorheen verrast kunt worden door tegenstanders die onverwacht dichtbij zijn.

De invloed van het winterse weer is de grootste verbetering aan Company of Heroes 2 en het is jammer dat die invloed niet groter is. De game volgt de strijd van 1941 tot en met 1945, wat wil zeggen dat het niet alleen winter is, maar dat ook de andere drie seizoenen langskomen. Er zijn dus maar een paar missies gedurende de campagne die een winters decor hebben en hetzelfde geldt voor de multiplayer-maps. Relic had best wat mogen smokkelen door een groter deel tijdens de winter te laten spelen.

Micromanagement

Verder is micromanagement dus belangrijk. Relic maakt dat echter niet erg comfortabel. Je kunt uiteraard eenheden of groepjes eenheden aan hotkeys toewijzen, maar er vallen zo veel slachtoffers dat je veel te vaak bezig bent met het reorganiseren van de groepen die je gemaakt hebt. Dat wordt nog verergerd doordat je eenheden kunt samenvoegen als ze te veel uitgedund zijn. Op zich een handige functie, maar ook daaraan ben je na elke slag te veel tijd kwijt. Wat meer opties om verschillende groepjes al dan niet vergelijkbare eenheden te selecteren waren prettig geweest.

Een eerste developer diary van Company of Heroes 2

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite