Redacteur audio en games

Company of Heroes 2: Goed maar niet vernieuwend

Slechte tutorial

Behalve de invloed van het winterse weer en de verbeterde line of sight is er niet veel nieuw aan de gameplay van Company of Heroes 2. Voor fans van het origineel, en dat zijn er veel, is dat wellicht een geruststelling. Voor nieuwkomers is het minder prettig, want de campagne is spannend genoeg en maakt goed voelbaar hoe smerig een echte oorlog is. Als tutorial is de campagne echter minder geslaagd, omdat niet goed duidelijk gemaakt wordt wat de verschillende eenheden kunnen en hoe ze opgewaardeerd kunnen worden. Company of Heroes 2 is dus moeilijk om op te pakken als je het origineel niet kent.

Voor ervaren spelers is het echter prettig om te merken dat het belangrijkste kenmerk van de serie overeind is gebleven. Net als in de voorgaande delen van de serie is het niet zozeer de beperkte reeks eigenschappen van elke eenheid die het verschil maakt, maar de manier waarop de eigenschappen van de verschillende eenheden in elkaar grijpen. Zo kunnen sluipschutters lichtkogels afschieten. Op zich geen spectaculaire vaardigheid, maar heel nuttig als je toevallig ook mortieren hebt klaarstaan die door het licht van de kogels opeens goed zicht hebben op de vijand. Het is maar een klein voorbeeld van de tactieken die een legeraanvoerder kan inzetten. Het maakt in elk geval duidelijk dat Company of Heroes nog steeds een game is waarin het aankomt op micromanagement, op het op tijd aan- en bijsturen van de vele losse eenheden onder je bevel. Dat blijkt ook, want Relic houdt weinig rekening met het grote geheel. Zo kun je niet ver uitzoomen en is het wat lastig om verschillende (of alle) eenheden tegelijk te selecteren en een opdracht te geven. Net als zijn voorgangers is ook CoH2 een spel van strijd op vele fronten, van speldenprikjes uitdelen en van omtrekkende bewegingen maken met kleine hoeveelheden manschappen.

Multiplayer

De kracht van de game komt beter tot zijn recht in co-op en multiplayer. De strijd daar, tegen andere spelers of tegen de kunstmatige intelligentie van de game, draait veel meer om grondstoffen en het onder controle houden van delen van de map. Er zijn Territory Points en Victory Points. Het bezetten van de diverse Territory Points geeft je brandstof, munitie en mankracht, de drie grondstoffen in het spel. Daarmee kun je een basis opbouwen die nodig is om sterkere eenheden te trainen. Je moet ervoor zorgen dat de route van de diverse Territory Points naar je basis veilig is en blijft. Als de route onderbroken wordt door vijandige troepen, loopt de bevoorrading van je basis spaak.

Multiplayer-trailer

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite