Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

E3: Presidentiële waanzin in Saints Row IV

In andere handen

Toen THQ eerder dit jaar failliet ging, werden de rechten op de games van de uitgever geveild. Daarbij was vreemd genoeg weinig belangstelling voor grote namen als Homeworld en Darksiders. Maar Saints Row - toch vaak afgeschilderd als een minderwaardig soort Grand Theft Auto - ging moeiteloos van de hand. Dat is niet vreemd als je weet dat Saints Row - ondanks de kritiek - een van de best verkopende series van THQ was. Het Duitse Koch Media kreeg de rechten in handen en stalde de titel bij Deep Silver, het label dat door de uitgever wordt gebruikt voor hardcore games.

Ten tijde van de verkoop werd door ontwikkelaar Volition - in zijn geheel overgenomen door Koch Media - al aan Saints Row IV gewerkt. De game is inmiddels bijna klaar en verschijnt eind augustus op de markt. Door de perikelen rond THQ is er tot nu toe weinig over de nieuwe Saints Row naar buiten gekomen. De game werd echter achter gesloten deuren getoond op de E3, waar wij alvast een deel van het spel mochten uitproberen.

President

In Saints Row IV ben je de leider van de Saints, de bende die centraal staat in de serie. Toch is er wel het nodige veranderd, want je bent nu niet alleen leider van de Saints, je bent ook president van de VS en zetelt in het Witte Huis. Als de game begint, loop je daar lekker ongeïnteresseerd rond, om met lomp gedrag overijverige medewerkers op hun nummer te zetten en af en toe een seksistische opmerking tegen een strak geklede medewerkster te maken. Kennelijk run je het land precies zoals je de bende runt.

Dat wordt snel anders. Tijdens de wekelijkse persconferentie wordt het Witte Huis aangevallen door aliens. Een enorm ruimteschip blaast een gat in het dak en kaapt als eerste de sexy medewerkster van de president weg. Daarna daalt de leider van het buitenaardse Zin Empire af op het podium waar normaal gesproken de president zijn praatje houdt, om duidelijk te maken dat hij nu de baas is.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Aankondigingstrailer Saints Row IV.

Space Invaders

Daarna begint het spel en kun je het Oval Office invluchten om op zoek te gaan naar wapens. Bij Volition doen ze niet moeilijk, je krijgt direct een flinke voorraad waar je uit kunt kiezen. Eigenlijk hangt elk denkbaar conventioneel wapen wel aan de muur, tot een raketwerper aan toe. Na wat gevechten in de gangen van het Witte Huis beland je in de tuin, waar je plaats kunt nemen in luchtafweergeschut. Handig, want het enorme Zin-ruimteschip spuwt een hele lading kleine schepen uit, die je allemaal uit de lucht moet schieten. Na een eerste lading, waarbij de toestellen een voor een op je afkomen, sturen de Zin groepen schepen op je af, die direct een patroon vormen dat sterk doet denken aan de ruimteschepen uit Space Invaders.

Area 51-hoofd

Als je die schepen uit de lucht weet te krijgen, wordt het menens. De leider van de Zin gaat zich persoonlijk met je bemoeien. Niet veel later ben je aan boord van zijn schip en sta je oog in oog met de alien, die niet alleen een typisch Area 51-hoofd heeft, maar ook twee koppen groter is. Uiteraard komt het tot een gevecht, maar doordat de Zin over stevige superpowers beschikt, maak je weinig kans. Daarna valt de president van de VS in buitenaardse handen. Niet dat hij zich overgeeft; geestelijk blijft de president zich verzetten. Om zijn geest te breken, sluiten de Zin hem aan op het computersysteem aan boord van het buitenaardse schip. Met verstrekkende gevolgen.

Pas als je op de buitenaardse computer bent aangesloten, begint het spel echt. De aliens plaatsen je in een simulatie van de aardse werkelijkheid. Je loopt het grootste gedeelte van de game dus rond in een gesimuleerde versie van Steelport. Daar heeft Volition een open spelwereld van gemaakt, waarin je dus vrij rond kunt lopen, rennen en vliegen, want je kunt in dit vierde deel veel meer dan je van Saints Row gewend bent.

Nu ook met superpowers

Doordat je op de computer van de aliens bent aangesloten, kun je op de een of andere manier ook over hun superpowers beschikken. Dat geeft veel meer opties dan voorheen. Sterker nog, het wordt er bijna een ander spel van, al is de stijl nog steeds heel erg Saints Row. De gameplay doet echter eerder denken aan games als inFamous en Prototype. Dat wil zeggen dat je erg hard kunt rennen, met als bijkomend effect dat je alle auto's op je pad moeiteloos opzij ramt. Je kunt zo hard rennen dat je ook tegen de hoogste flats omhoog loopt.

Stomp

En als je dan op volle snelheid hoog boven een pand uitkomt, kun je zonder moeite - in de stijl van inFamous - verder zweven. Je komt dan in een soort glijvlucht waarin je naar believen bij kunt sturen. Je kunt niet stijgen, maar als je wat hoogte hebt gewonnen door tegen een muur op te rennen, kun je toch gemakkelijk en snel een flinke afstand afleggen. Mocht er geen gebouw in de buurt zijn, dan kun je ook gewoon omhoog springen. Als je hoger wilt, kun je dat springen ook nog opladen door de knop langer ingedrukt te houden. Tot slot kun je vanuit de lucht ook met grote vaart de grond rammen en iedereen in de buurt omver kegelen. Of uiteraard gewoon bovenop iemand landen. Uiteraard loop je zelf geen enkele schade op, ongeacht de hoogte van waaraf je naar beneden suist.

Die Stomp maakt onderdeel uit van een set superpowers die onder de d-pad verscholen zitten. Zo kun je kiezen voor Telekinesis, waarmee je mensen, aliens en voorwerpen kunt laten zweven en naar believen kunt weggooien. Dat laatst hoeft niet direct. Je kunt ook een alien laten zweven en het vervolgens op een lopen zetten. De alien zal je al zwevend netjes volgen, ook als je tegen een gebouw op rent en naar beneden zweeft. Verder kun je aliens bevriezen of in de fik steken. Alle vier de superpowers zijn op te waarderen.

Zwarte gaten schieten

Naast de buitenaardse krachten heb je natuurlijk ook nog gewone wapens. De traditionele vuurwapens zoals je die in het Witte Huis vond, maar ook de van Saints Row bekende excentrieke wapens. Geen paarse dildo dit keer, al is er een wapen dat enigszins in de buurt komt. Je hebt een katana, zo'n licht gekromd Samoerai-zwaard, dat in dit geval een paarse gloed heeft, zodat het oogt als een heuse lightsaber. Nog maffer is de Singularity Gun, waarmee je zwarte gaten af kunt schieten. Als het gat op de grond komt, zuigt het alles op dat maar een beetje los zit. Niet alleen aliens, maar ook vuilnisbakken, lantaarnpalen en auto's.

Het kan nog gekker. De Dubstep is een wapen waarmee je iedereen kan laten dansen op een dubstep-deuntje. Niet alleen de aliens waar je op schiet, maar ook iedereen er omheen. Degene waar je op richt raakt daarbij gewond en zal na aanhoudend vuur uit de Dubstep overlijden.

Achtervolging

Dat blijft niet lang zonder gevolgen. Mocht je in korte tijd een aantal tegenstanders uitschakelen, dan zal de politie achter je aan komen. Je kunt een bepaald Wanted-niveau in de game bereiken. In eerste instantie komt er dan gesimuleerde aardse politie achter je aan; computergestuurde cops die je proberen uit te schakelen. Mocht dat niet genoeg zijn en je Wanted-level nog verder stijgen, dan komt er een echte alien achter je aan, die de simulatie binnenstapt. Het is een flinke bad ass. Je zult al je superpowers aan moeten wenden om hem uit te schakelen, of snel een veilig heenkomen moeten zoeken - al valt het niet mee om de alien kwijt te raken.

Je zult alle opties ook nodig hebben om je belangrijkste opdracht uit te voeren; de gesimuleerde stad bevrijden. De stad is opgedeeld in wijken en centraal in elke wijk staat een buitenaardse constructie die zwaar bewaakt wordt. Als je die weet te veroveren, is de wijk bevrijd. Je ziet de wijk veranderen, en als je nog meer wijken bevrijdt uiteindelijk ook de hele stad. De gesimuleerde stad heeft namelijk een vreemde gloed, en die verdwijnt als een wijk bevrijd is.

Voorlopige conclusie

De kleurrijke stijl en platte humor zijn nog steeds volop aanwezig bij Saints Row. Met de nieuwe superpowers krijgt de speler er echter een flink arsenaal aan opties bij. Vreemd genoeg lijkt de game er wat meer richting van te krijgen. Het is nog steeds een spel vol bizarre grappen en mogelijkheden, maar die lijken nu wat meer in dienst te staan van de game en het verhaal. Ter vergelijking: Saints Row III was een hoop gekheid waarbij het stokje ver was te zoeken. Saints Row IV is een hoop gekheid op een stokje. Al heb je daar de paarse dildo voor in moeten leveren.

Titel Saints Row IV
Platform Windows, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Volition
Uitgever Deep Silver
Releasedatum 23 augustus 2013
Saints Row IV Saints Row IV Saints Row IV

Laagste prijzen voor: Saints Row IV, PC
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Dreamgame

Score: 5 (2)

€ 14,99

€ 14,99

Kostenoverzicht

Productprijs € 14,99
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 14,99
Bekijk


Laagste prijzen voor: Saints Row IV, PS3
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

NedGame

Score: 3.5 (7)

€ 12,-

€ 13,99

Kostenoverzicht

Productprijs € 12,-
Pakketpost tot € 75,- € 1,99
iDeal € 0,-
Totaal € 13,99
Bekijk

Reacties (26)

Wijzig sortering
Wauw, dat je ooit nog eens een hands-on leest waarbij ze de paarse dildo missen :P . Waar gaat deze wereld heen? :+

Maar even serieus, (kan dat eigenlijk wel met Saints Row?) het lijkt weer een over de top spel. Hopelijk zit er dit keer weer van die genki dingen derbij om het leuk te houden. En wel met meer dan 2 personen tegelijk, want af en toe had ik bij Saints Row dat we met zn drieen waren, maar dan moest er eentje alleen...

Dus dat is het enige wat ik hoop bij dit spel, voor de rest prima spel :D .
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over het missen van de paarse dildo. Er zit namelijk een soortgelijk wapen in Saint's Row IV, wat er alvast voor heeft gezorgd dat het in de huidige vorm niet uitgebracht mag worden in Australië (zie link voor artikel op Eurogamer)
"The weapon can be used during gameplay on enemy characters or civilians. In the Board's opinion, a weapon designed to penetrate the anus of enemy characters and civilians constitutes a visual depiction of implied sexual violence that is interactive and not justified by context and as such the game should be Refused Classification."

Hahaha, je zal maar bij die board zitten.
Idd gangbangen met de allmighty purple wobbler
Gewoon een avondje met de dildo meppen zonder doel , Saints for ever
Jammer. Ik heb zowel SR2 als 3 gespeeld, en had liever gezien dat men met SR4 weer de SR2 semi-serieuze gangsta kant was opgegaan. Saintsrow 2 is voor mij de beste uit de reeks.
Deel 3 was mijn eerste deel en heb mij daar erg mee vermaakt. Het is allemaal zo gemoedelijk, niets moet alles mag en lekker over de top met een shitload aan clichés. Als ik dit zo lees, dan wordt dit gewoon weer een verplichte aanschaf. Er is eigenlijk één ding wat ik echt jammer vindt en dat is het ontbreken van een splitscreen multiplayer. Het zou technisch een moeilijk verhaal worden aangezien er voor twee schermen (of meer) een open wereld gerenderd moet worden, maar hoe tof zou het zijn om missies met of tegen elkaar op één Xbox te kunnen spelen in één woonkamer.
Ik ben liever geen azijnpisser, maar ik mis de goede oude dagen van Saints Row twee, waar Saints Row nog gewoon een Grand Theft Auto editie was die wel begreep wat leuk was. Waar je redelijk consequentieloos gewoon met een (gestolen) auto over de stoepen kon rijden, omdat het voor de kwaliteit van je voertuig beter was om over voetgangers heen te rijden dan tegen andere auto's aan. Waar je in een sidemission met een camerateam en een politieuniform de meest bizarre 'misdaden' op de meest uiteenlopende manieren 'oploste'. Waar je op een dak van een auto kon staan en spontaan ging carsurfen.

Saints Row 3 ging al richting over de top, zeker als je ver voor het einde al onverwoestbaar was voor explosies, kogels en valpartijen. Ik vrees dat met de introductie van Saints Row 4 er weer een nieuwe niche ontstaat voor een game die als Grand Theft Auto is, maar zichzelf niet te serieus neemt.

De game die ik leuk vond lijkt er ergens nog in te zitten, maar ik moet steeds harder zoeken om er iets van terug te vinden.

edit: spelfout

[Reactie gewijzigd door Detlev op 27 juni 2013 08:28]

heb zelf Saints Row 1 gehad en deel 3, de reden waarom ik 2 heb overgeslagen is denk ik dat deel 1 voor mij te serieus is, en dan pak ik toch liever een GTA daarvoor, deel 3 leek mij lekker maf, en dat bleek inderdaad ook wel :P en als ik deel 4 zo zie lijkt het mij een leuke opvolger :)
maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ze gekker dan deel 4 niet moeten gaan worden.
maar we zullen zien hoe deel 4 wordt.
Het is wel bizar om te zien hoe ver SR1en SR4 uit elkaar liggen.. Waar SR1 nog enige tegenhang bood aan het steeds 'realistischer' wordende GTA heeft dit er niets meer mee te maken.
Het contast tussen realistische open wereld en over de top free-roam kan moeilijk groter worden dan dit, maar toch denk ik dat beide games hun eigen charme hebben.
Persoonlijk was ik erg gecharmeerd van de opties in Prototype 1,2 alleen had het een verschrikkelijk slecht uitgewerkt verhaal. SR4 lijkt sommige opties zoals het rennen en gliden terug te brengen en laat het verhaal gewoon lekker voor wat het is. Erg benieuwd, ik zie het wel zitten, zo'n over de top game die je even 'n half uurtje kan oppakken.
en ik maar denken dat het niet gestoorder kon na saintsrow 3. hoe fout kan je het hebben :+

3 was een zeer vermakelijke game. misschien deze ook maar eens kopen.
Ben ik de enige die bij het zien van de 1e screenshot denkt: "hey, wat doet die gast van Deus Ex in een SR spel?"?

Anyway, SR3 vond ik erg vermakelijk, maar het was op de grens van te veel over the top voor mij. Ik denk dat ik deze toch maar over sla dit keer. Dan toch liever het realisme van GTA V proberen.
[-1]
My thoughts exactly
[/-1]
GTA vond ik op een bepaald punt te serieus worden (rijtje hara krishna uit GTA1 :) past niet binnen een game als GTA Vice City) en ik besloot toen SR1 eens te proberen. Flink mee vermaakt. Goed, de besturing was niet optimaal en grafisch had het beter gekund, maar het verhaal en de humor waren goed in balans en zorgden dat ik me goed vermaakt heb. SR2 was voor mij dan ook een insta-buy. Nog steeds een sterk verhaal, nog steeds een goede portie (foute) humor. Johnny Gat blijt 1 van mijn favoriete game-characters.
Bij SR3 ben ik afgehaakt. Ik vreesde dat het spel teveel doorschoot richting bizarre humor ten koste van het verhaal. Als dit deel weer een beter verhaal heeft, geef ik het mischien weer een kans, want ik blijf de SR-reeks een warm hart toedragen.

Verder: superkrachten in een virtuele wereld en niemand die een vergelijking maakt met de Matrix...really?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True