Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

E3: The Witcher 3: Wild Hunt - groter en beter dan ooit

De Wild Hunt keert terug

Geralt of Rivia. Die naam zou jou, beste rpg-liefhebber, inmiddels toch wel iets moeten zeggen. Wat nog vrij bescheiden begon met The Witcher, veranderde met The Witcher 2: Assassin of Kings toch wel in een flinke hit. The Elder Scrolls V: Skyrim wordt door velen beschouwd als de beste fanatasy-rpg van de afgelopen jaren, maar ook Skyrim wist maar net af te rekenen met de tweede Witcher-game. Waar we waarschijnlijk nog jaren moeten wachten op een volgend offline deel in de The Elder Scrolls-serie, staat The Witcher 3: The Wild Hunt al op de rol voor volgend jaar. En dit keer niet eerst exclusief voor de pc, maar als multiplatformgame ook voor de Xbox One en PlayStation 4.

Het verhaal van The Witcher 3: The Wild Hunt gaat min of meer verder waar het tweede deel ophield. Misschien weet je het nog: het Empire of Nilfgaard stond op het punt de Northern Kingdoms binnen te vallen. Hoofdpersonage Geralt of Rivia, Witcher van beroep, had een rol in die politieke crisis, maar had ook zijn eigen problemen. Geralt werd gekweld door herinneringen aan zijn eigen geliefden, en alle nachtmerries die daarmee samenhangen. Vooral die nachtmerries spelen een belangrijke rol in The Witcher 3. De duistere wezens van de Wild Hunt keren namelijk terug, en dus kan Geralt op zoek naar wraak en naar antwoorden.

Maar die Wild Hunt, wat is dat nu eigenlijk? Dat is een lastige vraag. Zou je het de inwoners van de spelwereld vragen, dan zal de overgrote meerderheid je vertellen dat je wel een beetje oud bent om nog in sprookjes te geloven. Want dat is wat men denkt van de Wild Hunt: het zijn wezens uit verhaaltjes en nachtmerries, ooit bedacht om kinderen bang te maken. Geralt weet echter wel beter. Hij heeft al eens een Wild Hunt meegemaakt en stond oog in oog met de bloeddorstige wezens.

Volgens de onafhankelijke, Poolse ontwikkelstudio CD Projekt Red speelt dat verhaal een belangrijke rol in The Witcher 3. Alles wat met de Wild Hunt samenhangt vormt eigenlijk de main quest, die de speler naar verluidt al tussen de veertig en vijftig uur gebonden houdt. Verdiep je je echter in de politiek achter de oorlog tussen de Northern Kingdoms en Nilfgaard, dan voeg je daar al snel tientallen uren aan toe en dan kom je, verspreid over de immense spelwereld, nog allerlei optionele side-quests tegen. Al met al belooft CD Projekt Red ruim honderd uur aan gameplay die gebonden is aan quests.

Immense spelwereld

Een immense spelwereld is in gamesland pas een immense spelwereld als hij in een bepaald perspectief wordt geplaatst. Zo is de spelwereld van The Witcher 3 ongeveer 35 keer groter dan de spelwereld van The Witcher 2, en daarmee ook anderhalf keer zo groot als de complete spelwereld van Skyrim. Nog een vergelijking? Nou vooruit: het grootste exemplaar van de Skellig-eilanden is groter dan de spelwereld van The Witcher 2. En, ook altijd een leuke: het duurt veertig minuten om te paard van de ene naar de andere kant van de spelwereld te rijden.

Gevulde, gevarieerde spelwereld

Nu is dat allemaal aardig, maar het stelt uiteraard niets voor als dat een leeg en saai geheel oplevert met veel laadtijd, maar beide lijken in The Witcher 3 niet aan de orde. CD Projekt Red belooft een spelwereld zonder laadtijd, gevuld met veel inhoudelijke content en gevarieerde omgevingen, en daarvan zagen we op de E3 al een aantal voorbeelden. The Witcher 3 wisselt uitgestrekte bosgebieden inderdaad op schitterende wijze af met imposante bergtoppen. Geralt kan een 1200 meter hoge berg beklimmen, maar ook met zijn voeten in de zee staan.

Het maken van zo'n wereld is niet zomaar iets, en het zou ook niet mogelijk zijn geweest zonder de komst van de Red Engine 3. Hierin zit een hulpmiddel verwerkt voor het vormgeven van een spelwereld. De techniek simuleert in een ruw vormgegeven omgeving hoe het water in die omgeving zich van boven naar beneden zou verplaatsen. Op de plaatsen waar veel water zou stromen, ontstaat dan meer flora en fauna dan op andere plaatsen. Op die manier kan de engine zelfstandig grote gebieden genereren, waarna de artiesten zelf alleen de details nog hoeven aan te passen, zoals de paden en doorgangen.

De wereld leeft

Belangrijker dan de manier waarop hij is gemaakt, is echter de manier waarop de spelwereld leeft. CD Projekt Red legt er voor The Witcher 3 veel nadruk op dat Geralt in een levende wereld rondloopt. Zou de Witcher zelf niets doen, dan zou de wereld nog steeds doorleven en zich ontwikkelen. Een roofdier dat dicht bij een dorpje leeft zal slachtoffers maken. Het dorpje zou uitgestorven kunnen raken omdat de inwoners kunnen besluiten elders te gaan wonen, uit angst voor dat roofdier. Geralt kan hier invloed op uitoefenen. Slacht hij dat dier, dan kan dat zomaar betekenen dat de speler twintig uur later een levendig dorp met de nodige voorzieningen tegenkomt, op een plek waar anders slechts wat uitgestorven bouwvallen hadden gestaan.

Dat gegeven is voor welke game dan ook zoveel belangrijker dan simpelweg de kwaliteit van de graphics, maar ook op dat gebied doet The Witcher 3 het prima. De omgevingen zien er mooi uit en ook de animaties en lichteffecten zijn van hoog niveau. Het enige puntje dat wat ons betreft iets uit de toon valt, is dat de ogen van de personages wat minder mooi zijn. Daarin laten andere next-gen games mooiere dingen zien. Maar goed, als dat alles is...

Nieuwe bewegingen, grotere monsters

Hoewel de basis van de vorige games natuurlijk behouden blijft, past CD Projekt Red ook in de gameplay flink wat aan. Dat begint al met de tutorial. The Witcher 2 werd in eerste instantie uitgebracht zonder echte tutorial, maar dat bleek voor veel gamers niet te werken. De ontwikkelaar gooide de gamer teveel in het diepe. Toen de consoleversie van de game verscheen was er wel een tutorial ingebouwd, maar dat was een los gedeelte van het spel dat verder niet aansloot op het verhaal. Met de haren erbij gesleept en daarom niet wenselijk, vindt CD Projekt Red achteraf.

96 Bewegingen

Voor deel drie wordt dit dan ook gaandeweg in het spel verwerkt. De speler krijgt Geralts vaardigheden in de eerste uren aangeleerd en kan in de rest van het spel nieuwe bewegingen en mogelijkheden blijven vrijspelen. Het totaal aantal bewegingen dat samenhangt met gevechten komt uiteindelijk op 96 te liggen, tegenover de 20 bewegingen die Geralt in The Witcher 2 had. Volgens CD Projekt Red levert dat een veel vloeiender en vrijer vechtsysteem op. In de presentatie viel vooral de soepele manier van 'dodgen' op. Wegrollen van vijanden kon in The Witcher 2 ook, maar oogde daar vooral houterig.

Vechten doe je in The Witcher 3 trouwens vast ook nog wel tegen soldaten, maar dat is niet het type vijand dat centraal staat in het spel. Wild Hunt slaat namelijk niet alleen op de verschijning van de duistere wezens, maar ook op Geralts jacht op een grote verzameling monsters. Die monsters zijn er in allerlei soorten en maten. Op de E3 zagen we er in de Fiend en de Lesher twee voorbijkomen.

Monster op je pad

Geralt kan die wezens toevallig tegenkomen, of ze opzoeken in het kader van een quest. Het is niet zo dat een bepaald wezen pas verschijnt in de spelwereld als Geralt er een quest voor heeft. Loop je toevallig door zijn gebied, dan kun je dus zomaar een gigantisch monster tegenkomen waar je tot dan geen weet van had. Was je echter eerst naar een naburig dorpje gegaan, dan had je via de inwoners achter het bestaan van het monster kunnen komen.

Speel je het op die manier, dan kan Geralt zijn Witcher-senses gebruiken. Als speler onderzoek je dan de omgeving op sporen van het beest om er iets over te leren. Op die manier verzamelt Geralt informatie op basis waarvan je dan een strategie kunt bepalen. Zo is de Fiend een gigantisch beest dat te sterk is om geblokt te worden. Geralt zal dus weg moeten duiken voor zijn aanvallen. Terwijl hij dat doet, lokt hij hem ook zijn schuilplaats uit; in een open gebied is de Fiend gemakkelijker te bevechten dan in een kleine ruimte.

Vijanden groeien niet mee

Behalve dat het vechten soepeler oogt en je vaker grote monsters moet bevechten, is het ook goed om te weten dat The Witcher 3 de vijanden in het spel niet schaalt. Alle wezens en monsters hebben een bepaald niveau en dat niveau verandert niet op basis van Geralts level. Een monster dat jou in het begin nog met een klap dood krijgt, kan een paar uur later dus een veel gemakkelijker obstakel zijn.

Voorlopige conclusie

Er valt heel veel te vertellen over The Witcher 3: Wild Hunt, maar uiteindelijk is een korte presentatie op de E3 ook maar een beperkte informatiebron. Daarbij komt dat The Witcher 3 vooral draait om het verhaal. CD Projekt Red laat er geen misverstand over bestaan: "we zijn bovenal verhalenvertellers". En hoeveel previews we ook schrijven: dat element zul je pas meekrijgen als je het spel zelf gaat ontdekken. Wij zijn echter al vrij zeker van onze zaak, als we zeggen dat er nul procent kans is dat The Witcher 3: Wild Hunt niet beter wordt dan The Witcher 2.

Titel The Witcher 3: The Wild Hunt
Platform PC, Xbox One, PlayStation 4
Ontwikkelaar CD Projekt Red
Uitgever Nog niet bekend
Releasedatum 2014

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Lees meer

07:57
The Witcher 3: Wild Hunt Video van 14 juni 2014

Reacties (25)

Wijzig sortering
Ben ik de enige die gemengde gevoelens over de graphics heeft? Niet dat ik graphics belangrijk vind maar ze lijken erg wisselend van kwaliteit.

Als je deze trailer kijkt; http://www.youtube.com/watch?v=TZ_G6XiHoUA

Neem scene 1 (opening, camera over het landschap) en scene 3 (brandend dorp) dan denk ik echt, wauw wat vet, echt next gen. Of de scene op 0.58 seconden waar witcher het dorp binnen loopt.

Echter, als the witcher voor het eerst in beeld komt, met zijn plactic haar dan vind ik het helemaal niet bijzonder of vooruitgaand. :S Of de scene als witcher op de brug tegen gehouden wordt door een guard ...

Hopelijk zijn de character modellen nog niet 100% bij qua graphics. Niet dat mij dat veel uit maakt, maar het viel mij gewoon op ...
In hun engine hebben ze meer de nadruk gelegd op de omgeving. Zo ga je bij the witcher ook geen gezichten die die cinematisch er uit zien (zoals Beyond Two souls of L.A. Noire ofzo). Aangezien die gezichten echt gecaptured zijn.
Geweldig!! Witcher 1 heb ik eens een keer bij toeval ontdekt. Wilde een nieuw spel hebben en was in de Media Markt. Zag deze liggen, keek naar de achterkant en heb hem gekocht. Bizar want dit doe ik echt noooooit, meestal kijk ik eerst een review. Tijdje op de plank gelegen, en daarna toch maar eens gaan spelen. Instant fan. Bij The Witcher 2 ook de Collector's Edition gehaald. Wat een geniale serie, en kijk ook weer echt uit naar deel 3!
Dit word zeker een must have voor mij. Groter dan skyrim...geweldig, ik vind het heerlijk om uren gewoon rond te kijken en verhaal op te doen. Deel 2 was meesterlijk goed maar te kort. 35 keer zo groot klinkt me dan ook als muziek in de oren. Cd project red heeft zich voor mij al meer dan bewezen; dit word voor mij iig de skyrimkiller.

Wat ik alleen altijd mis bij deze previews ( en dat mag er best bij tegenwoordig ) is of de game native 3d ondersteund. Skyrim kan ik nog softwarematig in 3d renderen ( wat er overigens prachtig uit ziet ) maar dat gaat bij tw3 waarschijnlijk niet lukken performance wise.
Ben benieuwd op de een of andere manier heeft deel 2 me niet echt kunnen boeien, zal wel aan mij liggen. Te gecompliceerd voordat je uiteindelijk lekker aan het spelen bent.

Vond Skyrim zelf een stuk vetter. Zal het spel nog eens de kans geven aangezien die toch in mijn steam staat en deel 3 er wel vet uit ziet.
The Witcher 1 & The Witcher 2 = The Witcher 3, maar dan ook nog eens groter, mooier en langer.
Wat wil je nog meer? :-)
Tof dat het weer zo vet is als de eerste Witcher-games, zo niet vetter.

Ik heb gelukkig het geduld opgebracht om door de eerste uren van The Witcher 1 te spelen, ik weet nog dat ik heel vaak dood ging bij het eerste grote gevecht.

The Witcher 2 heeft ook echt diepe indruk op mij gemaakt, helaas heeft CD Red niet het geld om een grote marketingcampagne op te zetten, want dat ik er 100x meer plezier aan heb beleefd als Skyrim, dat staat voor mij wel vast!
Ik denk dat CD ook niet het marketingbudget nodig heeft eerlijk gezegd. Het is immers door het tweede deel een stuk populairder geworden. Steeds meer en meer mensen leren het spel kennen en desondanks blijft de studio zichzelf en daar krijgt het bij mij een streepje op voor. Niet massale campaignes, want vaak leid daar het budget voor de game onder. Ter voorbeeld: ik heb een budget van 50 miljoen, dan kan ik ervoor kiezen om 30 miljoen in de ontwikkeling van het spel te duwen en twintig in marketing... Of, en dat is wat CD Red doet, 49 in ontwikkeling en 1 in marketing. Nu zijn dit fictieve bedragen, dat even voor de duidelijkheid, maar het maakt mijn punt wel duidelijk. Daarnaast ben ik van mening dat een spel zichzelf moet kunnen verkopen en niet door een of andere hype. Dit is dan ook een game die zichzelf verkoopt zonder hoog marketingbudget en ik weet al zeker dat ik deze moet spelen :)
Als ik zie welke vrienden in mijn omgeving dit spelen en mijn Steamlijst, valt het in het niet bij Skyrim. Dat is jammer, want heel veel mensen kennen The Witcher ook niet. Met een marketingbudget ken je mensen aanspreken die het spel nog niet kennen en op die manier overgehaald kunnen worden.

Natuurlijk is het een afweging, maar ik denk dat de game qua naamsbekendheid nog wat te winnen heeft!
Goed, daar heb je gelijk in. Maar met die naamsbekendheid komen ook verwachtingen en die kunnen soms te hoog uitvallen. En dan kan een game lelijk op zijn smoel gaan. Door steeds een iets kwalitatievere game neer te zetten zullen ze op lange termijn, zeker met hun ondersteuning, een bredere groep mensen gaan aanspreken. Kijk maar eens, het begon op pc en nu ondersteunt het de PS4 en de Xbone, waardoor het al een grotere markt aanboort.
In tegenstelling tot veel andere ontwikkelaars blijft CD Red zichzelf en wil een verhaal vertellen. Dat is ook wat ze zeggen en komt ook uit in de preview. Zij gaan liever voor de kwaliteit dan de kwantiteit (daarmee wil ik niet zeggen dat games die veel verkopen slecht zijn, want veel ervan - waaronder Skyrim - zijn geweldige games).
De nieuwste Call of Duty - om maar een wreed voorbeeld te noemen - zal door zijn marketing steeds veel mensen aantrekken, waardoor nu het geld binnenstroomt, echter een groep trouwe fans zal zijn rug erna toe keren wanneer steeds opnieuw en opnieuw de verwachtingen niet worden ingelost. Een game wordt gedragen door die fans, niet door de mensen die de reclame zien en dan toch eens een kansje wagen. Dat zijn er heel veel, maar die ben je ook weer snel kwijt wanneer de hype over is. Een serie als de Witcher bouwt nu veel trouwe fans op en dat gaat zich uiteindelijk ook afbetalen, maar op langere termijn. Waar het marketingbudget dat doet op korte termijn. Dat is de afweging dan ook, kies je voor korte- of lange termijn?
Ik persoonlijk kies voor de lange termijn :)
Maar dan ben jij toch ook niet enthousiast genoeg dat vrienden "The Witcher" niet kennen? ;) Ik ben er zelf heel enthousiast over, en vrienden van mij kennen het in elk geval, sommigen zijn het ook gaan spelen.

De mooiste games die ik ken zijn mij "aangedragen" via vrienden, zij speelden het, vonden het geweldig en waren heel enthousiast.
Eerste bossfight van The Witcher 1 is ook één van de slechtst gebalanceerde gevechten van de hele game; wat dat betreft is het nog niet zo raar dat je er niet zonder kleerscheuren uit komt :).

Ben zelf nog steeds met deel 1 bezig, en deel 2 staat ook nog te wachten. Vind het wel super games, dus ook deze gaat er zeker komen.
Heb zelf Morrowind en Oblivion gespeeld en ik moet zeggen dat Morrowind echt heel goed was. Sfeervol en stijlvol. Goede gameplay. Met mods daarna ook nog erg leuk om te spelen.

Oblivion vond ik al iets minder maar met de juiste mods zeker erg leuk.

The Witcher 1 & 2 ook al gespeeld. Gigantisch genoten. Erg sfeervol en stijlvol en een geweldige verhaallijn.

Wat ik echt een sterk punt vind, wat je in TES niet echt tegen komt. Is dat er niet echt goed of slecht is en je je keuzes vaak niet goed kan overzien.
Veel later in het spel kan het veel moeilijker of juist makkelijker zijn door de juiste bondgenoten gekozen te hebben of juist die ene persoon wel gered te hebben.
Vaak hebben kleine keuzes later grote gevolgen.
Ik vond Morrowind ook altijd helemaal geweldig. Oblivion had ik lang naar uitgekeken maar na een uur of 10 spelen had al iets van '..en nu?'. Daarna ook nooit meer de neiging gehad om nog verder te spelen. Ik game ook nauwelijks meer verder dus het ligt niet per se aan de game.

The Witcher 2 heb ik wel bijna in één ruk uitgespeeld. Echt een geweldige game en i.t.t. Oblivion had ik in The Witcher 2 wel steeds de neiging om verder te komen.

Ik moet zeggen nu ik Game of Thrones heb gekeken dat het daar ook wel iets van weg heeft.
Ik moet eens ECHT beginnen aan The Witcher 1 (en daarna 2).
Heb het wel een beetje (paar uur) gespeeld gehad, maar toen had ik nog een zwakkere laptop.

Op zich een geweldige serie. IK heb het echter nog niet doorgespeeld.
(wat wel zou moeten)


Uiteraard heb ik The Witcher 1 & 2 via GOG gekocht. O-)
Heb de Witcher 1&2 via GOG en daarna via Steam gekocht.
Zo hoop ik de game te helpen promoten (vrienden en kontakten zien Steam activity) en heb ik het plezier van 2 maal een ongelooflijke deal te doen :)

Hoop wel ooit ns een Witcher type game met gevechtsmotoriek van Mount & Blade te zien.
Deel 1 was ok, deel 2 een topper, deel 3 wordt een skyrim killer? Dat zou wat zijn hey... Kan niet wachten..
Een grote speelwereld was het enige dat mistte aan The Witcher 1 & 2. Hopelijk is het vechtsysteem hetzelfde gebleven, dat was echt geweldig. Zoveeeeel beter dan Skyrim... Kan niet wachten!
The Witcher 2 vond ik echt een goed spel. Een grote sandbox game is natuurlijk geweldig! Ik vond het vechtsysteem in The Witcher 2 echt bagger. Je zat de hele tijd Quen te spammen en rondjes om je vijanden te lopen. Hopelijk hebben ze daar verbetering in gebracht, maar van wat ik dus gehoord heb is dat niet zo. Skyrim's vechtsysteem aan de andere kant is subliem. Ik zou niet kunnen zeggen wat daar mis mee is. Je hebt meer variatie in aanvallen, verschillende wapens en het is natuurlijk 1st person zonder lock-on aanvallen. Het vechtsysteem van The Witcher serie is natuurlijk wel iets wat bij de serie hoort en dat ik respecteer, maar ik zou graag aanpassingen zien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True