E3: The Witcher 3: Wild Hunt - groter en beter dan ooit

Nieuwe bewegingen, grotere monsters

Hoewel de basis van de vorige games natuurlijk behouden blijft, past CD Projekt Red ook in de gameplay flink wat aan. Dat begint al met de tutorial. The Witcher 2 werd in eerste instantie uitgebracht zonder echte tutorial, maar dat bleek voor veel gamers niet te werken. De ontwikkelaar gooide de gamer teveel in het diepe. Toen de consoleversie van de game verscheen was er wel een tutorial ingebouwd, maar dat was een los gedeelte van het spel dat verder niet aansloot op het verhaal. Met de haren erbij gesleept en daarom niet wenselijk, vindt CD Projekt Red achteraf.

96 Bewegingen

Voor deel drie wordt dit dan ook gaandeweg in het spel verwerkt. De speler krijgt Geralts vaardigheden in de eerste uren aangeleerd en kan in de rest van het spel nieuwe bewegingen en mogelijkheden blijven vrijspelen. Het totaal aantal bewegingen dat samenhangt met gevechten komt uiteindelijk op 96 te liggen, tegenover de 20 bewegingen die Geralt in The Witcher 2 had. Volgens CD Projekt Red levert dat een veel vloeiender en vrijer vechtsysteem op. In de presentatie viel vooral de soepele manier van 'dodgen' op. Wegrollen van vijanden kon in The Witcher 2 ook, maar oogde daar vooral houterig.

Vechten doe je in The Witcher 3 trouwens vast ook nog wel tegen soldaten, maar dat is niet het type vijand dat centraal staat in het spel. Wild Hunt slaat namelijk niet alleen op de verschijning van de duistere wezens, maar ook op Geralts jacht op een grote verzameling monsters. Die monsters zijn er in allerlei soorten en maten. Op de E3 zagen we er in de Fiend en de Lesher twee voorbijkomen.

Monster op je pad

Geralt kan die wezens toevallig tegenkomen, of ze opzoeken in het kader van een quest. Het is niet zo dat een bepaald wezen pas verschijnt in de spelwereld als Geralt er een quest voor heeft. Loop je toevallig door zijn gebied, dan kun je dus zomaar een gigantisch monster tegenkomen waar je tot dan geen weet van had. Was je echter eerst naar een naburig dorpje gegaan, dan had je via de inwoners achter het bestaan van het monster kunnen komen.

Speel je het op die manier, dan kan Geralt zijn Witcher-senses gebruiken. Als speler onderzoek je dan de omgeving op sporen van het beest om er iets over te leren. Op die manier verzamelt Geralt informatie op basis waarvan je dan een strategie kunt bepalen. Zo is de Fiend een gigantisch beest dat te sterk is om geblokt te worden. Geralt zal dus weg moeten duiken voor zijn aanvallen. Terwijl hij dat doet, lokt hij hem ook zijn schuilplaats uit; in een open gebied is de Fiend gemakkelijker te bevechten dan in een kleine ruimte.

Vijanden groeien niet mee

Behalve dat het vechten soepeler oogt en je vaker grote monsters moet bevechten, is het ook goed om te weten dat The Witcher 3 de vijanden in het spel niet schaalt. Alle wezens en monsters hebben een bepaald niveau en dat niveau verandert niet op basis van Geralts level. Een monster dat jou in het begin nog met een klap dood krijgt, kan een paar uur later dus een veel gemakkelijker obstakel zijn.

07:57
The Witcher 3: Wild Hunt Video van 14 juni 2014

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite