Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

E3: The Witcher 3: Wild Hunt - groter en beter dan ooit

Immense spelwereld

Een immense spelwereld is in gamesland pas een immense spelwereld als hij in een bepaald perspectief wordt geplaatst. Zo is de spelwereld van The Witcher 3 ongeveer 35 keer groter dan de spelwereld van The Witcher 2, en daarmee ook anderhalf keer zo groot als de complete spelwereld van Skyrim. Nog een vergelijking? Nou vooruit: het grootste exemplaar van de Skellig-eilanden is groter dan de spelwereld van The Witcher 2. En, ook altijd een leuke: het duurt veertig minuten om te paard van de ene naar de andere kant van de spelwereld te rijden.

Gevulde, gevarieerde spelwereld

Nu is dat allemaal aardig, maar het stelt uiteraard niets voor als dat een leeg en saai geheel oplevert met veel laadtijd, maar beide lijken in The Witcher 3 niet aan de orde. CD Projekt Red belooft een spelwereld zonder laadtijd, gevuld met veel inhoudelijke content en gevarieerde omgevingen, en daarvan zagen we op de E3 al een aantal voorbeelden. The Witcher 3 wisselt uitgestrekte bosgebieden inderdaad op schitterende wijze af met imposante bergtoppen. Geralt kan een 1200 meter hoge berg beklimmen, maar ook met zijn voeten in de zee staan.

Het maken van zo'n wereld is niet zomaar iets, en het zou ook niet mogelijk zijn geweest zonder de komst van de Red Engine 3. Hierin zit een hulpmiddel verwerkt voor het vormgeven van een spelwereld. De techniek simuleert in een ruw vormgegeven omgeving hoe het water in die omgeving zich van boven naar beneden zou verplaatsen. Op de plaatsen waar veel water zou stromen, ontstaat dan meer flora en fauna dan op andere plaatsen. Op die manier kan de engine zelfstandig grote gebieden genereren, waarna de artiesten zelf alleen de details nog hoeven aan te passen, zoals de paden en doorgangen.

De wereld leeft

Belangrijker dan de manier waarop hij is gemaakt, is echter de manier waarop de spelwereld leeft. CD Projekt Red legt er voor The Witcher 3 veel nadruk op dat Geralt in een levende wereld rondloopt. Zou de Witcher zelf niets doen, dan zou de wereld nog steeds doorleven en zich ontwikkelen. Een roofdier dat dicht bij een dorpje leeft zal slachtoffers maken. Het dorpje zou uitgestorven kunnen raken omdat de inwoners kunnen besluiten elders te gaan wonen, uit angst voor dat roofdier. Geralt kan hier invloed op uitoefenen. Slacht hij dat dier, dan kan dat zomaar betekenen dat de speler twintig uur later een levendig dorp met de nodige voorzieningen tegenkomt, op een plek waar anders slechts wat uitgestorven bouwvallen hadden gestaan.

Dat gegeven is voor welke game dan ook zoveel belangrijker dan simpelweg de kwaliteit van de graphics, maar ook op dat gebied doet The Witcher 3 het prima. De omgevingen zien er mooi uit en ook de animaties en lichteffecten zijn van hoog niveau. Het enige puntje dat wat ons betreft iets uit de toon valt, is dat de ogen van de personages wat minder mooi zijn. Daarin laten andere next-gen games mooiere dingen zien. Maar goed, als dat alles is...

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Lees meer

07:57
The Witcher 3: Wild Hunt Video van 14 juni 2014

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True