Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door

Redacteur games

E3: Zoek je moordenaar in Murdered: Soul Suspect

Muurschilderingen

Er is nog meer dat de binnenwereld onderscheidt van de buitenwereld. Zo zul je regelmatig in een kamer muurschilderingen zien vol vreemde, haast occulte tekens. De tekens zijn alleen voor geesten zichtbaar en vormen een extra laag in het verhaal, die je gedurende de game zult ontdekken. En dan zijn er nog die demonen. Die voegen een klein stukje actie toe aan de verder vrij passieve game. Demonen zullen je namelijk aanvallen zodra ze je in de gaten hebben. Je bent vrij machteloos tegen dergelijke aanvallen. Tenminste, vanaf de voorkant kun je weinig tegen ze uitrichten. Als je een demon van achter benadert, kun je hem vrij eenvoudig uitschakelen. Gelukkig kunnen demonen niet door binnenmuren heen kijken. Jij een beetje, wat in dit geval een groot voordeel is. Zo kun je vrij gemakkelijk een omtrekkende beweging maken. Bij het vechten met de demonen komen ook de badges om de hoek kijken, die je hebt verdiend met je onderzoek. Het zijn ervaringspunten die je in kunt zetten om meer mogelijkheden te krijgen in de strijd tegen je demonen.

Voorlopige consclusie

Zo lijkt Murdered: Soul Suspect in eerste instantie een detectivegame met de simpele twist dat je dood bent en je eigen moord onderzoekt. Er is echter meer aan de hand. De occulte tekens en demonen geven de extra diepgang en wat broodnodige vaart aan de game. Het is daarmee haast jammer dat de game pas in 2014 op de markt komt. Helemaal omdat het spel voor Windows en de huidige generatie consoles verschijnt, de Xbox 360 en PlayStation 3. Dat is extra jammer omdat de game er niet zo heel goed uitziet. Stilistisch gezien is het al mager, want de game mist een eigen gezicht. Maar los daarvan ziet het spel er ook simpelweg ouderwets uit. Op een beurs waarop we te zien kregen hoeveel mooier games voor de Xbox One en PlayStation 4 eruit gaan zien, haalde Murdered het niet bij recente games voor de huidige generatie. Het beeld is gewoon weinig gedetailleerd. Airtight houdt de omgevingen klein, dus daar kan het niet aan liggen. Het is het enige minpunt aan een verder originele game, die de aandacht verdient van iedereen die een beetje van puzzelen houdt.

Titel Murdered: Soul Suspect
Platform Windows, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Airtight Games
Uitgever Square Enix
Releasedatum Begin 2014

Laagste prijzen voor: Murdered: Soul Suspect, PC
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Max ICT B.V.

Score: 2.5 (299)

€ 23,60

€ 33,10

Kostenoverzicht

Productprijs € 23,60
Pakketpost tot ¤ 99,- € 9,50
iDeal € 0,-
Totaal € 33,10
Bekijk

Laagste prijzen voor: Murdered: Soul Suspect, Xbox 360
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Bol.com Plaza

Score: 4 (14)

€ 14,-

€ 14,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 14,-
Pakketpost (onder ¤20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 14,-
Bekijk

Laagste prijzen voor: Murdered: Soul Suspect, PlayStation 3
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Bol.com Plaza

Score: 4 (14)

€ 14,-

€ 14,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 14,-
Pakketpost (onder ¤20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 14,-
Bekijk

Reacties (16)

Wijzig sortering
Heel spijtig dat ze zo'n detective/adventure spel toch weer moeten verknoeien met combatstukken... Wat is er nu mis met gewoon moorden onderzoeken en oplossen, maar ze willen weer de hormonaal aangedreven COD-fan, die niet al te lang wil gamen zonder geweld, overtuigen.
Het heeft niks met 'hormonaal aangedreven COD-fan' te maken. Het heeft te maken met afwisseling in een game. Als ik het goed begrijp, zijn de combat stukjes slechts een klein onderdeel van de game. Zonder deze afwisseling in de gameplay wordt het wel een hele saaie bedoeling, je gaat dan alleen van A naar B om bij antwoord C uit te komen, zonder enige vorm van gevaar of noodzaak. Je moet als speler wel gestimuleerd worden om te blijven spelen, maar als niks om niemand je in de weg staat, ben je snel uitgespeeld.
Grappig, ik mis al jaren de échte adventure games van weleer. De games die jij saai noemt zeg maar. Ik heb destijds nog ademloos Myst en de opvolgers zitten spelen. Geweldige sfeer, speelde alsof ik een spannend boek aan het lezen was. Helaas is dergelijke originaliteit tegenwoordig ver te zoeken. Games zijn wat mij betreft té commercieel geworden, ten koste van juist de afwisseling waar jij net om vraagt.
Ik ben het met je eens dat sommige, ik herhaal sommige games te commercieel zijn geworden. Veel hangt tegenwoordig puur af van hoeveel geld heb ik om de game te maken en wat is de deadline. Er wordt minder naar de community geluisterd lijkt het wel. Echter ben ik het niet met je eens dat tegenwoordig dergelijke originaliteit ver te zoeken is. Dat is natuurlijk jouw mening maar als ik zie hoeveel passie er in sommige games zit (metro 2033/last light), Tomb Raider 2013, Skyrim, guild wars 2 denk ik dat het bijna te onzinnig is voor woorden om die uitspraak te doen.

Bovendien veranderen tijden nou eenmaal. Kijk je wel eens films uit 1950 (citizen kane) bijvoorbeeld? Meest slaapverwekkende film die je ooit zal zien. Doet er niets aan af dat het verhaal niet goed is. Mensen willen gewoon meer snelheid. De muziek is harder en sneller, films moeten elkaar overtreffen en dus meer actie en ook geld dit voor games.
Waarom de kijker/speler/luisteraar dit toestaat ik weet het niet, maar ik weet wel dat er nog altijd classics uitkomen en er nog genoeg pareltjes ook dit jaar worden gereleased.

[Reactie gewijzigd door Rabbitto op 17 juni 2013 21:04]

Overigens hoeft het niet per se zo vervelend te zijn om alleen te puzzelen. Kijk naar de Ace Attorney serie, daar zit geen combat in, maar het is toch populair. Maar die afwisseling in dit spel is waarschijnlijk niet ongewenst.
kijk wat T0mBa bedoelt is:
als je als speler gestimuleerd moét worden met een vechtpartij bén je een 'hormonaal aangedreven COD-fan' (geniale terminologie btw).
ik denk dat je op die leeftijd zelf niet weet dat je eigenlijk voornamelijk door hormonen gedreven wordt.
Opzich lijkt het mij wel vet, heb LA Noire ook altijd met plezier gespeeld, maar zoals ik het nu begrijp zit er geen echt fighting systeem in de game?
Wat ik alleen niet begrijp is het "oplossen" van de moorden. Jij bent een geest, kan niet communiceren met mensen maar hoe los je de moorden op!?

Ja, aanwijzingen vinden, in de juiste volgorde zetten en de moord reconstueren en dan heb je hem opgelost. Maar hoe "opgelost" is dat dan? Hoe kan je dit doorgeven aan de levenden?

Het lijkt mij veel interessanter dat je als geest door de wereld loopt waar de politie/NPC's zelf de moorden uiteindelijk oplossen (of niet) en dat jij door middel van kleine interacties ze de juiste kant op te sturen (of juist niet).

Dat je bijvoorbeeld een belangrijke aanwijzing kenbaar kan maken door een persoon "aan te raken" waardoor hij net even omkijkt en daardoor ineens wel die aanwijzing ziet. Of het verplaatsen van de onvindbare kogel huls. Etc.

Of bijvoorbeeld op het politiebureau rondlopen waar je op verschillende afdelingen verschillende nog op te lossen moordzaken ziet en jij net even enkele formulieren van tafel blaast waardoor dat ene formulier boven komt te liggen die de politie net weer verder helpt.

Echter, kan je natuurlijk niet zomaar alles verplaatsen, mensen duwen of de juiste richting op sturen. Immers, de geestenwereld wil dit niet en hoe meer je de echte wereld beïnvloed hoe gevaarlijker de geestenwereld wordt (oid).

Zo is er een interactie en balans tussen beide werelden waarbij de wereld eigenlijk gewoon verder gaat ook al ben jij er niet. Dat er ook gevolgen zijn, bijvoorbeeld je zorgt ervoor dat de politie op tijd bij een drugsdeal komt. Er ontstaat een vuurgevecht en er gaat iemand dood. Dat deze crimineel ineens ook geest is en een gevaar "kan" zijn voor jou. ;)

Geen idee of dat zo werkt maar dan lijkt het mij veel interessanter. Nu, zoals in het filmpje vertelt klinkt het eigenlijk wat saai en vaag.

Maargoed, we moeten afwachten. :)
Dat is helemaal zo gek nog niet, wat jij daar beschrijft :)
Een nieuw en verfrissend concept. Hoewel Battlefield 4 er goed uit ziet (nog even afwachten wat dat wordt maar ik verwacht er meer van dan van Battlefield 3), is dat toch weer het zoveelste deel uit dezelfde serie. Dat is hier wel anders. Ik heb wel zin aan iets origineels, dus dit spel gaat zeker geprobeerd worden door mij.
dit klinkt als een heel erg vaag spel. lijkt mij niks maar dat zullen andere mensen niet met me eens zijn denk ik zo.
Hmmm zo slecht vind ik hem ook niet eruit zien. En deze game vergelijken met next-gen games?
niet helemaal, want
.. haalde Murdered het niet bij recente games voor de huidige generatie...
Als je de conclusie gelezen had zag je gewoon Windows als platform daaronder staan.
als ik dat had gedaan ja, maar de video greep me te veel aan om het verhaal te lezen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*