Door Paul Hulsebosch

Redacteur

E3: Thief treedt uit de schaduw

Moeilijke doelen

Het zijn moeilijke doelen, want Thief is een pittig spel. Althans, de missie rond Northcrest Manor was pittig. Vooral omdat er erg veel bewakers zijn die op strategische plekken staan of lopen. En dat terwijl de AI nog regelmatig steken laat vallen. Dat mag ook nog in deze fase. De game komt pas in 2014 uit en verkeert in pre-alpha fase, wat wil zeggen dat hij nog lang niet af is, laat staan geoptimaliseerd. Maar toch, in de huidige versie gebeurde het nog regelmatig dat Garrett in de schaduw gebukt zat, in een poging ongezien te blijven, terwijl een bewaker op nog geen halve meter afstand stond en niets in de gaten had. Prettig, want zelfs dan is het lastig genoeg om in en uit de Manor te komen, maar toch.

Als we toch kritiek aan het leveren zijn: de game ziet er nog niet zo indrukwekkend uit als je van een game voor de nieuwe generatie consoles mag verwachten. En dat terwijl hij toch op een spiksplinternieuwe PlayStation 4 draaide. Dat komt mede door de grafische stijl die Eidos Montreal heeft gekozen. Zoals je mag verwachten, is het vaak donker in de game. Garrett doet 's nachts zijn werk en zoekt nadrukkelijk de schaduw op, waarin nu eenmaal weinig te zien is. Het is een dilemma waar meer ontwikkelaars mee worstelen; hoe laat ik een mooie en rijk gedetailleerde omgeving donker lijken? Ook hier geldt echter dat het te vroeg is om conclusies te trekken. De makers hebben nog ruimschoots de tijd om aan het uiterlijk te sleutelen.

Voorlopige conclusie

Ondanks deze punten van kritiek blijft Thief een indrukwekkende game. Er zijn erg veel manieren om je doel te bereiken, maar tegelijkertijd ook ruim voldoende obstakels. Ongezien blijven is een kunst en vergt inventiviteit. Licht doven, voor afleiding zorgen, achterlangs sluipen, bovenlangs klimmen; het kan allemaal, als je goed om je heen kijkt en op tijd de juiste stappen zet. Focus is een lekkere toevoeging en hij zorgt ervoor dat het leven van Garrett af en toe net iets gemakkelijker wordt, al is het met mate. Zoals gezegd: de game verschijnt pas in 2014, tien jaar nadat het laatste deel uit de serie uitkwam. Eidos Montreal maakt de game voor de Xbox One en PlayStation 4. Er verschijnt echter ook een versie voor Windows, die wordt gemaakt door Nixxes Software, all te way from Utrecht.

Titel Thief
Platform Xbox One, PlayStation 4, Windows
Ontwikkelaar Eidos Montreal
Uitgever Square Enix
Releasedatum 2014



Reacties (43)

Wijzig sortering
Jammer dat ze focus hebben toegevoegd. De charme van Thief was juist ergens een brief vinden waarin op geloofwaardig manier een hint werd gegeven, Bij voorbeeld een in memo in een barak waarin de bewakwers gewaarschuwd worden aan de linkerkant van een gang te lopen ivm met een valstrik die hun collega Benny het ziekenhuis in heeft geholpen. Op een knop drukken en opeens alle vallen zien is lang niet zo leuk.
Zat ik me ook net te bedenken ja. En waarschijnlijk wordt het lastig om de game zonder deze mechanic te spelen omdat de contextuele hints vaak niet worden ingebouwd als overal al enorme rode pijlen heenwijzen.
Volgens de lead level designer kan je vrijwel alle 'rode pijlen' uitzetten wanneer dat je speelstijl is. Je kan ook je complete hud uitschakelen. Er zitten juist veel contextuele hints in het spel zodat dit mogelijk is.
Focus is in de opties compleet uit te schakelen, je hoeft er dus niet mee te spelen. Dit wordt door de lead level designer in het filmpje dat hieronder staat gelinkt gezegd.
Ben wel benieuwd, doet me allemaal inderdaad een beetje denken aan Dishonored, ook die dash bijvoorbeeld lijkt een beetje op het blinken. Vind het er interessant uitzien in ieder geval, alleen ik vind het jammer dat de graphics er niet echt next-gen uit zien. Daarnaast vind ik het stijltje ook niet zo fantastisch. Om Dishonored dan nog maar een keer als voorbeeld te nemen, dat was nou ook niet bepaald mooi, maar de stijl was echt een lust voor het oog (maar goed, de creative designer was ook verantwoordelijk voor Half-Life 2).

Ben in ieder geval wel blij dat het echt om sluipen gaat, games waarin je kan sluipen of gewoon rambo overal doorheen kan rennen zijn het altijd nét niet vind ik.
Waarom vergelijk je een spel, die de toon zette al in 1998 met de eerste Thief met een spel dat pas in 2012 het licht zag. Dishonored, maar ook Assasins Creed en enkele andere spellen, hebben duidelijk sommige spel-elementen van Thief "geleend".

Thief was uniek voor zijn tijd en alleen daarom al een "blockbuster" aka klassieker.

Maw: Dishonored doet ons denken aan Thief en niet andersom. Dat Dishonored wellicht beter in de smaak valt is een andere zaak.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 16 juni 2013 12:39]

(...) ik vind het jammer dat de graphics er niet echt next-gen uit zien
"The only 3 games to be confirmed running on console (or PC's of equivalent spec) so far are Thief, The Witness (Jonathan Blow's new game) and Knack."
Ik weet niet wat het probleem met de graphics is, maar mij valt het in ieder geval niet op. Mipmaps (of tesselation) , high-res textures, flinke polycount, mijn PC gaat het hier nog moeilijk mee krijgen.

Het ziet er sowieso veel beter uit dan die nieuwe Killzone.

EDIT: Aan de lighting mag nog wel wat gesleuteld worden. bijv. de vuurkorf in het laatste screenshot heeft geen selfshadowing.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 15 juni 2013 15:20]

Ik vind het er niet goed uitzien. De texturen zijn helemaal niet zo geweldig. Kijk naar 4:55 in het filmpje en de seconden daarna, of rond 3:05 het touw (verschrikkelijk lelijk van dichtbij). Bij 0:55 zie je ook dat de personages er van dichtbij niet bijzonder goed uitzien. De mist is ook erg lelijk, zie bijvoorbeeld bij 05:11. Alles lijkt ook een beetje dezelfde toon te hebben. Waarom geven de lampen niet een wat warmer licht? De vlammen geven daarnaast nauwelijks licht, laat staan echt dynamisch.

Maar goed, misschien is de gameplay wel erg goed, hoewel ik dat zo nauwelijks kan beoordelen. Graphics zijn niet het meest belangrijke.

[Reactie gewijzigd door Pastafarian op 15 juni 2013 15:34]

Thief is nooit sterk geweest om zijn graphics. Alhoewel er voor Thief II met name enkele pareltjes van mods zijn uitgebracht. Dan denk ik o.a. aan Rose Cottage en Mission X.

Thief was vooral groots qua gameplay en juist daarom heb ik het suf gespeeld.
In het filmpje dat "Ramon" gepost heeft is te horen dat het niet de finale graphics zijn. Jammer dat dit niet vermeld wordt in de preview van tweakers.

Het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=XMqdNzCNl5Q
Wat een geweldige sfeer ingame zeg. Ik kan echt niet wachten totdat hij er is. Did you miss me? I sure did. Hetgeen waar ik bang voor ben is dat het teveel de Dishonored feel heeft. Op het moment dat ik de ''Dash'' optie voorbij zag komen zat ik al van shit, je kon erop wachten. Ik zat namelijk in afwachting op een gelijksoortige 'blink'' van dishonored tegen zou komen.
Verder vind ik het leuk dat het vooral om het stelen weer gaat en minder om het vechten en de vijanden. Dit zie je ook door de beroof optie zodat je guards met rust kunt laten maar toch geld en xp opdoet. Verder hoop ik iets van de third person mode te kunnen zien voor de momenten dat je wat meer afstand van het beeld moet nemen en dat het die super akelige ''cradle'' sfeer heeft uit deel 3

Nu hopen dat de gameplay lekker lang is en dat er wat minder tijd tussen de sequels zitten.
Zolang het niet zo sterk is als de geüpgrade Blink (was een beetje teveel valsspelen), vind ik die Dash eigenlijk best wel een goede toevoeging. Je gaat altijd wel eens door een beetje licht moeten lopen terwijl er een bewaker in de buurt is. Liever dat het zo gedaan wordt, dan dat de AI zo dom gehouden wordt dat je gewoon even door het licht mag flaneren, dat breekt de sfeer toch meer af. Denk dan dat die Dash een soort van snoekduik is, kan nog realistisch zijn.
Ben ik volledig met je eens. het is wel een hele afgezwakte versie van de blink vorm.
als er maar geen zombies in zitten. dat deed echt afbreuk aan deel 1
(wijwater pijlen... deed zo veel afbreuk aan realiteit)
Dat hoorde nou eenmaal bij het angstaanjagende thief idee. De zombies, de geesten. Er zat gewoon een hele duistere magie in het spel. Het spel is juist hierdoor zo spannend en ik hoop dit weer te zien bij thief 4.
Hitman: Absolution in één zin noemen met Dishonored en Deus Ex: Human Revolution... En dan ook nog in combinatie met sluipen...

@ hieronder: Ik heb het over het gedrogt dat Hitman: Absolution heet. Een veel slechter spel in vergelijking met zijn voorgangers kan bijna niet, net zoals Splinter Cell: Conviction. Dit naast goede spellen als Dishonored en Deus Ex: HR noemen...

[Reactie gewijzigd door Phyxion op 15 juni 2013 15:00]

Anoniem: 507606
@Phyxion15 juni 2013 13:01
Gaat het niet ?
Heb je enig idee hoe oud deze serie al is ?
Dit komt uit de tijd dat Dishonored nog in ze vader's linkerball zak zat :+

Egt een onwijs vette game reeks Thief, ben daarom ook erg blij dat er weer een nieuw deel voor uit is gekomen !!
Splinter Cell: Conviction slecht? Dat mag jij mij maar eens uitleggen. Ik vind dat de beste Tom Clancy game tot nu toe.
kan smaak zijn, maar het lijkt mij dat je de eerdere splinter cell games niet hebt kunnen spelen
Hmmm... meer opties met vechten. Ik hoop niet dat het nu makkelijker wordt om 1 of meerdere tegenstanders van je af te slaan. Het gebrek aan fighting skills was juist één van de uitdagingen in de voorgaande Thief games. It's all about sneaking around!
Je kan ervan op aan dat het weer versimpeld is, alle games tegenwoordig moeten casual zijn want daar bereik je een groter publiek. Er mag niets tegen zitten en alles moet vloeiend gaan ook zonder skill.
Vechten was op een bepaalde manier altijd het zwakke punt van dit spel. Wanneer je het makkelijk wilde doen, dan wachtte je gewoon alle bewakers op en sloeg ze bewusteloos van achteren. Was iedereen eenmaal opgeruimd op die manier, dan kon je gewoon overal rondlopen zonder enig risico. :O

Verder waren niet alle delen van Thief even sterk: bij dit soort games is het verhaal heel belangrijk en wanneer het alleen maar een opeenvolging van missies is, zonder cut scenes en het langzaam onthullen van één of ander complot, wordt het al snel een vervelende herhaling. Ik vond "Thief2: the metal age" wat minder in dat opzicht. Voor de rest was het echter enorm spannend om ergens in te breken en ongezien weer weg te komen. Heb toch aardig wat uurtjes met "bonzend hart en ingehouden adem" :P achter m'n pc gezeten.

[Reactie gewijzigd door Atomsk op 16 juni 2013 16:34]

Oeh leuk.

Zeer benieuwd naar dit spel, mogelijk weer 1tje die op de aankooplijst kom.
Vroeger nog met mijn bibliotheek pasje Thief & Thief 2 mogen "huren" bij de bieb en kan me herinneren da t ik hem helemaal grijs had gespeeld!
Ik ben best blij verrast als ik deze Thief vergelijk met de oude versies. Kwa sfeer (toch een belangrijk punt in de serie) komt het redelijk dichtbij. Ik ben alleen bang dat ze het te makkelijk hebben gemaakt. Een feature als Focus vind ik ook echt heel jammer. Heel het punt van een sneak game is dat je zelf die looproutes uitvogeld en geduld moet hebben. Dan is de voldoening het grootst. Maar goed, tegenwoordig heeft zowat elke game van dit soort cheatmodes: auto-regenerating health, terugspoelen bij racegames, dor muren heen kijken etc.
Hopelijk is het op de moeilijkere settings gewoon niet beschikbaar :) .

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee