E3: Tom Clancy's The Division - genieten op next-gen

Graphics en Companion App

Met de exfiltratie kwam een einde aan de demonstratie. Jammer, want we genoten op dat moment met volle teugen van wat we allemaal op het scherm voorbij zagen komen. The Division ziet er werkelijk prachtig uit. Het is waarschijnlijk het meest overtuigende next-gen spel dat we tot nu toe hebben gezien. Of je nu kijkt naar de soepele animaties van de personages of naar de haarscherpe en prachtig vormgegeven spelwereld: alles oogt even mooi.

Geloofwaardige schade

Dat dankt het spel aan de Snowdrop-engine, die Massive zelf heeft ontwikkeld. De engine tovert mooie plaatjes op je televisie of beeldscherm, maar zorgt ook voor wat Massive noemt 'procedural destruction'. Dat houdt in dat een kogelgat precies daar komt waar een kogelgat hoort te zijn als je bijvoorbeeld op een raam hebt geschotent, en dat dat raam vanzelf helemaal kapot gaat als er meer gaten in komen. Op de vorige generatie console zagen we wel schade, maar vaak was die niet realistisch. Een object had dan bijvoorbeeld een aantal gradaties van 'kapotheid'. Schoot je er vier keer op, dan verscheen vrij plotseling het model dat met die mate van schade correspondeert. Zulke dingen zou je in The Division dus niet moeten zien, claimt Massive.

Toch zijn het niet eens de graphics op zich of de destructability in de omgeving die de meeste indruk op ons maakten. Het zijn de kleine details die verklappen dat er bovengemiddeld veel aandacht aan de game wordt besteed en dat we het hier hebben over een goed verzorgd spel. Een van onze favoriete momenten in de demonstratie is het stukje waar de speler een autodeur dicht doet. Hij sluipt langs een auto, van achter naar voren, en de voordeur staat een klein stukje open. Sluip je dicht langs de auto, dan loop je dus tegen die deur aan. In plaats van dat dat genegeerd of uit de weg wordt gegaan, zien we hoe het personage de deur in het voorbij gaan snel even dicht drukt. Dat soort details zorgt voor geloofwaardigheid. De spelwereld klopt, en dat maakt het spelen alleen maar leuker.

Companion-app voor tablets

Wat The Division ook leuker maakt is de Companion-app. Dit is een sleutelwoord deze E3 bij Ubisoft, want ook Assassin's Creed, The Crew en Watch_Dogs, waar je de komende dagen meer over leest, hebben zo'n app. Bij The Division kan een speler gaan spelen op zijn tablet en zich als drone voegen bij een team op de grond. Op dat moment bevinden de spelers zich op dezelfde plek en zij zien ook exact hetzelfde. Op de tablet wordt in real-time weergeven wat de spelers op de grond doen.

Het blijft uiteraard niet alleen bij toekijken. Vanuit hun drone kunnen de tablet-spelers zich ook op verschillende manieren met de actie bemoeien. Ze kunnen vijanden bijvoorbeeld 'taggen', zodat ze goed zichtbaar zijn voor de spelers op de grond. Daarnaast kunnen ze die spelers een 'damage buff' geven, terwijl ze het armor van de vijanden juist kunnen verzwakken. Doen ze dit soort dingen naar behoren, dan vullen ze langzaam een meter. Zodra die meter een bepaald punt bereikt, kunnen de drones zich ook actief bemoeien met de gevechten, bijvoorbeeld door een raketaanval op de vijand uite te voeren.

Niet verplicht, wel makkelijk

Zodoende vormt de app een duidelijke meerwaarde voor de game, maar verplicht is het gebruik ervan niet. Massive gaat ervan uit dat gamers het leuk zullen vinden zich op die manier te bemoeien met spellen van hun vrienden, maar wie er niets mee heeft hoeft er nooit naar om te kijken. Het is bedoeld als extra, niet als een cruciaal onderdeel van The Division, al maakt het de actie op verschillende momenten wel een stuk makkelijker.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3