E3: Tom Clancy's The Division - genieten op next-gen

Eerste voorproefje van de gameplay

Dat begint in de demonstratie die wij op de E3 te zien kregen met het innemen en in ere herstellen van een politiebureau. Achter gesloten deuren op de Ubisoft-booth gaf Ubisoft een uitgebreidere versie van de presentatie die tijdens de persconferentie werd gegeven, nu voorzien van meer uitleg en meer informatie. Dat begint bij het gegeven dat de speler op geen enkel moment verplicht is om naar dat politiebureau toe te gaan. Op elk moment kun je zelf bepalen wat je doet in The Division.

Politie helpen

De status van het politiebureau is echter 'Critical' en dat leidt tot de beslissing om maar eens een kijkje te gaan nemen. Het herstellen van politiebureaus is een van de acties die bijdragen aan je missie om New York er weer bovenop te helpen, dus het is van strategisch belang om de agenten, die het maar moeilijk hebben in deze crisis, een handje te helpen. Dat blijkt wel, want in het duidelijk zwaar toegetakelde bureau zit een aantal ervan opgesloten in de cellen. Als dank voor hun vrijlating geven zij je alle vrijheid om te pakken wat je wilt uit de wapenvoorraad van het politie-bureau. Aardig van ze.

Dat mag ook wel, want kort daarvoor was er nog een fel vuurgevecht vlak voor het politiebureau. Daarbij was goed te zien dat Massive The Division heeft ontworpen als een game die bij voorkeur coöperatief gespeeld wordt. Het is weliswaar mogelijk om de game volledig in singleplayer-modus te spelen, maar Massive hamert erop dat spelers de bedoelde game-ervaring pas helemaal mee krijgen als ze samen met anderen spelen. In de demonstratie werken aanvankelijk drie spelers samen, die allemaal een eigen rol hebben.

Klassieke rolverdeling

Daarmee komt een deel van het rpg-element van The Division naar voren. Gamers hoeven in The Division geen klasse te kiezen, maar hebben wel een bepaalde rol die aansluit bij hun speelstijl. Die stijl wordt bepaald door  hun vaardigheden en door de wapens die ze hebben bemachtigd. Zo was een van de spelers feitelijk een tank, doordat hij constant de aandacht op zich wist te vestigen met zijn eigen wapens en zijn turrets. Een ander hield meer afstand, en kon vanaf dat afstandje flink veel schade aanbrengen. De derde speler was vooral druk bezig de andere twee te healen. Dat is een vrij klassieke rolverdeling, maar wat nu als je een van die onderdelen mist in je team? Geen nood: The Division maakt het spelers gemakkelijk om  wapens en vaardigheden te wisselen, zodat je altijd met een optimaal team een situatie in kunt gaan.

Dat team bestaat normaal gesproken uit een aantal andere gamers. Zoals in elke game is het het leukst als dat vrienden zijn, maar The Division zal ook een matchmaking systeem hebben voor gamers die samen met anderen willen spelen als hun vrienden er niet zijn. Dat is wel zo handig, want even later schotelt The Division ons een 'player versus player'-actie voor. De leden van The Division verlaten het politiebureau met de nodige spullen. Hoe het precies zit, kregen we niet helemaal mee, maar het lijkt erop dat je die alleen mag houden als je een speciale 'Exfiltration'-missie start.

Exfiltratie

Op dat moment schiet een van de teamleden een lichtkogel in de lucht. Je exfiltratie wordt dan geregeld, maar die lichtkogel is ook zichtbaar voor andere teams die rondlopen in de spelwereld. Die kunnen dan op je af stormen, waarna het zaak is te overleven tot je ontsnappingsmogelijkheid is gearriveerd. Hoe dat allemaal precies werkt, hebben we nog niet tot in detail gezien, maar het belooft heftige vuurgevechten op te leveren.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3