Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

Oude meester maakt The Evil Within

Op verkenning

Het gebruik van de id Tech 5-engine komt vooral tot uiting in de belichting van de game, die er sfeervoller uitziet dan je van een serie als Resident Evil gewend bent. Wat daarbij direct opvalt, is dat de delen die we voorbij zagen komen niet donker zijn. Er is weinig licht; je ziet hier en daar wat zonnestralen van buiten naar binnen priemen, maar donker is het nooit. Het lijkt hooguit donker; er is zelfs opvallend veel kleur te zien, wat de sfeer alleen maar ten goede komt.

Dat geldt althans voor de delen die zich binnen afspelen. Er is echter meer; er zijn de gebruikelijke krappe ruimtes, waarin je achtervolgd wordt door enge wezens en je doodsangsten gaat uitstaan. Je krijgt echter ook de tijd om te verkennen en voorwerpen te verzamelen. De delen zijn strikt gescheiden. In de verken-delen kun je op adem komen en je voorraden aanvullen, waarna je slechts kunt hopen dat je genoeg op zak hebt om het volgende enge deel te overleven.

Volg de aanwijzingen

In The Evil Within neem je de rol aan van Sebastian, een jonge detective. Aan het begin van de game wordt hij op een groot landhuis afgestuurd, om met twee collega's op onderzoek te gaan. Er is een melding binnengekomen vanuit het landhuis. Van de politiewagen die eropaf is gestuurd is al even niets meer vernomen. Als Sebastian bij het landhuis aankomt, is het verdacht stil. Als hij uitstapt, is direct duidelijk dat de besturing van de game traag is. Lopen gaat langzaam en rennen eigenlijk ook. Wat ook opvalt, is dat Sebastian zelf de meeste aanwijzingen opsomt. Je hoort hem feiten opsommen als: "Er liggen hier geen hulzen" en: "Het ruikt hier naar modder".

Eenmaal binnen, loopt Sebastian al snel tegen een verwarde man aan die ineengezakt tegen een muur zit. De man, in witte stofjas, brabbelt iets over een dreigend gevaar. Hij wijst daarbij op een monitor die aan het plafond hangt en als je kijkt, zie je op de monitor een man rondsluipen met een kap over zijn hoofd. Hij heeft wel wat weg van Connor uit de laatste Assassin's Creed. Voordat je een goede blik op zijn uiterlijk hebt kunnen werpen, zie je alleen nog een schim die razendsnel een paar meter vooruitschiet, waarbij hij al even snel twee slachtoffers maakt. Zonder dat zichtbaar is hoe ze aan hun einde gekomen zijn, vallen de mannen neer. Direct daarna zie je de man met de kap niet meer op de monitor, maar staat hij vlak voor je neus. En dan gaat het licht uit.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True