Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Redactie Tweakers

Laptop Best Buy Guide: juni 2013

Businesslaptop - Uiterlijk en indruk

De T-serie van ThinkPad-laptops valt onder Lenovo's high-end W-serie en mist de draagbaarheid van de X-lijn, maar beschikt over betere eigenschappen dan de L-ThinkPads en is daarmee te beschouwen als een soort mainstream-businesslijn.

Ontwerp en behuizing

Het ontwerp is onmiskenbaar ThinkPad, zoals ze al jaren gemaakt worden. De laptop is geheel zwart en de oppervlakken zijn voorzien van een rubberen coating, die een goede grip oplevert. Het scherm is met twee stevige metalen scharnieren aan de body bevestigd. De behuizing is opgetrokken rond een basis van een aluminiumlegering met oppervlakken van abs-kunststof. Lenovo heeft hiermee voor zijn beproefde ontwerp gekozen en deze ThinkPads hebben bewezen tegen een stootje te kunnen.

Tegelijk is de T520 een zwaargewicht, waardoor dit niet de beste keuze voor de mobiele werker zal zijn. Het gewicht bedraagt namelijk meer dan 2,5 kilo en dat is serieus zwaar. Met bijna 36mm is de laptop ook niet bepaald dun te noemen.

Lenovo ThinkPad T520 Lenovo ThinkPad T520 Lenovo ThinkPad T520

Ook de overige gewaardeerde ThinkPad-eigenschappen zijn aanwezig. Zo is er de rode trackpoint in het midden van het toetsenbord, waar veel gebruikers bij zweren, terwijl anderen hem negeren. Het toetsenbord is van een hoogwaardige kwaliteit, de touchpad werkt uitstekend en er zijn zowel boven als onder de touchpad muisknoppen met een fijne klik aanwezig. Toetsenbordverlichting ontbreekt helaas.

Het scherm

Het 15,6"-scherm is mat en de resolutie is 1600x900 pixels. Het scherm geeft zwart ook echt als zwart weer en de contrastratio is dan ook goed, constateert Notebookcheck, maar wel is de schermhelderheid met een gemiddelde waarde van 163 nits aan de lage kant, zodat buitengebruik niet onder alle omstandigheden prettig zal zijn. De T520 zou de sRGB-kleurruimte goed kunnen weergeven, maar zou tekortschieten in vergelijking met het volledige AdobeRGB-spectrum.

Hardwareonderdelen

De laptop stamt uit 2011 en de processor is dan ook een Sandy Bridge-model, namelijk de Core i5-2430M, met een kloksnelheid van 2,4GHz. Met Sandy Bridge maakte Intel een flinke prestatiesprong en met opvolger Ivy Bridge was dat vooral op grafische gebied het geval. De ThinkPad T520 heeft een dedicated videokaart, de Nvidia Quadro NVS 4200M. De prestaties daarvan liggen een fractie hoger dan die van de Intel-igp, dus voor zwaar grafisch werk is deze laptop niet geschikt.

Lenovo ThinkPad T520 Lenovo ThinkPad T520 Lenovo ThinkPad T520

Met 4GB ddr3 is er genoeg geheugen voor multitasken en de harde schijf biedt met 500GB voldoende opslagcapaciteit. De rotatiesnelheid van 7200rpm biedt een redelijke snelheid, al haalt de hdd het niet bij ssd's in dit opzicht.

Op het gebied van poorten is er een belangrijk minpunt; de T520 heeft geen usb 3.0. Wel zijn er vier usb 2.0-poorten, waarvan een gedeeld met esata. Ook zijn er displayport, vga, firewire, gigabitethernet en ondersteuning voor wifi-n en bluetooth 3.0. Verdere uitbreiding van het aantal interfaces kan via de Expresscard 34-sleuf gebeuren, terwijl, niet onbelangrijk, een 3g-module aanwezig is. De voor zakelijk gebruik terzake doende Trusted Platform Module is eveneens van de partij.

Standaard wordt de T520 met een zescellige accu met een capaciteit van 57Wh geleverd. Hiermee houdt de laptop het bij de 'internetten via wifi'-test van Notebookcheck bijna vijf uur vol. Er zijn echter ook negencellige accu's beschikbaar, die volgens Laptopmag bij een vergelijkbare test een accuduur van meer dan negen uur opleveren.

Conclusie

De ThinkPad T520 is een zeer degelijke keuze voor zakelijke gebruikers die op zoek zijn naar een businesslaptop. Hij scoort matig wat draagbaarheid betreft, biedt niet de beste prestaties en mist usb 3.0, maar de prijs van de laptop is inmiddels zover gedaald dat je als gebruiker een compleet uitgevoerde ThinkPad in de T-serie, met alle voordelen die de serie met zich meebrengt, voor een bedrag van ruim onder de duizend euro kunt krijgen.

Pluspunten

+ Degelijk
+ Fijn toetsenbord
+ Scherm met goed contrast
+ 3g-module

Minpunten

- Usb 3.0 ontbreekt
- Processor van oude generatie
- Dik en zwaar
- Matige schermhelderheid

Alternatieven

Score: 3OnbekendLaptops Sony Vaio SVS1512V1E
Sony Vaio SVS1512V1E

Deze Vaio S is niet echt een zakelijk model te noemen, maar de eigenschappen en de prijs zijn wel heel aantrekkelijk voor mensen die een laptop zoeken waarop ze kunnen werken. Zo beschikt hij over een goed 15,5"-scherm, met een resolutie van 1920x1080 pixels, heeft hij goede koeling en is hij met een gewicht van 2 kilo nog goed draagbaar.

Score: 0OnbekendLaptops HP ProBook 6570b (B6P81EA)
HP ProBook 6570b (B6P81EA)

HP heeft met zijn ProBook-lijn betaalbare zakelijke notebooks. Deze 6570b heeft een 15,6"-scherm met 1600x900 pixels. De hardwareonderdelen zijn vrij standaard voor een businesslaptop in deze prijsklasse, maar de 3g-module en de hoeveelheid poorten maken dit tot een mooie kandidaat, vooral omdat het scherm een helderheid van 300 nits en bijna volledige sRGB-kleurruimtedekking heeft.
linkReview Notebookcheck van de HP ProBook 6570b


Laptops Dell Vostro 3560
Dell Vostro 3560

Dell doet dit keer mee met de Vostro 3560. Vostro is de budgetlijn van zakelijke laptops, maar aan de specificaties is niet te zien dat het hier om een budgetmodel gaat. Deze laptop beschikt namelijk over een Core i7-quadcore, een scherm met een 1920x1080-pixelresolutie, 6GB geheugen, een 1TB-schijf en een AMD Radeon HD 7670. Helaas maken de ventilatoren van de laptop veel lawaai.
linkReview Notebookcheck van de Dell Vostro 3560

Reacties (106)

Wijzig sortering
Ik heb de inhoudelijke discussie over de business laptop niet gevolgd, maar wat hier gepresenteerd wordt als de "best" buy kan toch niet echt serieus bedoeld zijn. Kijk naar de nadelen zoals geen usb3(!), oud, dik en zwaar. Als ik 900 euro te besteden heb wil ik wel een moderne laptop. Processoren en videokaarten doen er niet toe bij een businesslaptop, wel grootte, gewicht en interface mogelijkheden.
Er is gewoon niets anders in dit segment. In het bijzonder, we konden kiezen tussen de:
  • T520: bewezen kwaliteit, maar matig scherm.
  • probook reeks: veel beter scherm, maar de enige review van het apparaat wat we konden vinden (met low-ish AMD GPU erbij) hadd een enorm slechte accuduur en luidruchtige fan. Nee dat is het ook niet.
  • Verder heb je de vostro reeks. Een totale killer qua specs met een i7, 1080p scherm en low-ish AMD GPU. Maar toen we de reviews gingen naslaan bleek dat de fan meer herrie maakt dan de gemiddelde clevo :X
  • ten slotte had je ook nog de Sony S15. Lichter, dunner, langere accuduur, beter scherm. Maar geen echte businessnotebook qua bouwkwaliteit.
Voor de zakelijke gebruiker is het niet erg dat er een i5 in zit met 10% minder prestaties dan mainstream. Maar het is wel erg als er geen goede garantie op zit, of als de bouwkwaliteit slecht is. Dat soort dingen zijn veel belangrijker dan iets betere prestaties. Wie betere prestaties wenst, komt toch automatisch in een hoger prijssegment. Waarschijnlijk bij de, surprise, T530 met i7 en 1080p scherm.
ik snap dit ook niet. De Sony Vaio, die als alternatief wordt genoemd voor de zakelijke laptop, is beter (o.a. resolutie), lichter en goedkoper. Maar dat is "niet echt een zakelijk model". Omdat ie wit is? De hele test komt nogal ouderwets over met dikke zware lelijke laptops.

[Reactie gewijzigd door woutwout op 1 juni 2013 10:34]

Hij is minder stevig. Als je als ZZP-er een laptop koopt, dan koop je wat makkelijk of goedkoop is. Dat kan ook een netbook van 300 euro zijn. Als je als ICT-beheerder 1000 laptops moet inkopen, dan gaan statistieken tellen. En dan is stevigheid opeens een factor. Die Vaio's zijn mooi, maar gaan eerder kapot als ze vallen. Dus zie je meer van die 1000 terugkomen voor reparatie, en dat kost weer veel tijd en overlast.
Ik ben het met je eens dat de T520 een degelijke keuze is voor een business laptop. Als zakelijke gebruiker zou ik zelf het accent meer leggen bij de (verticale) scherm resolutie. Nu heb ik even de moeite genomen om te kijken bij Dell en HP. Een Dell Precision M4700 (1920x1080, 1339 Euro) of een HP EliteBook 8570w met dezelfde resolutie voor 1399 Euro zijn echter geen eerlijk vergelijk voor een laptop met een budget van 900 Euro. Desondanks blijf ik van mening dat zakelijke gebruikers met een verticale resolutie van 900 tekort worden gedaan. 1080 zou een basis specificatie moeten zijn voor zakelijk gebruik. Hiermee wordt dan wel tegen de stroom in gezwommen, want ook de Laptop fabrikanten definiëren een zakelijke laptop momenteel anders.

[Reactie gewijzigd door teacup op 2 juni 2013 06:16]

Verticale resolutie is idd erg prettig.

Twee weken geleden een thinkpad T61P gekocht met een 1920x1200 15" scherm.
Ideale zakelijke machine en maar 180 eu voor betaald.
Daarbij speelt vaak ook mee dat een ZZP'er geen systeembeheerder is en dus ook niet de inschatting op gebied van beheer kan maken. Zo'n iemand kent dus niet alle aspecten van beheer en diens kosten. Men ziet dus niet vaak de reden waarom je voor een model zou kiezen dat 2~3x duurder is dan je bij de Mediamarkt kan kopen. Precies hetzelfde als bij een consument.
Ik snap het eerlijk gezegd ook niet helemaal, zeker als je het vergelijkt met de mainstreamlaptop, de IdeaPad Y500, uit de vorige editie. Deze is goedkoper en het enige wat volgens mij niet zou kunnen voldoen aan het predikaat 'businesslaptop' is het uiterlijk en eventueel de stevigere bouwkwaliteit van de Thinkpad.
Wat is precies de motivatie hierachter om de Thinkpad boven de IdeaPad te verkiezen?
De zakelijke opties die niet vermeld worden zijn bijvoorbeeld de garantie, die stukken beter is dan op de consumentenmodellen.

TPM zit ook niet op de ideapad.

Het grote verschil in bouwkwaliteit. niet iedereen gaat even voorzichtig om met zijn laptop van de zaak.
Ik ben het met je eens dat het vreemd is om zo een oud beestje te kiezen maar van de andere kant kan ik me niet voorstellen dat een zakelijke gebruiker maalt om het ontbreken van USB3. Aangezien Tweakers de T520 boven de T420 verkoos, kan ik me alleen maar voorstellen dat ze een iets minder mobiele werker dan jij voor ogen hadden. Blijkbaar is de zakelijke gebruiker niet zo uniform als we denken. :-)

(En toen ik even de site van Lenovo opende zag ik opeens dat € 900 voor een T-series compleet een schijntje is :D )

[Reactie gewijzigd door Bacchus op 1 juni 2013 10:18]

Ja inderdaad, €1.210.978 (1.2 miljoen euro?), dat zijn nog eens prijzen! Wat zou je afschrijven op een jaar?
Dik en zwaar snap ik, je wilt het liefst een zo licht en klein mogelijke laptop maar iets als "oud" en "usb3" zijn een heel stuk onzinniger. Zo gek veel usb3 spul is er nog steeds niet, we blijven maar vast zitten op externe schijven die bar weinig aan usb3 hebben omdat er nog steeds gebruik gemaakt wordt van hdd's. De versies met ssd's worden amper gekocht omdat mensen het te duur vinden. Dockingstations...tja, bij de business notebooks wordt daar al in voorzien door de fabrikant zelf. Bij een business notebook kun je niet zonder zo'n ding aan komen zetten. Verder zijn er ook nog steeds stabiliteitsissues met usb3 en dan met name wanneer je usb2 spul op een usb3 poort aansluit. Zo heel erg gek veel noodzaak is er ook niet voor usb3. Meeste wat men aansluit zijn toetsenbord, muis en iets van een schijf/stick. De rest gaat vaak via het netwerk.

Processoren en videokaarten doen er overigens wel degelijk toe. Er zijn zat bedrijven waar men met 3D software bezig zijn, bepaalde berekeningen, enz. en waarbij mensen op diverse plekken zitten (bijv. om onderzoek te doen of omdat ze tussen locaties of opdrachtgevers pendelen). Die mensen kun je dus niet uitrusten met een desktop, die hebben een laptop met krachtige cpu en gpu nodig. Die machines zijn echter ook een stuk duurder dan het budget van 900 euro. Wat je hier dus ziet is een business notebook voor bepaalde bedrijfsactiviteiten die hoofdzakelijk puur administratief zijn. En voor die lui zijn zaken als usb3 al helemaal niet boeiend.
Sorry hoor, maar die video geeft toch niet echt de indruk van een onafhankelijke reviewer. Ik zie iemand die al twaalf jaar fan is van Blackberry die erg enthousiast is over de nieuwe Blackberry. Goh.

Het hele idee van reviews is dat er een mening wordt gegeven, lijstjes specs kan ik ook wel van de site van de fabrikant halen. Een reviewer moet een bepaalde gebruikersgroep vertegenwoordigen. Hij of zij moet duidelijk maken wat hij of zij belangrijk vindt in een product, zodat ik als consument de afweging kan maken of de review en de daarbij behorende scores voor mij relevant zijn. Ik bedoel: ik mag hopen dat een reviewer van "gamer.nl" anders tegen een laptop aankijkt dan een reviewer van "allesvoordezaak.nl".

Sowieso gaat je verhaal rondom "commercieel" niet echt op voor de BBG's, die worden namelijk grotendeels op GoT samengesteld in het discussietopic. Natuurlijk komt daar dan een redactioneel sausje overheen. Dat wil overigens niet zeggen dat er geen rare keuzes uit kunnen komen soms ;) maar met "commercieel" of niet heeft dat niet zoveel te maken.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 1 juni 2013 11:24]

De NBBG's worden samengesteld door de community, alhoewel de redactie het laatste woord is gebeurt het maar zelden dat er iets wordt gekozen waar ik niet volledig achter sta.

Je kan zelf ook meedoen aan de discussies, halverwege augustus in Laptop Aankoopadvies of Complete Systemen & Laptops.
Tweakers beschikt over goede testfaciliteiten en heeft zeker de kennis in huis om ten minste de voorgestelde modellen zelf te testen. Ik vndt het echt een gemiste kans dat we worden doorverwezen naar een test van notebookcheck.

Daarnaast is het nogal arbitrair hoe de keuzes van de notebooks worden gepresenteerd.
Om de zakelijke notebook als voorbeeld te nemen.... Er is niet zoiets als een zakelijke gebruiker.
Er is een wereld van verschil tussen een vertegenwoordiger, die bijvoorbeeld veel zwaarder kan tillen aan uitstraling, gewicht, lange accuduur, snel opstarten, 3G mogelijkheid of een techneut die veelal behoefte heeft aan een echte werkplekvervanger, met groot scherm, goede performance, goede uitbreidingsmogelijkheden, etc. Als techneut zit je vaak gewoon achter een bureau bij de klant, vaak met wifi/netwerk en stopcontact en is accuduur en 3G soms minder belangrijk.

Misschien is het een optie om juist uit te gaan van één kenmerk, bijvoorbeeld bouwkwaliteit (basis, zakelijk, rugged) en daar de beste notebooks bij te zoeken voor een paar gebruikersprofielen zoals presentatie / office support / technische support / CAD / outdoor werkzaamheden
Door dan maandelijks de thema's te wisselen komt er een veel gevarieerder notebook aanbod in beeld.
Datzelfde kan ook gezegd worden van het budget. Er wordt dusdanig aan dat budget vastgehouden dat je niet het volledige beeld krijgt. Bepaalde oplossingen vallen nu buiten de boot omdat ze niet binnen het budget passen terwijl ze wellicht wel datgene kunnen zijn wat er eigenlijk gezocht wordt. Wellicht dat het mensen ook wat beter doet realiseren waarom iets een bepaalde prijs heeft en welke concessies je moet doen als je het goedkoper wilt. Uiteraard zou je dat kunnen beperken tot modellen die goedkoop, redelijk of luxe (aka duur) zijn. Het is nu vooral voor x bedrag een laptopje zoeken wat het omgekeerde is wat een ICT'er zou moeten doen (de oplossing bij het probleem vinden).
Het is nu vooral voor x bedrag een laptopje zoeken wat het omgekeerde is wat een ICT'er zou moeten doen (de oplossing bij het probleem vinden).
Dat is wat een 20e eeuwse ICT'er deed.
Een beetje vakman is zich ook bewust van deze tijd en houdt rekening met de immer kleiner wordende budgetten die men krijgt.
Ik vind deze lbbg best slecht. Zo is bijvoorbeeld de budgetlaptop trager, ouder en duurder dan bijvoorbeeld de hp 650 (h5v57ea). Deze is 80 euro goedkoper en beschikt over een Ci3 2348M. Hier lever je natuurlijk wel in op enkele features zoals usb 3.0 maar wie heeft daar nou 80 euro voor over? En als je daar veel om geeft dan is de Asus X501 X501A-XX369H weer een betere optie. Deze is ook sneller en ziet er een stuk strakker uit (mening) en de bouwkwaliteit lijkt ook beter te zijn. Deze lbbg is alweer niet goed doordacht.
Zoals altijd blijft natuurlijk de opmerking gelden dat deze suggesties ook perfect gegeven kunnen worden in de topics waarin deze BBG's tot stand komen, in plaats van achteraf met scherp te gaan schieten dat het "weeral maar eens" een slechte BBG is.

Langs de andere kant ben ik het er wel mee eens dat het misschien handig kan zijn dat er bij elke categorie expliciet kan gezegd worden welk profiel er voor ogen werd gehouden toen de betreffende laptop werd voorgesteld of gezocht. Op die manier zijn misschien een aantal keuzes heel wat beter te rationaliseren.
De asus is zeker geen betere optie. Hij bevat een op papier snellere processor (i3 vs celeron) terwijl ze eigenlijk op dezelfde kloksnelheid draaien. Daarnaast is de asus een behoorlijk pak minde gebouwd met o.a. een vrij slecht toetsenbord.
Altijd leuk zulke bbg. Maar waarom is er geen laptop geselecteerd rond de 600/700 euro? De budget is te goedkoop en voldoet niet, de multimedia is te duur en overkill. Zakelijk heb ik ook geen interesse in. Ik vrees dat dit voor veel mensen opgaat, waardoor deze bbg maar voor een select publiek geschreven is.
De vorige keer hadden we zowel basis- als mainstream-laptops en we proberen zoveel mogelijk af te wisselen. Komende edities zullen we de basis- en mainstreamlaptops afwisselen, zodat er elke keer een laptop van ongeveer de bedragen die je noemt bijzit.
Misschien toch eens een idee om ervoor te zorgen dat een volgend advies ook een recente wifi chipset heeft die AGN kan ondersteunen. De limieten van GN ( 2,4Ghz) zijn nu wel bereikt en 5Ghz is echt noodzaak!
Ik kan niemand meer een laptop aanraden die geen support voor de 5Ghz heeft in 2013!
Waarom afwisseling? Ik zou graag iedere categorie terug willen zien bij elke BBG. :+
Om elke 2 maand alle categorieën te behandelen heeft vaak niet veel zin. De BBG van twee maand geleden, voldoen nog prima.
Ik denk dat er wel een markt is voor laptops onder de 400 euro. Ik heb zelf een HP sleekbook gekocht voor 365 euro. Daar stop je een ssd in en voor 440 euro ben je klaar. Dan kun je hem op de tafel zetten en op de schoot pakken zonder dat de hardeschijf het begeeft.
Er zit een I3 3217u in dat betekent een dual core op 1.8ghz met hyperthreading, HD4000 grafische kaart en toch maar 17watt. Ideaal dus voor internet pctje, filmpjes en spelletjes tot 2009. Dus niet vergelijkbaar met een Atom. In de best buy is voor de B960 gekozen die is 35watt.

@ hier beneden
De links die je geeft geven niet het verschil aan tussen een Intel 32nm/35w en een 22nm/17w processor. Ik kan helaas ook geen test vinden waar een ulv en m processor vergeleken worden. In het algemeen geldt wel dat een nieuw productieproces lagere lekstromen en dus zuinigere transistors betekenen.

[Reactie gewijzigd door enermax op 1 juni 2013 15:39]

Een ULV processor doet zijn werk op een lager voltage, en is daardoor vrijwel altijd zuiniger dan een qua prestaties vergelijkbare processor op een hoger voltage. Echter, de rest van de elektronica en de harde schijf verbruiken ook stroom. Daarnaast zitten ULV's vaak ik ultrabooks met een lage capaciteit accu. Dat is nog een reden waarom een ULV soms minder lang op een acculading meegaat dan een niet-ULV met een hoge capaciteit accu.
Nee. Een ULV processor doet zijn werp op EXACT hetzelfde voltage.

http://gathering.tweakers...message/39704685#39704685

Het enige, maar dan ook het enige voordeel van een ULV processor, is dat hij terugklokt als er meer dan 17w wordt verbruikt. That's it. Een ULV processor is niet zuiniger als hij niets doet, en ook niet zuiniger als hij aan het werk wordt gezet. Vroeger was dat wel zo ( SU7300 draait op 0.735v, P8600 op 0.83v, T6600 op 1.1v ). Maar je kon een P of T lijn prima op de SU voltages laten draaien als de voltage range niet gelockt was.
Waarom ontbreken Ultrabooks nog steeds? Waarom zou je nog een grote lompe laptop willen kopen?
Waarom ontbreken Ultrabooks nog steeds? Waarom zou je nog een grote lompe laptop willen kopen?
Omdat ik gewoon een laptop als desktop vervanger gebruik ? Het neemt minder ruimte in, is mobiel en heeft minder stroom nodig. Omdat jij de noodzaak van een "grote lompe laptop" dus niet inziet moet niemand dat maar meer kopen ? Dit soort reacties op tweakers, beetje nu.nl
Je reactie is inderdaad eentje onder het niveau van tweakers.net. Waar jij over klaagt is namelijk hetzelfde als waar jij je schuldig aan maakt: omdat jij er gebruik van maakt moet een andere categorie maar niet. Dat is natuurlijk flauwekul zoals je zelf ook al opmerkt.

737freak heeft een punt: ultrabooks zijn in opkomst en worden populairder. Een laptop wordt doorgaans aangeschaft omdat je deze overal naar toe kunt slepen. Dan zijn zaken als accuduur, gewicht en afmetingen van groot belang. Niemand vindt het fijn om een groot zwaar log ding mee te slepen die maar een paar uur op de accu kan (meestal zijn de poweradapters al even log en zwaar). Zo binnenshuis is zo'n ding natuurlijk wel acceptabel omdat je de afstanden maar heel klein zijn. Soms kun je er ook niet omheen, als je echt veel computerkracht nodig hebt zit je nou eenmaal aan die zware logge notebooks vast. Zien we op werk ook, eerste opmerkingen die we krijgen als iemand zich op de helpdesk meldt: "laptop is te groot en te zwaar, waarom hebben jullie er voor gekozen?!" Antwoord: omdat jullie gebruikers zo stonden te springen om een zeer krachtige notebook. Voor wie iets lichts wil hebben we een ultrabook maar die is ook minder krachtig (met name op GPU gebied).

De reden waarom ze nu niet die ultrabook meenemen wordt al gegeven door Olaf hier boven: ze pakken een paar categorieën en wisselen dat per bbg af. Een vorige keer zijn er wel ultrabooks besproken iirc.
Bedankt voor je toevoeging. Mijn statement was een beetje te kort door de bocht inderdaad, misschien had ik uitgebreider moeten zijn. Ik vroeg me gewoon af waarom men geen rekening houdt met Ultrabooks...
Die mis ik ook in de BGG. Deze categorie is prijzig, uiterlijk verschillen ze weinig, maar van binnen zijn de verschillen vaak enorm. Een BBG heeft daar meer toegevoegde waarde dan bij de andere, wel opgenomen, categorieën.
@Dylan93
Omdat ik gewoon een laptop als desktop vervanger gebruik ?
Koop dan een all-in-one, dan heb je tenminste altijd een fatsoenlijk scherm en toetsenbord.
Je hebt het hier over vershillende definities.

Via Wikipedia dan maar even:
Ultrabook is a specification and brand developed by Intel for a class of high-end subnotebooks which are designed to feature reduced bulk without compromising performance and battery life. They use low-power Intel Core processors, solid-state drives, and unibody chassis to help meet these criteria.[1] Due to their limited size, they typically omit common laptop features such as optical disc drives and Ethernet ports
Een utlrabook focussed zich dus enkel op formaat, stijl en dunheid zonder aan performance te verliezen.

Een ultrabook focust zich dus op uiterlijk met een bepaalde performance, terwijl in de categorie "multimedia laptop" wordt gezocht naar een laptop waar ik elke vorm van multimedia (gaming, film, dvd afspelen, muziek afspelen etc etc) op kan uitvoeren. Doordat Ultrabooks juist op deze onderdelen (speakers, optische drives, scherm formaat) bezuinignen om aan de definitie te voldoen komen ze automatisch niet in aanmerking als een serieuze kandidaat voor de titel "Multimedia Laptop"

Het is dus geen onwil, maar een ultrabook kwalificeert dus (nog) niet als goede multimedia laptop.

Als je deze categorie graag wilt toegevoegd hebben, dan zou ik me als ik jou was richten tot de redactie.
Ongelooflijk dat SSD's nog steeds niet de standaard zijn in laptops en dat je zelfs vaak nog 5400RPM HDD's ziet. Is het marketing technisch nou nog steeds zoveel interessanter om te smijten met GB's? Ik zal zelf nooit meer zonder SSD kunnen. Mijn ruim 5 jaar oude desktop voelt met de alledaagse zaken vaak sneller aan dan huidige desktops en laptops met een HDD er in - afgezien van games en zware applicaties uiteraard. Een SSD is echt veel meer dan een computer die snel opstart; de mensen die dit roepen hebben duidelijk nog nooit een SSD gehad en lach ik keihard uit.
Geef mij maar een ouderwetse HDD in een laptop zodat ik er zelf een vertrouwbare en goede ssd tegen een goedkopere prijs erzelf kan inzetten x)

Ze denken altijd dat ssd's dubbel zoveel kosten als je ze bij een laptop wilt kopen..
Dat is wel opvallend inderdaad dat een SSD 2x zo duur is wanneer je deze als optie selecteert tov zelf los kopen en inbouwen. Voor zo'n €160 heb je al wel een 256GB SSD - zo'n €100 duurder dan een 500GB HDD 5400RPM. Nou - dan weet ik het wel voor die €100 extra. Echter als het €200 extra is schrikt wel af.
Ik zou ook graag een ssd willen in mijn laptop maar ik heb liever een "trage" 500gb harde schijf waar ik van alles op kwijt kan dan een snelle ssd van 120gb waarbij ik ook nog eens een externe schijf mee moet sjouwen, ja ik zou de dvd speler eruit kunnen knikkeren als ik op school niet steeds dvd's zou moeten gebruiken.
Vandaar dus liever veel gb's dan ssd maar het is wel flauw dat ze geen 7200rpm gebruiken die maar een fractie van de prijs duurder zijn, of nog beter beide ssd en hdd.
Lenovo is NIET te vergelijken met Dell, bouwkwaliteit is echt 10x beter, schermen zijn (veel) beter, ergonomisch beter, etc, etc. Alsof je een Mercedes met een Lada vergelijkt en dan gaat zeggen dat de Lada beter is omdat die standaard Airco heeft oid.

Werk er maar eens op, dan ben je zo om.
De thinkpad bevat een relatief matig scherm. 'slechts' 900p, een goed contrast maar een maximale helderheid van 200cd/m. Het lenovo 1080p scherm is wel een killer.
Een dell is een lada? van welke planeet kom jij?
Dus de normale gebruikers moeten het maar met 5400rpm hdd doen |:( En de 900 euro kostende "zakelijke" notebook heeft dan wel weer 7200rpm maar die is dan alweer uit 2011. (wie heeft bedacht dat je in een best buy guide een laptop uit 2011 zet?!.....)

Voor 1300 euro haal je een degelijke BTO / xnotebook met betere specs / degelijkheid dan een asus...

Voor 1100 euro heb je een BTO "X•BOOK 17CL58-GTX765 i7 QUAD" met:
GTX 765 en een i7 4700QM 2.4ghz
1TB 7200RPM

En dan zijn er nog een legio aan opties, kortom een gemiste kans voor een echt goeie "Best buy guide"
Ik weet niet war je vandaan haalt dat-ie een betere degelijkheid heeft dan de asus, maar daar klopt niets van. De clevo's staan op de laagste trede wat betreft bouwkwaliteit. Onder andere het toetsenbord en touchpad zijn totaal waardeloos.
Laagste trede?

Dat het touchpad waardeloos is geef ik je helemaal gelijk in.
Maar het toetsenbord is prima. (buigt niet door etc.) Clevo's wegen vaak ook wel een stuk meer, maar dat heeft dan ook weer te maken met de hardware / koeling.

Qua specs zit clevo wel veel beter. Een gt 650 tegen een gtx 765 waarvan de notebook met gtx 765 ook nog 200 euro goedkoper is.
De 17CL58 is gewoon een P170**. Laten we eens even kijken wat de reviewsites daarvan vinden:

www.anandtech.com/show/63...em-amds-hd-7970m-got-game
Ehm ja niet al te positief. Ik citeer http://www.anandtech.com/...x-r3-an-antidote-to-clevo, "Honestly, it's when you get to the keyboard, media buttons, and touchpad that you really see Alienware blow Clevo out of the water. "

http://www.theverge.com/2...est-gaming-laptop-reviews
Beter $500 meer uitgeven voor een M17x. De Y500 van €799 krijgt trouwens nog een hogere score. De M17x is echt niet veel duurder dan de P170 in nederland.

Bovendien vind BTO geld verdienen weer eens belangrijker dan het volgen van de regels. Ongeveer 2 jaar geleden werden er op grote schaal ES CPU's verkocht aan klanten. Voor wie daar onbekend mee is, een ES (engineering sample) is een CPU voor testdoeleinden welke altijd eigendom blijft van de fabrikant. Daarna werd mij verzekerd dat dit soort dingen niet meer zouden gebeuren. Wat zien we vandaag op de website van BTO? CPU's die nog niet eens verkocht mogen worden. I call bollocks.
Dat ik toevallig BTO heb gepakt als leverancier moet je even doorheen kijken, ik had het meer over clevo in het algemeen p150/p170.

Het heeft natuurlijk ook te maken met smaak / uiterlijk. Ik vind de vele led lampjes in een alienware zo belachelijk dat ik dat niet eens het overwegen waard vind.
Daarnaast is alienware zwaarder en over het algemeen iets duurder. (mits je een goeie coupon hebt).
die led lampjes kan je gewoon uitzetten hoor :p
(persoonlijk vind ik de looks van bijna alle zo genaamde "game laptops" niet mooi, dus ook de alienware niet, maar dat is een ander verhaal)
De multimedia notebook is meer een desktop vervanger met veel nadelen. Een notebook met een 17 inch scherm is niet fijn op de schoot en niet handig on-the-go. Als je hem intensief gebruikt dan is de accu zo leeg, dus moet hij aan de adapter blijven. Alleen als je echt een piepklein studentenkamertje hebt, dan misschien uit noodzaak. Ik zie het hut er niet van in. Echt niet.
De multimedia notebook is meer een desktop vervanger met veel nadelen. Een notebook met een 17 inch scherm is niet fijn op de schoot en niet handig on-the-go. Als je hem intensief gebruikt dan is de accu zo leeg, dus moet hij aan de adapter blijven. Alleen als je echt een piepklein studentenkamertje hebt, dan misschien uit noodzaak. Ik zie het hut er niet van in. Echt niet.
Ik ben regelmatig in 2 steden vanwege familie en dan ben ik daar wel eens een weekend, dat zijn gewoon ideale momenten om een multimedia laptop te hebben. Ik kijk zelf geen films op de laptop maar bv wel door de laptop met HDMI aan een TV te hangen. Daarnaast gebruik ik het verder als desktop vervanger, minder ruimte nodig, mobiel, energie zuiniger.
Mijn N53SV is ook zeker niet na een uurtje leeg, ja je gaat er natuurlijk ook niet op lopen gamen op de accu, een filmpje kijken ofzo op het scherm houd die ~2-3 uur vol en via HDMI zelfs ~4 uur.

En nee ik val niet onder een piepklein studentenkamertje maar gewoon een rijtjeshuis.
Kunnen we deze rubriek uitbreiden naar 5 vaste types...

Dus 2 cattegories toevoegen, te weten gaming notebooks en ultrabooks.
Die vijf vaste categorieën zijn er in theorie. Ze worden alleen niet elke LBBG ingevuld. Dit heeft ook te maken met de, mag ik toch wel zeggen, beperkte interesse in het helpen met het samenstellen van deze guides. Als al het advies en de suggesties die hier in de reacties terecht zou komen in de LBBG-topics, zouden de redacteuren het heel wat gemakkelijker hebben en zou het inderdaad realistisch zijn om elke keer vijf categorieën te hebben. Maar de simpele werkelijkheid is dat het niet realistisch is.
Over de business laptop: en op het moment van schrijven is het gevraagde bedrag zo laag, dat hij binnen het budget van 900 euro valt. En dan volgt een pricewatchje lopend van €918 tot €1039. Geen ervan dus binnen het budget van €900.
Zou het kunnen dat een Best Buy Guide-aanbeveling prijsverhogend werkt?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True