Door Robin van Rootseler

Developer

Frontier Labs Nex II MP3-speler review

De prestaties

Via de website van de fabrikant (http://www.frontierlabs.com) heb ik versie 1.4 van de firmware gedownload, die geöptimaliseerd is voor Compact Flash geheugen. Het overzetten van 62MB aan muziek nam ongeveer twee minuten in beslag, een zeer redelijke prestatie.

Frontier Labs Nex II DisplayNadat de speler is opgestart is het via een menu mogelijk om een nummer te selecteren om af te spelen. Het LCD-scherm (112 x 64 matrix display) geeft veel en duidelijk informatie. De naam van het nummer uit de ID3-tag, de bitrate en de duur van het nummer worden weergegeven.

De kwaliteit van het geluid met bijgeleverde koptelefoon is zeer goed. Verschillende instrumenten worden goed weergegeven en met de standaard equalizer-instellingen heb je ook al een mooi basgeluid, iets wat ik nog niet vaak ben tegenkomen bij MP3-spelers. Via de ingebouwde 5-bands equalizer is het mogelijk om uit vijf voorgeselecteerde instellingen te kiezen (Flat, Rock, Latin, Dance en Jazz) of zelf de frequenties wat te tweaken. Ook op het gebied van versterking stelt de Nex II niet teleur. Op het hoogste volume treedt er nauwelijks vervorming op. Met sommige MP3-bestanden heb je op het hoogste volume af en toe wel een soort tik, maar dit ligt gedeeltelijk aan de kwaliteit van de MP3-bestanden. Bitrates tot aan 320kbps en ook variabele bitrates (VBR) worden zonder problemen afgespeeld. Naast MP3'tjes worden ook WMA-bestanden afgespeeld. Dankzij de upgradable firmware zullen ook toekomstige formaten ondersteund worden.

Het bijgeleverde draagtasje is van een degelijke kwaliteit. Als je de speler hierin hebt zitten zijn alle knoppen goed te bedienen, met uitzondering van het kleine knopje om de speler in de 'lock'-stand te zetten

IBM MicrodriveMet twee AA-batterijen zorgt de Nex II voor ongeveer vijftien uur aan luisterplezier, als je tenminste Compact Flash geheugen gebruikt. Als je daarentegen gebruikmaakt van een 170MB of 340MB Microdrive gaan de twee batterijen slechts 2,5 uur mee. De 1GB Microdrive is wel iets zuiniger, maar die gaat ook maar slechts 4,5 uur mee. De kracht van de Microdrives om meer muziek mee te kunnen nemen valt hier mee direct weg. Als je meer muziek wil meenemen kun je beter een extra Compact Flash kaartje kopen dan een Microdrive met een kilo aan AA-batterijen.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite