RuneScape 3: Evolutie van een klassieker

Zelf interface vormgeven

Belangrijker dan dat alles is echter een nieuwe feature die mogelijk wordt gemaakt door de switch naar html5. Jagex introduceert in RuneScape 3 namelijk de 'customizable UI'. De interface van RuneScape was altijd statisch, maar spelers kunnen hem binnenkort helemaal aanpassen aan hun eigen voorkeur. In het spel zullen wat suggesties van de makers zijn verwerkt, maar je kunt alles naar eigen inzicht aanpassen. Dat werkt heel makkelijk, op dezelfde manier als waarop je vensters in Windows of Mac OS kunt aanpassen, verplaatsen en sluiten.

Deze wijziging sluit perfect aan op een van de basisprincipes van RuneScape: spelers bepalen zelf wat voor spel ze spelen. RuneScape leert je weliswaar alle basisbeginselen en maakt je wegwijs in elk onderdeel van het spel, maar daarna verplicht het je nooit om een bepaalde richting op te gaan. Er zijn zodoende veel spelers die zich niet bemoeien met de combat in RuneScape, maar alleen maar bezig zijn om hun non-combat skills te perfectioneren, en spelers die exact het omgekeerde doen zijn er ook. Per speelwijze kun je andere dingen belangrijk vinden in je interface en in RuneScape 3 zul je die interface dus naar eigen inzicht kunnen aanpassen.

Mobiele platformen?

Een laatste puntje van de overstap naar html5 is natuurlijk de mogelijkheid om met mobiele platformen te gaan werken. Dit ziet Jagex vooralsnog als toekomstmuziek, maar uitsluiten doet de ontwikkelstudio het zeker niet. De stap naar tablets en telefoons ziet de studio zelfs als logisch, maar wel als vervolgstap na het introduceren van RuneScape 3.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite