RuneScape 3: Evolutie van een klassieker

De Sixth Age

Het hebben van een geschiedenis van twaalf jaar heeft voor- en nadelen. Laten we even kijken naar het perspectief van een gamer die nog geen RuneScape speelt - en dat ook de laatste acht jaar niet gedaan heeft - maar straks wil instappen als RuneScape 3 arriveert. In de eerste plaats zul je als beginner rondlopen in een spelwereld waar duizenden, zo niet miljoenen mensen letterlijk jaren op je voor liggen. Een voordeel is echter wel dat het tutorial-gebied door de jaren heen meerdere keren is bijgeschaafd. RuneScape helpt je simpel en snel op weg.

Twaalf jaar schaven

Dat geldt trouwens voor meer onderdelen. In twaalf jaar leert een ontwikkelaar veel en wordt er op een natuurlijke manier veel uit het spel gefilterd. De leukste quests uit de begintijd zijn bijvoorbeeld nog steeds aanwezig, terwijl allerlei quests die niet zo goed werkten allang zijn vervangen door betere varianten. Bovendien is het vechtsysteem onlangs aangepast, kortom: alles is klaar voor de release van RuneScape 3. Nieuwe spelers komen in een gespreid bedje terecht waar al met al twaalf jaar aan is gesleuteld.

Dat bedje heeft echter ook een gigantisch achtergrondverhaal dat in die twaalf jaar voorbij is gekomen. Nu is RuneScape niet meteen heel erg 'story-driven', maar er is wel een algemene setting en er zijn verhalen en quests die daar mee te maken hebben. RuneScape 3 draait dan ook om de 'Sixth Age', en dat kan best even schrikken zijn als je net komt kijken in Gielinor. Jagex geeft spelers bovendien de mogelijkheid om te beslissen over het lot van de spelwereld, op basis van welke Goden de voorkeur krijgen van de spelers. Goden? Kiezen? Dat gaat dan ineens heel snel.

Strijd der goden

Tot voor kort werd Gielinor beschermd door Guthix, de God of Balance. Bij het begin van de Sixth Age is Guthix echter dood, en daarmee valt ook zijn bescherming weg. Het gevolg is dat alle overige goden terug willen keren in Gielinor. Elke god heeft daarbij een eigen stijl met bijbehorende eigenschappen. Die goden zijn trouwens niet nieuw. Guthix was allang niet meer de enige god die aanhangers had in Gielinor. Veel van de overige goden hadden ook al aanhangers, soms zelfs al meer dan Guthix. Het verschil is echter dat die goden nu dus zelf willen terugkeren.

Een ander verschil is dat de voorkeur voor een god voorheen altijd bepaald was in de spelwereld. Spelers hadden geen invloed op welke steden en gebieden achter welke goden stonden. Dat verandert met RuneScape 3. Jagex wil de toekomst van Gielinor meer dan ooit in handen van de speler drukken. Hij zal in de Sixth Age de belangrijke keuzes maken. Het staat dan ook niet vast welke god de strijd om de gebieden binnen Gielinor zal winnen. Spelers bepalen dat, tijdens zogenaamde 'World Events'. Het eerste van die events vindt plaats bij de lancering van RuneScape 3, en daarna zal ongeveer elke drie maanden een nieuw World Event plaatsvinden. Daarnaast kunnen spelers ook nog een bepaalde mate van invloed uitoefenen via een nieuwe skill, genaamd Divination, al is het doel van die skill ons nog niet volledig duidelijk.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite