Door

Eerste blik op survival-rpg Dark Souls II

Meer manieren op dood te gaan

De ontwikkelaars halen dus duidelijk plezier uit het verzinnen van de meest gruwelijke manieren om de speler aan zijn einde te helpen, en dat is niet verwonderlijk: in een tijd waarin games steeds gemakkelijker lijken te worden, scoorden Demon Souls en Dark Souls juist met hun keiharde onverbiddelijkheid. Dood betekent dood. In Dark Souls kwamen er weliswaar wat punten bij waar je mocht terugkeren zodat je niet helemaal opnieuw hoefde te beginnen, maar dan nog moest je vaak flinke stukken opnieuw spelen, en je verloor bovendien de zielen die je had verzameld maar nog niet had besteed.

Dat is de kern van Dark Souls, zo weet de ontwikkelaar, en dat is dus ook de basis waar Dark Souls 2 op is gebouwd. Dat betekent niet dat je geen nieuwe elementen zult tegenkomen, maar wel dat het idee achter het spel hetzelfde is. Je zult de 'You Died'-boodschap dan ook regelmatig op je beeldscherm  terugzien, en zoals gezegd kun je dat stadium in Dark Souls op nog meer manieren bereiken dan voorheen al het geval was.

Draken

Natuurlijk kregen we een demonstratie van een aantal van die dodelijke valstrikken en helse vijanden. Zo zagen we hoe de speler door een gigantische trol in elkaar werd gebeukt en hoe hij midden op een wankele brug werd geconfronteerd met een draak en eindigde als een geroosterde ridder. Voor die draken lijkt trouwens een speciale rol weggelegd in Dark Souls II; een van de taglines van het spel is 'versla de draken'. Verder werd nog gedemonstreerd hoe de speler in afgronden geduwd kan worden door vijanden om hem heen: ook iets om rekening mee te houden. Daarnaast zagen we een aantal van de valstrikken die in de duisternis op je liggen te wachten.

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

*