×

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

De eerste stappen in The Elder Scrolls Online

Net als in Oblivion

Dat centrale deel wordt gevormd door Cyrodiil, het stuk van Tamriel waar The Elder Scrolls IV: Oblivion plaatsvindt. Daarmee heeft ZOS dus een niet onaanzienlijk stuk land vrijgemaakt voor PvP, want er viel heel wat te verkennen in de game uit 2006. Om de herkenning zo groot mogelijk te houden, heeft ZOS de hoogtekaart uit Oblivion geïmporteerd en vervolgens gebruikt als basis voor de PvP-zone in de mmog. Dat moet ervoor zorgen dat het landschap herkenbaar is. Dat betekent dat de dorpen en steden uit Oblivion terugkeren, inclusief de Imperial City, de hoofdstad van Tamriel. Daar bevindt zich de Ruby Throne, de troon van de Emperor. Om deze troon wordt gestreden door de drie facties uit het spel. Iedere factie heeft een eigen thuishaven in Cyrodiil en probeert van daaruit op te rukken naar de hoofdstad. Wie de stad weet te veroveren en de Elder Scroll uit de stad mee naar de eigen basis weet te nemen, mag uit eigen gelederen een nieuwe Emperor kiezen. Die heeft speciale Emperor-skills, totdat een van de andere facties de troon weet te veroveren.

ZOS hoopt op grootschalige oorlogsvoering in Cyrodiil, want facties kunnen niet alleen de Imperial City veroveren, maar ook elkaars bases. Dat is uiteraard niet eenvoudig, maar het kan wel. Je zult daar wel de 'keep' van de factie voor moeten veroveren, het kasteel dat als de vijandelijke thuishaven dient. Dat is een stevig, stenen fort, compleet met poorten, torens en muren met kantelen. Elk team heeft echter de beschikking over siege weapons waarmee een dergelijk fort vakkundig kan worden gesloopt. Teams kunnen alle bekende varianten aanschaffen, zoals ballista's, trebuchets en battering rams. Daarmee kunnen poorten en muren worden aangevallen en een doorgang worden geforceerd worden. Uiteraard kan het verdedigende team reparatiewerkzaamheden uitvoeren om de aanval te keren. Het verdedigende team kan ook zelf siege weapons inzetten en vanaf de muur van hun keep terugschieten op de belegeraars.

Iedereen kan meedoen

Daarmee lijkt PvP iets voor enorm grote groepen. Er is echter genoeg te doen voor kleine groepen en zelfs voor ongegroepeerde spelers. Zo zijn facties afhankelijk van supplies, voorraden die afkomstig zijn van boerderijen of mijnen. Op basis van die supplies kunnen bijvoorbeeld siege weapons worden aangeschaft. Dat maakt dat boerderijen en mijnen kostbare bezittingen zijn. Ze liggen echter buiten de muren van de keep en zijn dus kwetsbaar. Een klein team kan onopgemerkt vijandelijk gebied binnenvallen en een boerderij of mijn veroveren, om zo de verdediging van de keep te belemmeren. Bovendien zijn er quests te vinden. In de dorpen en steden in je eigen zone krijg je quests aangeboden die ook solo kunnen worden uitgevoerd, al zijn het uiteraard quests die verband houden met de strijd tussen de drie facties. Deelnemen aan de strijd in Cyrodiil levert dan ook ervaringspunten, net als je handelingen in de campagne. Overigens is PvP niet alleen iets voor spelers van level 50. Iedere speler vanaf level 10 kan eraan deelnemen. Om het een beetje eerlijk te maken, worden de stats van zulke spelers opgeschroefd tot het niveau van level 50. Een speler van level 10 krijgt dus geen extra skills, maar kan wel op niveau meestrijden.

The Elder Scrolls Online Video van 3 mei 2014
Bethesda staakt ontwikkeling Skyrim Nieuws van 16 april 2013
The Elder Scrolls Online Video van 20 maart 2013