Door Paul Hulsebosch

Redacteur

God of War: Ascension - Kratos heeft het moeilijk

Terug in de tijd

Wie trof Kratos aan, toen hij nietsvermoedend de winkel in liep, op zoek naar een plekje op het schap? Lara Croft, die al een tijdje opzichtig stond te lonken naar de gunsten van de koper. Waar Lara haar beste beentje voorzet, lijkt Kratos echter niet helemaal bij de les.

Gespeeld op: PlayStation 3 (enig platform)

De vergelijking lijkt natuurlijk wat onzinnig, maar overeenkomsten tussen Tomb Raider en God of War: Ascension zijn er wel degelijk. Daarbij gaat het niet zozeer om de historische thematiek - Kratos leeft in het verleden, Lara zoekt er juist naar - maar eerder om de zoektocht naar de persoonlijke geschiedenis van beide hoofdpersonen. Crystal Dynamics probeert Lara Croft een persoonlijker gezicht mee te geven door een jongere versie ten tonele te voeren, een die nog niet de geharde avonturierster uit de oude games is. Sony’s Santa Monica Studio probeert hetzelfde in God of War: Ascension. Waar die opzet bij Lara Croft slaagt, lukt het bij Kratos minder goed. Zo stopt Crystal Dynamics de meeste dramatiek in het eerste uur van het spel. Lara groeit in het vervolg net iets te snel uit tot een doorgewinterde killing machine, maar dat vergeef je de makers al snel. De toon is immers gezet. Bij Kratos komt dat pas laat in de game. De campagne is al ver over de helft als de persoonlijke kant van het verhaal rond Kratos aandacht krijgt, en dat is te laat. Ook dan is er een toon gezet, maar het is niet de juiste. Dat Kratos een menselijke kant heeft, wil er tegen die tijd niet meer zo goed in.

Dicht op de huid

Daar is ook een technische reden voor. Om de persoonlijke kant van het verhaal te benadrukken, zit Crystal Dynamics met de camera steeds dicht op de huid van Lara, en dat werkt. Je ziet daardoor dat de makers moeite hebben gedaan om veel detail en variatie aan te brengen in de animatie van de archeologe. Bij Kratos is dat helaas anders. De animaties van de Spartaanse krijger zijn prima, maar de makers zoomen - naar vertrouwd recept - het liefst zo ver mogelijk uit, om te laten zien hoe ruim alles is opgezet. In Ascension is het weer een kwestie van groot, groter, grootst. Maar dat helpt niet om de persoonlijke kant van Kratos naar voren te brengen. Daar is immers weinig van te zien op een kilometer afstand, en bovendien is de cameravoering lang niet altijd praktisch. Als de camera zover uitzoomt dat Kratos zelfs op een scherm van 40 inch niet groter is dan een centimeter, is het lastig vechten. Je ziet niet of nauwelijks waar je vijanden zijn en eigenlijk sla je gewoon lukraak wat om je heen. Niet dat deze situatie zich vaak voordoet. De camera blijft meestal wat dichter bij de Spartaan, maar is altijd beduidend verder weg dan die in Tomb Raider. Het lukt de makers dan ook niet om de persoonlijke kant van Kratos goed naar voren te laten komen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Hoogtepunten uit de campagne.

Last van het verleden

Het verhaal in de campagne wil ook niet helemaal overtuigen. De makers hebben duidelijk last van een geslaagde voorganger. In God of War III nam Kratos het op tegen Zeus, en veel hoger kun je in de Griekse mythologie niet reiken. Dit keer neemt Kratos het op tegen drie Furies, de Erinyen of wraakgodinnen uit diezelfde mythologie. De drie dames laten niet met zich sollen, zeker niet, maar zijn toch van beduidend minder kaliber dan Ares, Poseidon of Zeus; goden waar Kratos het in eerdere games tegen opnam. Het is overigens wel een logische keuze. De hoger geplaatste goden komt Kratos pas later in zijn leven, en dus in de eerdere games, tegen. Maar toch, het maakt het verhaal in Ascension wat minder overtuigend. Overigens zijn we niet alleen kritisch over het verhaal en de tegenstanders. In God of War III was de opzet nog helder: Kratos neemt het op tegen Zeus en beklimt de Olympus om de King of Gods te verslaan. Het hele spel speelde zich dus rond de enorme berg af. Nu gaat Kratos alle kanten op, wat af en toe mooie plaatjes oplevert, maar hier en daar ook wat afbreuk doet aan de sfeer.

Insecten

Dat komt ook doordat de campagne halverwege wat inzakt. Het verhaal begint aardig, met de strijd van Kratos tegen Aegaeon the Hecatonchires. De kolos is lekker groot en de strijd is goed gefaseerd. Daarna zakt het spel een beetje in en komt Kratos vooral kleine baasjes tegen die niet echt tot de verbeelding spreken. Vooral de insecten die Kratos op zijn pad vindt zijn niet echt indrukwekkend, terwijl je die in de eerste helft toch het meeste zult treffen. Pas tegen het einde van de game komt het goed en krijg je weer het gevoel dat met iets groots bezig bent. In het middenstuk hoef je bovendien minder te vechten en moet je meer puzzelen. Dat had wat ons betreft beter moeten worden gebalanceerd. En wat ook niet helpt, is dat Sante Monica Studio vergeten is om Challenges in te bouwen. Die hadden nog voor wat afleiding kunnen zorgen in de minder spannende delen van de game.

De makers hebben ook de gameplay wat bijgeschaafd. Uiteraard leer je gedurende de game de nodige moves en combo's. Aan die kenmerkende eigenschap is gelukkig niets gewijzigd. De ontwikkelaars hebben echter wel twee belangrijke veranderingen doorgevoerd. Zo heeft Kratos minder wapens om uit te kiezen. Hij moet het vooral hebben van de twee Blades, de stevige kromzwaarden die met kettingen aan zijn armen zijn verbonden. Daarnaast kan Kratos tijdelijke wapens oppakken, zoals een speer, een enorme hamer en een schild. Die kunnen echter niet worden opgewaardeerd, waardoor ze minder nuttig zijn.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Bossfight tegen de Manticore.

Vier smaken, weinig verschil

In de praktijk zul je dus meestal gebruikmaken van de Blades, vooral omdat die zijn gekoppeld aan de magische krachten van Kratos. Je leert gedurende het spel gebruik te maken van vier soorten magie. Drie ervan zijn gebaseerd op vuur, ijs en onweer en dan is er nog een soort donkere magie die gekoppeld is aan de ziel. Dat levert spreuken op in elk van de vier richtingen, en je kunt ze nog opwaarderen ook. Op zich zijn de spells nuttig, vooral als je door grotere groepen tegenstanders wordt belaagd. Het is alleen wat jammer dat er weinig verschil zit tussen de verschillende scholen magie. Het maakt eigenlijk niet uit of je vuur, ijs of onweer gebruikt. Er zijn geen monsters die gevoelig zijn voor de ene school en juist ongevoelig voor een andere. Het is daarmee nuttiger om één school te gebruiken en die helemaal op te waarderen, dan alle vier de richtingen te gebruiken en een beetje op te waarderen. De keuzevrijheid is dus wel leuk, maar hij biedt eigenlijk geen meerwaarde.

Voor dat opwaarderen van wapens en skills heb je Orbs nodig. Die zijn er in drie smaken; rode, groene en blauwe. Je krijgt ze door tegenstanders te doden en door kisten te openen. Groen en blauw zijn bestemd voor gezondheid en mana, rode Orbs spaar je om de Blades en spreuken op te waarderen. Het werkt prima en de makers belonen de avontuurlijke speler door op flink wat lastig bereikbare plekken extra kisten met Orbs te verstoppen. Het is logisch dat je veel Orbs nodig hebt voordat je je Blades en magie volledig hebt opgewaardeerd. Maar aangezien de eerste helft van de campagne toch al niet de sterkste kant van het spel is, is het jammer dat je het daarin moet stellen met beperkte mogelijkheden. Gelukkig komt dat op ongeveer twee derde van de game goed, als het verhaal in een stroomversnelling komt en je krachten op orde zijn. Dat is echter wel wat laat.

Pure manipulatie

Kratos leert halverwege nog een kunstje. Hij kan de tijd manipuleren en daarmee voorwerpen beïnvloeden. Bij een game als God of War gaat het daarbij vooral om grote voorwerpen, zoals een brug. Je leert hoe je terug of juist vooruit in de tijd kunt, zodat je de brug in zijn oude staat kunt herstellen of kunt laten vervallen. Met andere woorden: je kunt de brug dus maken of slopen. Het is een extra ingrediënt van de puzzels die je veelvuldig in het middenstuk van de game aan zult treffen, naast het gas dat ook al invloed heeft op de leeftijd van voorwerpen. Zo hier en daar zie je namelijk groen gas uit een bron spuiten. Als Kratos door het gas loopt, heeft dat invloed op de directe omgeving; alles zal sterk verouderen. Je ziet de barsten in de muren springen. Op die manier kun je dus ineens bepaalde delen van je omgeving slopen. Haast is daarbij geboden, want het gas is na een paar seconden uitgewerkt. Het zijn elementen die de puzzels zeker interessant maken. Met die puzzels is op zich ook niets mis. Zoals gezegd, is het eerder de indeling van de game die minder is geslaagd. De verdeling tussen actie, platform en puzzel had beter gekund en gemoeten.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Leden van Santa Monica Studio over God of War: Ascension.

Lekker veel saves

Gelukkig heeft de game ook sterke punten. Zo zijn de makers erg gul met automatische saves. Mocht je het loodje leggen, dan hoef je nooit veel opnieuw te doen. Zelfs halverwege lastige passages wordt de voortgang vaak nog opgeslagen, en dat is erg prettig. De sterkste kant aan God of War: Ascension is echter een onverwachte. De game heeft - voor het eerst in de serie - multiplayer en die blijkt onverwacht goed in elkaar te steken. In multiplayer treed je aan als een anonieme gladiator, strijdend in een uit de kluiten gewassen arena met doorgaans verschillende verdiepingen. Je strijdt dan ook niet om een publiek te vermaken, maar om de goden te plezieren. Het zijn diezelfde goden die je de krachten geven waarmee je andere gladiatoren dient te verslaan. Je kunt vooraf aangeven welke god je wilt dienen en kunt daarbij kiezen uit Zeus, Poseidon, Ares en Hades. Er is een vijfde altaar dat nog leeg is, wat doet vermoeden dat Sony op termijn via downloadable content een extra god toe zal voegen.

Kies een stijl

Via de goden kun je een speelstijl kiezen. Zo geeft Ares je melee-kwaliteiten een boost en maakt Zeus je verdediging sterker. Als je een god hebt gekozen, betreed je de arena en kun je aan de slag met je wapen en magie. Gelukkig heb je hierbij meer vrijheid in het kiezen van een wapen dan in de campagne. Wapens en uitrusting zijn bovendien op te waarderen, via de ervaringspunten die je verdient in multiplayer. Het online gedeelte blinkt daarmee niet uit in originaliteit, maar Santa Monica Studio heeft wel een prettig passend God of War-sausje over het multiplayer-gedeelte gelegd. Zo ga je niet alleen naar mythologisch verantwoorde locaties als Troje en de Olympus, maar bezoek je ook plekken die je kent uit voorgaande games, zoals het Labyrinth uit God of War III. Wat spelvormen betreft, houden de makers het bij bestaande vormen zoals capture the flag en domination.

Met bekende spelvormen en de mogelijkheid tot opwaarderen middels xp is het multiplayer-gedeelte misschien niet origineel. Toch is het leuk om te spelen, en dat komt vooral omdat het verfrissend is om nu eens niet met een gun door de levels te sluipen, maar je tegenstanders te lijf te gaan met de brute wapens die je van Kratos gewend bent. En dat alles met een vleugje magie om het geheel nog net iets meer op smaak te brengen. Waar de campagne hier en daar wat bloedeloos aanvoelt, is het in multiplayer juist heerlijk om keer op keer een lekkere finishing move uit te voeren en je tegenstander te vermorzelen. Daarbij mag je dat 'vermorzelen' vrij letterlijk nemen. Gelukkig is het ook hier zo dat het niet per se de meest gewelddadige speler is die de meeste punten haalt. Wie slim manoeuvreert en zich concentreert op vlaggen en andere capture points zal misschien niet de meeste deaths op zijn naam krijgen, maar toch de held van de dag worden. Dat opent de weg voor spelers die wat minder 'diehard' zijn.

Conclusie

Toch is het veelzeggend dat het multiplayer-gedeelte de sterkste kant is van God of War: Ascension. De campagne voelt behoorlijk ongeïnspireerd aan. Er is een aardig begin, een lang en saai middenstuk en een goede finale. Die komt echter te laat om de boel nog te redden. In dat saaie middenstuk zit teveel platform, teveel puzzel en te weinig vechten, waarbij de vijanden nog onder de maat zijn ook. Kratos als vliegenmepper is niet helemaal wat we van God of War verwachten. Pas op tweederde van de game krijgt Kratos tegenstanders waar we van onder de indruk zijn en dat is rijkelijk laat. Daarbij komt dat de vernieuwingen bij het knokken niet helemaal uit de verf komen, doordat de vier verschillende richtingen te weinig van elkaar verschillen.

Gelukkig is er dus de multiplayer die de boel nog enigszins redt. Deze modus bevat bekende elementen, zoals het kopen van gear en het opwaarderen van skills via het verdienen van xp, en bekende spelvormen zoals capture the flag en domination. Dit keer vecht je echter niet met vuurwapens, maar met het arsenaal van Kratos, waarbij je een speelstijl kunt kiezen door trouw te zweren een van de vier goden. Juist doordat je hier met een zwaard, speer, bijl en magie vecht, en de brute combo's gebruikt die je van Kratos gewend bent, is God of War: Ascension in multiplayer de moeite van het spelen waard. Alles bij elkaar is God of War: Ascension niet helemaal wat we ervan hadden verwacht; de campagne is lang niet zo sterk als die in de vorige game. De multiplayer weet dit als aangename verrassing nog enigszins te compenseren.

Pluspunten:

- Multiplayer verrassend sterk
- Kratos heeft de moves nog
- Lekker veel savegames

Minpunten:

- Campagne komt erg laat op gang
- Vier smaken magie biedt weinig meerwaarde
- Te veel saaie tegenstanders

Eindcijfer: 7

Titel God of War: Ascension
Platform PlayStation 3
Ontwikkelaar Sony Santa Monica Studio
Uitgever Sony
Releasedatum Reeds verschenen


Reacties (59)

Wijzig sortering
Als fan van de serie sinds deel 1 vermaak ik mij prima met deze game, en ook al is het verhaal wat minder dan vorige delen, de combat, de graphics en de bloody violence zijn beter dan ooit, waardoor ik het na 13 uur spelen, op 2/3 van de game, misschien wel het beste deel in de serie vind.

13 uur, nog niet uitgespeeld. Dat komt omdat ik sinds God of War 3 weet dat spelen op Normal mode gewoon geen uitdaging meer bied voor doorgewinterde veteranen. Deze dure games worden voor een steeds groter publiek gemaakt, ook nieuwkomers moeten zich vermaken waardoor Normal simpelweg te saai is voor mij. En dat vind ik geen probleem, aangezien op Hard alles op zijn plaats valt, en Titan mode er is voor de echt moeilijke uitdaging. Bovendien wordt het niet oneerlijk op Hard, het betekend alleen dat je er met button mashen niet meer komt. Je wordt nu echt uitgedaagd om de verschillende combo's van de elementen te gebruiken, je leert welke finishers je moet gebruiken om bv je health of magic aangevuld te krijgen, anders overleef je het niet.

Op Normal krijg je die uitdaging niet, krijg je nauwelijks de kick bij het verslaan van een miniboss. Je ploegt zo door ze heen, zonder de noodzaak de heerlijk bloederige finishers te gebruiken, het geweld wat zo heerlijk in beeld wordt gebracht zoals alleen God of War dat kan. De reviewer had dit moeten weten, maar in plaats daarvan heeft hij het zich makkelijk gemaakt, en nu schoteld hij zijn lezers een zouteloze onderneming voor. Dat je zelf niet het meeste uit een 3 jaar in de maak meesterwerk wil halen, prima, maar hou de rest niet voor de gek. Op die manier doe je de game geen eer aan, en zal je op het einde hopeloos vast komen te zitten omdat je niet hebt moeten leren spelen zonder gebruik te maken van health- en magic chests. Want net als alle voorgaande delen zit er op het eind een lange sectie waar je alles uit de kast moet halen, en dat stuk gaat binnenkort waarschijnlijk gepatched worden, voor zij die verwachten gewoon in 8 uur door dit soort games te kunnen wandelen. Heel triest inderdaad, trek de kabel er maar uit als je gaat spelen.

Ascension is puur God of War. De combat is beter dan ooit, zelfs de graphics zijn stukken beter dan God of War 3, iets wat ik niet verwacht had. Zo nu en dan zou je het spektakel op je scherm met gemak kunnen accepteren als vroeg PS4 materiaal, zo goed ziet het eruit. Dus: fan van de serie, speel op Hard en de smile op je gezicht is minstens even groot als bij de vorige delen. En de multiplayer, daar moet ik nog aan beginnen:) Eerst de skills nog wat bijschaven.

[Reactie gewijzigd door VonBraunschweig op 21 maart 2013 10:12]

Ik wou je bedanken voor dit schitterend stuk tekst en dit meen ik serieus.
De review van Tweakers kan meteen de prullenbak in. Ik heb zelf het idee dat ze het spel niet eens hebben uitgespeeld en dat men alleen maar over hun multiplayer-ervaring spreekt van de bèta. Er wordt namelijk niks verteld over de co-op en dat andere kunstje. Maar goed, ik kan het natuurlijk mis hebben.

Toegegeven, ik heb zelf wel het spel uitgespeeld op Normal in ruim 11 uur. Maar dit ligt voor mij in lijn met de rest van de delen. Op het einde wordt het voor mij als "casual player" pittig. Maar niet pittig genoeg om het spel er voor te patchen, want elke God of War steekt zo in elkaar voor mij. De eerste 90-95% gaan goed en dan moet je even flink je best doen. Op deze manier geniet ik zelf enorm van het spel en elk deel wat ervoor zat, of erna (het is maar hoe je het nu bekijkt met deze prequel).

Terugkomend op de review, de vijanden waren voor mij persoonlijk wel divers genoeg. Ook al zijn er wat gebruikt uit voorgaande delen. Ook hun introductie was goed en zorgde voor prima variatie. Helaas, daar ben ik het wel mee eens, het verhaal was in dit deel wat meer op de achtergrond geschoven. Dat vind ik persoonlijk heel jammer omdat ik deze spellen juist speel voor het sterke verhaal.

Ik begrijp ook niet hoe Tweakers doodleuk kan vertellen dat die 4 elementen weining verschil maken, terwijl ik toch duidelijk heb gemerkt van wel. Waar ik mij vooral aan stoor zijn de geluidsproblemen. Sommige geluidseffecten zijn te hard of te zacht of hoor je te laat. Ook lijkt de muziek wat de ver op de achtergrond. Al met al zou ik zelf het spel minimaal een 8 geven.

Verder is Tweakers.net een prima website (dank hiervoor), ook hun overige reviews en testen lees ik graag, maar inderdaad van spellen kunnen ze maar beter afblijven.

[Reactie gewijzigd door HBx2000 op 21 maart 2013 11:38]

Graag gedaan:) Wat betreft geluid, volgens mij staat het per default op Surround, heb je dat niet dan klinkt alles idd dof, ver weg. Via de gameoptions kan je het op gewoon Stereo zetten. En zelf heb ik alles 10% lager gezet behalve de stemmen, scheelt al met al een stuk. Neemt niet weg dat de audio een bug vertoond, het hele spelt valt het af en toe weg voor ongeveer 1 seconde. Niet echt storend, maar toch.
Anoniem: 451007
21 maart 2013 09:27
Een paar opmerkingen in de review vond ik enigszins onterecht. Iedereen die in deze stage nog een 'menselijke kant' aan Kratos probeert toe te koppelen, moet eerst maar eens goed bij zichzelf te raden gaan. Kratos is een lopende moordmachine en elke keer dat ze gevoel in die man proberen te stoppen, levert het eerder hilarische momenten op, dan emotionele. Vandaar dat het niet als een verrassing hoort te komen dat het in deze game ook puur om de actie draait en niet op de ontwikkeling van Kratos als karakter. Ik denk dat dit spel beter te vergelijken is met de PSP games, welke ook prequels zijn.

Wat wordt er trouwens bedoeld met "teveel saaie vijanden"? De normal enemies, die altijd al puur als cannonfodder aanwezig waren of niet echt indrukwekkende bossfights?

Als laatste, als de multiplayer zo verrassend is, waarom wordt er dan veel minder tijd aan dat aspect besteed dan aan een (misplaatste) vergelijking met Tomb Raider?

Over Tomb Raider, die Lara maakt zo koelbloedig een compleet eiland af, dat ik daar ook niet veel 'character growth' in kan zien.
Dit is precies wat ik dacht toen ik de review las.

God of War speel je voor de actie en deels voor het verhaal. Ik vond de immense slachtpartijen van God of War III een groot pluspunt en desondanks ik nu geen PS3 meer heb (en dus het niet kan testen) kan ik me niet voorstellen dat dit niet meer het geval is in Ascension. Ik mis in grote lijnen hoe deze slachtpartijen gaan en ik lees alleen dat de magie magertjes is. Vervolgens zijn de tegenstanders te saai in welk opzicht? Als er 100 man met guns op me aflopen is er ook niet veel verschil op een aantal models na? Verder was God of War moeilijk door eens op hard of titan te spelen. Andere hack and slash games hebben (naar mijn mening) nooit de complexiteit van het vechtsysteem kunnen benaderen.

Een gamereview is natuurlijk altijd gebaseerd op persoonlijke voorkeur van een reviewer, daar is niets aan te doen. Deze review heeft echter wel heel veel vleugjes persoonlijke voorkeur. Het grootste gemis (naar mijn mening) van GoW III was een multiplayer. De replayvalue was niet echt denderend (herspelen met alle wapens vanaf de start) dus het spel eindigde bij mij al snel in de kast.

Vervolgens zie je bij CoD BO2 een geweldige singleplayer en een brakke multiplayer. In andere woorden: in reviews wordt alleen gekeken naar het verhaal (singleplayer) van een game en de multiplayer is een extra. Review dan in elke game alleen de singleplayer en laat de multiplayer voor wat het is.
Heb je wel eens Devil May Cry gespeeld? Dat is de pionier op dit gebied en het vechtsysteem van Capcom ruleert nog steeds boven dat van Sony. Veel complexer en met ratingsysteem.

GOW heeft echter 'the whole package' beter voor elkaar, maar als het om vechtsystemen gaat is the company that made Streetfighter nog steeds heer en meester.
Haha ja. Ik kan me herinneren dat je in één van de spellen aan het einde steeds met je meisje moest knuffelen voor health points ofzoiets. Dat deel was lastig omdat ik zat te schuddebuiken op de bank :-)

Kratos hoort gewoon een bad-ass te zijn. Een beetje meer puzzelen vind ik trouwens niet zo'n bezwaar, want elke sectie weer 20 minuten op dezelfde vijanden meppen wordt ook wel eens vervelend.

Hoe dan ook ga ik dit spel wel weer proberen. Tomb Raider heb ik nog niet helemaal uitgespeeld, en tot dusver is het fantastisch. Maar hoewel het wel wat overlap heeft met GoW is het nu eenmaal een ander soort spel. Beide hebben ze wat platforming, maar waar Kratos vooral hand-to-hand combat doet is Lara Croft meer van het schieten.
Kratos is een lopende moordmachine en elke keer dat ze gevoel in die man proberen te stoppen, levert het eerder hilarische momenten op, dan emotionele. Vandaar dat het niet als een verrassing hoort te komen dat het in deze game ook puur om de actie draait en niet op de ontwikkeling van Kratos als karakter
Maar volgens mij hebben de makers wel degelijk bedoeld Kratos een menselijke kant te geven. En wat jouw opmerking dus ook suggereert, dat moet je niet doen. Gemiste kans dus en een -terecht- negatief punt.
Wat wordt er trouwens bedoeld met "teveel saaie vijanden"? De normal enemies, die altijd al puur als cannonfodder aanwezig waren of niet echt indrukwekkende bossfights?
nee, de insecten. Staat in de tekst :
Vooral de insecten die Kratos op zijn pad vindt zijn niet echt indrukwekkend, terwijl je die in de eerste helft toch het meeste zult treffen
edit: moeilijk woord, quote :(

[Reactie gewijzigd door purrple op 22 maart 2013 11:04]

Ik vind het jammer dat de review niet wat dieper op de gameplay in single- en multiplayer in gaat. Er wordt namelijk vrij weinig over de gameplay gezegd (onderstaande quote en dan nog wat over magic keuzes) en wat er besproken wordt blijft op het oppervlakkige niveau van het beschrijven van de aanwezige features: een soort beschrijving die je in een PR bericht of op de achterkant van het gamedoosje tegen kan komen.

"De makers hebben ook de gameplay wat bijgeschaafd. Uiteraard leer je gedurende de game de nodige moves en combo's. Aan die kenmerkende eigenschap is gelukkig niets gewijzigd. De ontwikkelaars hebben echter wel twee belangrijke veranderingen doorgevoerd. Zo heeft Kratos minder wapens om uit te kiezen. Hij moet het vooral hebben van de twee Blades, de stevige kromzwaarden die met kettingen aan zijn armen zijn verbonden. Daarnaast kan Kratos tijdelijke wapens oppakken, zoals een speer, een enorme hamer en een schild. Die kunnen echter niet worden opgewaardeerd, waardoor ze minder nuttig zijn."

Waarom wordt er over de moves en combo's alleen geschreven dat ze aanwezig zijn in het spel? Dat kan ik ook wel op de achterkant van het doosje lezen. Ik wil graag lezen hoe het combosysteem werkt. Zit er diepgang in? Hoe schaalt het naar andere moeilijkheidsgraden? Hoe verhoudt de beperktere wapenkeuze ten opzichte van GoW: 3 zich tot de gameplay van dat spel? Is deze daardoor daadwerkelijk anders?

of:
"Gelukkig is er dus de multiplayer die de boel nog enigszins redt. Deze modus bevat bekende elementen, zoals het kopen van gear en het opwaarderen van skills via het verdienen van xp, en bekende spelvormen zoals capture the flag en domination. Dit keer vecht je echter niet met vuurwapens, maar met het arsenaal van Kratos, waarbij je een speelstijl kunt kiezen door trouw te zweren een van de vier goden. Juist doordat je hier met een zwaard, speer, bijl en magie vecht, en de brute combo's gebruikt die je van Kratos gewend bent, is God of War: Ascension in multiplayer de moeite van het spelen waard."

Wat ben ik nu te weten gekomen over hoe het spel speelt? Ik weet alleen dat er blijkbaar met XP gewerkt wordt en dat er spelvormen zijn zoals capture the flag en domination. En dat is blijkbaar goed, omdat je het met een zwaard, speer, bijl en magie doet... , maar waarom is dat beter of de moeite waard? Eigenlijk wordt dat helemaal niet uitgelegd...

Op het cijfer heb ik overigens niets aan te merken, ik heb het spel zelf niet, dus daar kan ik weinig over zeggen, daarnaast blijft een review subjectief. Dat neemt echter niet weg dat het leuk zou zijn als de review het niveau van een PR praatje zou kunnen ontstijgen. Ik wil en verwacht meer van Tweakers dan een oppervlakkige beschrijving van het spel.
Klopt!

En zeker de moeite om eens over na te denken! vooral omdat dit komt van iemand die hem echter puur interesseert om de revieuw van de game zelf. Dus geen vooroordelen/frustraties van GOW fan, maar een mooi en doordacht NEUTRAAL standpunt!
Ik kan me op zich wel grotendeels vinden in de review en conclusie en het gegeven cijfer, als we naar metacritic kijken zit tweakers er gemiddeld 1 punt onder want daar scoort de game een 80 op basis van +69 critic reviews en een 7.6 gemiddeld op user review vlak,maar men wijkt dus absoluut niet erg af en ze onderbouwen het in mijn ogen op een goede manier waarom men tot de 7 komt.
Ik noem dit omdat ik ook in de reacties wel eens opmerkingen voorbij zie komen waarin men aangeeft ja tweakers.net wijkt enorm veel af en waarom geven ze zo maar een 9 terwijl een gemiddelde paar punten lager ligt en waarom krijgt een game een 6.5 wanneer gemiddelde paar punten hoger uitkomt.
Ik denk dus dat in dit geval ht gegeven cijfer gewoon realistisch is en aansluit op wat andere review sites er van vinden.
http://www.metacritic.com...on-3/god-of-war-ascension

Zelf heb ik alle god of war games gespeeld en echt fan van de game serie maar met alles wat ik lees en zie twijfel ik ook of ik deze game wel direct moet kopen, ik zou hem wellicht gewoon kopen om de god of war collectie compleet te krijgen maar dan koop ik hem wel als hij een eind in prijs is gezakt, de graphics zien er wel weer uit om te smullen voor een console die toch al weer een tijdje op de markt is.
De multiplayer lijkt me persoonlijk wel een zeer interessante toevoeging,jammer dat hier niet wat dieper op in is gegaan zeker omdat er in de conclusie een stuk tekst aan word gewijd maar keuzes moeten altijd gemaakt worden dus dat is begrijpbaar.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 21 maart 2013 13:30]

Om eerlijk te zijn maakt het niet eens uit op welk cijfer tweakers uitkomt.

Zolang ze het maar goed onderbouwen (wat niet het geval is). Reageerders zoals "Nioz" hebben naar mijn mening terechte kritiek gegeven op deze review.

[Reactie gewijzigd door lordMocro op 21 maart 2013 20:54]

ik heb alle voorgaande GOW spellen gespeeld en ik kan me wel degelijk vinden in deze review, singleplay is inderdaad een heel stuk minder leuk dan bvb GOW III
tot de vorige editie was elke nieuwe versie een vooruitgang en op multiplay na kan ik dat niet zeggen deze keer
Ik zal nog een vergelijking maken met Tomb Raider, maar dan niet met de reboot uit 2013, maar wel Tomb Raider IV: The Last Revelation uit 1999. De vergelijking maakt ik enkel omdat beide games de vierde iteratie van een formule zijn. Er zit op deze vierde iteratie van God of War teveel sleet op de formule, net zoals Tomb Raider IV, die ook gewoon voor de vierde keer hetzelfde spel was.

Het wordt dringend tijd dat ze de God of War franchise heruitvinden. Dat dit moeilijk is en vol risico's is zeker, maar constant hetzelfde spel uitbrengen met een nieuw nummertje erachter of subtitel in dit geval - maar noem een kat een kat en dit is gewoon God of War IV - zal de franchise geen goed doen en dan maken ze ook dezelfde geschiedenis mee die de Tomb Raider franchise heeft meegemaakt.
Ongelooflijk lage score voor een spel als God of War imho.

ik heb de spel gekocht omdat ik een grote fan ben van de GoW Franchise ,en tot de dag vandaag heb ik mij niet teleurgesteld gevoeld in geen een van de vorige delen van de spel.

In God of War: Ascension ben je namelijk niet alleen maar aan het hakken en zagen, want er zitten meer puzzels in dan je zou verwachten(veel meer dan in de nieuwe Tomb Raider die een 9 krijgt van T.net).
Vaak moet er simpel ergens een hendel worden overgehaald om verder te kunnen, maar in de latere levels ben je ook stralen van licht aan het spiegelen of in een bepaalde volgorde op plateaus aan het klimmen op een manier waar Drake van Uncharted en Lara Croft jaloers op zouden zijn.

De camera zoemt inderdaad af en toe uit( beetje te ver in mijn ogen,en dat lijkt dat Kratos komt in beeld als een heel klein poppetje,maar dat komt omdat sommige van de monsters moesten zo groot mogelijk op de scherm weergeven worden) , maar hier door krijg je een overzicht krijgt van de wereld waarin Kratos zich bevindt. Het ziet er allemaal zo ontzettend vet uit en Kratos beweegt zich zo soepel door de wereld, dat je er bijna stil van wordt.

Ik heb de spel gespeeld op hard ,en met 14 uur speeltijd ben ik nog niet op de helft(probeer dit maar in COD MW3 met de score van 9) en ik moet zeggen mijn 45€ zijn goed uitgegeven.

Onterechte lage score van 7 in mijn ogen.
Het is inderdaad opmerkelijk hoe er op tweakers.net bij ps3-exclusives veel zwaarder op de negatieve punten wordt gehamerd. God of War 3 naderde de perfectie in het genre, en ook al is de campagne van Ascension minder episch, de geslaagde multiplayer compenseert dat voor een deel. Een score van 7 is dan ook veel te laag, als je ziet dat een zoveelste shooter zonder vernieuwing of variatie vaak een hogere score krijgt.
Heb zelf de game gekocht en uitgespeeld.
En eerlijk, er zit wel een correct standpunt van kritiek in de game, maar de review op zich is subjectief geschreven en idd niet passend als neutraal standpunt.

Mindere Punten

In vergelijking met de vorige games vind ik de story line stukken minder. halverwege de game had ik zelfs de neiging om die gewoon te skippen omdat het echter als saai overkwam....

Daarboven op vallen de bossfights in mijn ogen ook wel een beetje tegen. In GOW3 waren die gewoon veel spectaculairder...

De puzzels vond ik zeker wel goed, maar er waren er net iets teveel.

halverwege het spel had ik iets van, Waar zijn al die vijanden eigenlijk?? bleef eerlijk echt wel op mijn honger zitten qua hoeveelheid van gewone gevechten... en zelf de moeilijkheidsgraad ervan...
En neen, ben geen easy player, heb nogal de gewoonte om die games platinum te spelen (wat bijna af is trouwens) ;-)

De verschillende elementen die aan zijn blades toegevoegd zijn bvb: wel daarvan vind ik persoonlijk dat ze er een beetje naast geslagen hebben. Als ik die elementen zag had ik iets van YES gaat een lekkere uitdaging worden!!!! betekend dat je keuzes gaat moeten maken in de game van welke vijand je met welk wapen aangaat! dus -> calculeren en constant switchen tss wapens, want die is veel gevoeliger voor vuur en vica versa...
jammer genoeg is dit eigenlijk ver van zo... Wat in mijn ogen alleen maar duidelijk was is het feit dat je voor de bepaalde elementen verschillende soorten van extra orbs kan verzamelen... En dit is het ongeveer...
En als ze toch nog andere voordelen hebben, wel, dan viel het absoluut niet op en is het echt een gemist doel.

Goeie punten :)

Op een moment ging kratos een kamertje binnen waar plotseling een paar frivool geklede dametjes, zijn 'hulp' echt wel wilden... Ik had iets van: Dit is echt misplaatst in die game! waarom hier en nu zo achter een gevecht en precies een gedeeltelijke kopie van de GOW3!!!
Echter was ik daar wel serieus mis en hadden ze me efkes mee op sleeptouw :) hack en slash!!! en een onverwachte draai in de game -> Ik was aangenaam verast

Dit zijn DE elementen dat een game degelijk nodig heeft.

De graphics zijn dan wel weer verbazingwekkend en terug adembenemend :) freaking great!!!

De muziek... lekker meeslepen en perfect passend bij decor en annimatie. Hier verwachte ik ook niet minder van. dit staat zeker op punt bij hen!

Toevoeging en verandering van vele verschillende/andere vijanden kwam ook goed aan. Daar is aandacht aan gegeven en komt goed uit de verf!

Niewe bewegingselementen zoals glijden op ijs en hellingen. een mooie toevoeging!

Mijn conclusie

Storyline valt wel beetje tegen en is bij momenten ook saai. Kreeg het nie in me op echt op te letten over wat het juist ging... het verhaal verloor mijn aandacht jammerl genoeg in het begin van het spel.

Het doel van de toegevoegde elementen aan zijn blades, nu nog heb ik van: wat levert dit nu juist op buiten die orbs? bleef op mijn honger zitten. Kon ergens wel beter.

Ze hebben echter wel de moeite gedaan om het verassend nieuw te maken, vele nieuwe elementen en veranderingen. Is hen uitstekend gelukt in mijn ogen. en dit maakt de game op zich fris. Geeft doorheen het spel een constant gevoel, wat krijgen we nog bij? Prima in mijn ogen als je dit gevoel een heel spel kan aanhouden!

graphics en sounds : tjah _/-\o_

Vorige games waren tikkeltje beter, maar zou hem zelf nu nog zonder twijfelen kopen.

blijft een aanrader!

toevoeging: Over de multiplayer rep ik idd geen woord, dit om volgende reden: ga eerst voor de platinum :) Hopelijk kan dit me zeker wel bekoren!!


*typo

[Reactie gewijzigd door the_nasty_one op 22 maart 2013 09:57]

Ik heb de game nu een aantal dagen en ik begrijp een 7 helemaal. Het is echt geen slechte game, maar voor een God of War game is deze zeker de slechtste in de reeks.

Een aantal dingen die zeer irritant zijn. Op een aantal plekken zoomed de camera volledig uit, net zoals in de vorige delen, maar hier gebeurt dat ook een aantal keer tijdens een gevecht. Je kan dan niet meer zien wat er gebeurt en ineens ben je half health kwijt. Erg irritant.
Verder werkt het target system, vooral met 1 bepaald wapem/item (zal hier niet op in gaan ivm spoilers) erg slecht. Kratos draait daarmee vaak 180 graden en staat ineens met z'n rug naar de vijand toe. Deze aanval gaat dan dus mis en je hebt een cool down periode...
Ook de R1 handelingen zoals schakelaars omzetten reageren vaak niet en een aantal keer is de camera positie volledig vastgelopen. alleen een herlaad hielp hierbij.
Ik heb een beetje het idee dat deze game is afgeraffeld om een deadline te halen.

Begrijp me niet verkeerd, het is echt geen slechte game, maar dit soort dingen zijn we niet gewent van een God of War game.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee