God of War: Ascension - Kratos heeft het moeilijk

Last van het verleden

Het verhaal in de campagne wil ook niet helemaal overtuigen. De makers hebben duidelijk last van een geslaagde voorganger. In God of War III nam Kratos het op tegen Zeus, en veel hoger kun je in de Griekse mythologie niet reiken. Dit keer neemt Kratos het op tegen drie Furies, de Erinyen of wraakgodinnen uit diezelfde mythologie. De drie dames laten niet met zich sollen, zeker niet, maar zijn toch van beduidend minder kaliber dan Ares, Poseidon of Zeus; goden waar Kratos het in eerdere games tegen opnam. Het is overigens wel een logische keuze. De hoger geplaatste goden komt Kratos pas later in zijn leven, en dus in de eerdere games, tegen. Maar toch, het maakt het verhaal in Ascension wat minder overtuigend. Overigens zijn we niet alleen kritisch over het verhaal en de tegenstanders. In God of War III was de opzet nog helder: Kratos neemt het op tegen Zeus en beklimt de Olympus om de King of Gods te verslaan. Het hele spel speelde zich dus rond de enorme berg af. Nu gaat Kratos alle kanten op, wat af en toe mooie plaatjes oplevert, maar hier en daar ook wat afbreuk doet aan de sfeer.

Insecten

Dat komt ook doordat de campagne halverwege wat inzakt. Het verhaal begint aardig, met de strijd van Kratos tegen Aegaeon the Hecatonchires. De kolos is lekker groot en de strijd is goed gefaseerd. Daarna zakt het spel een beetje in en komt Kratos vooral kleine baasjes tegen die niet echt tot de verbeelding spreken. Vooral de insecten die Kratos op zijn pad vindt zijn niet echt indrukwekkend, terwijl je die in de eerste helft toch het meeste zult treffen. Pas tegen het einde van de game komt het goed en krijg je weer het gevoel dat met iets groots bezig bent. In het middenstuk hoef je bovendien minder te vechten en moet je meer puzzelen. Dat had wat ons betreft beter moeten worden gebalanceerd. En wat ook niet helpt, is dat Sante Monica Studio vergeten is om Challenges in te bouwen. Die hadden nog voor wat afleiding kunnen zorgen in de minder spannende delen van de game.

De makers hebben ook de gameplay wat bijgeschaafd. Uiteraard leer je gedurende de game de nodige moves en combo's. Aan die kenmerkende eigenschap is gelukkig niets gewijzigd. De ontwikkelaars hebben echter wel twee belangrijke veranderingen doorgevoerd. Zo heeft Kratos minder wapens om uit te kiezen. Hij moet het vooral hebben van de twee Blades, de stevige kromzwaarden die met kettingen aan zijn armen zijn verbonden. Daarnaast kan Kratos tijdelijke wapens oppakken, zoals een speer, een enorme hamer en een schild. Die kunnen echter niet worden opgewaardeerd, waardoor ze minder nuttig zijn.

Bossfight tegen de Manticore.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite