Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Dries Arnolds

Frontpage Admin

Matrox Parhelia Preview

De toekomst

Als je de specificaties van de Parhelia chip vergelijkt kun je niet anders concluderen dan dat Matrox hiermee voorloopt op de concurrentie. Zeker wat betreft T&L en antialiasing zijn er grote verbeteringen ten opzichte van de concurrentie. Daarnaast zou Matrox natuurlijk nooit een geheel nieuwe chip introduceren zonder een paar innovatieve nieuwe features. Voor 2D en professionele 3D is er misschien wel een nieuwe must-have geboren. Wat betreft de gamers is de toekomst nog onzeker. In spanning wordt gewacht op de eerste officiële berichten over de specificaties van de nVidia NV30 en de ATi R300. Geruchten gaan dat beide chips volledig DirectX 9 compatible zijn, iets wat de Parhelia maar ten dele is. Ook speelt natuurlijk de levering een rol. De G400 en vooral de G400 Max waren bij de lancering ontzettend snelle kaarten, maar toen ze eindelijk goed verkrijgbaar waren kwam de eerste GeForce al weer uit, die weer een stuk sneller was door de eerste implementatie van T&L.

Veel van het succes van Matrox op de markt van gamers is dus afhankelijk van de leverbaarheid van de Parhelia en de specificaties van de concurrerende chips. Als de kaarten gebaseerd op de Parhelia 512 eind juni al uitkomen zou het wel eens de hit van deze zomer kunnen worden.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (77)

Wijzig sortering
Vooral voor 2D is matrox overgestapt op 10-bit kleur. Per channel wordt er met 10-bit kleur gewerkt, wat dus neerkomt op 30-bit kleurdiepte
Dat moet 40 bits kleurdiepte zijn.

R,G,B en een Alpha channel
Wat is begrepen heb, is het 10:10:10:2 ...
dus maar 2 bits alpha channel.

Hierdoor zou MS Word e.d. door crashen, zie Anandtech .
The Parhelia's 10-bit color mode can be enabled through their control panel and it will require a quick reboot to take effect. Unfortunately the mode currently causes MS Word (as well as other applications that don't properly support 2-bit alpha channels) to crash and thus can't be left enabled all of the time.
Met maar 2 bits voor het alpha kanaal zou je dus maximaal 4 verschillende waardes kunnen hebben, ala "Veel alpha, normaal alpha, beetje alpha, geen alpha' (even flauw opgesteld). Lijkt mij een beetje veels te weinig...
...maar wel iets wat je op wilt geven in ruil voor betere kleurweergave in bijvoorbeeld photoshop of autocad.
Als je even leest zie je dat er staat dat de hoeveelheid bits voor het alpha kanaal nog onbekend is. Dit lijkt mij heel sterk dat dit maar 2bit zou zijn - dit lijkt me vrij nutteloos dan.. dan zou je 0% - 25% - 50% en 100% hebben - niet echt nuttig - zeker voor fades gaat dit heel hard opvallen.
Mij lijkt het het logisch dat ze hier ook 10 bit van hebben gemaakt, of anders 8 bit - wat een veel betere verdelingen zijn.
De 10.10.10.2 kan als vervanger zijn voor de
24bit mode 8.8.8
of de alignment mode 32bit 8.8.8 en de rest 8 unused.
Dit zijn twee modes zonder ALFA

Misscheien hoefd deze nieuwe architektuur geen 32bit alignment te hebben dan is 40bit wel mogelijk.
Als ze op een of andere manier alignment probleempjes hebben kunnen omzijlen.
Het is ook meer voor 3D rendering bedoeld dus in Window screen mode gewoon de oude RGBA 32bit
8.8.8.8

En in Fullscreen exlusieve mode waar de app zelf de resolutie en kleurdiepte kan bepalen die je maar gebruiken wil kan je 10.10.10.2 mode gebruiken weer hogere kwaliteit 3D beeld.
Matrox laat een hele grote kans liggen als zij hun Chips niet Directx 9 comptable maken. De chip zal na mijn verwachting vlak na of voor de directx9 launch uitkomen. Als matrox dus mee wil spelen in de 3d branche moeten ze vooruit kijken en meegaan met de tijd.
Vooruit kijken gaat moeilijk als de specs van DX9 nog niet _helemaal_ vast staan. Matrox gaat ook voor de lange termijn & de breedte. Er is meer naast DX9, zoals openGL, onder andere OSen dan windows heb je bijna niks aan DX9 conformance. Daar wil je openGL (liefst 2.0, die specs staan ook nog niet vast) conformance.
Een ontwikkeling van zo'n chip duurt jaren. Matrox kijkt dus wel vooruit. En best ver ook. De ontwikkeling van deze kaart is vermoedelijk al gestart toen DirectX 6 nog uit moest komen.
Zijn er al details over de prijs?
De dollar prijs moet je dan x 3 doen om de winkel prijs in guldens te weten -> dollar prijs x 1.36 om het in euro te weten.

Ik hoop zo rond de €350,- Maar dat zal het wel niet worden (eerder zo'n €500,- schat ik :( ).
Op Anandtech is te lezen dat de geschatte prijs $450 wordt, omgerekend is dat € 500,-.
Er rekening mee houdend dat de VS meestal stuk goedkoper is zul je dus rekening met € 550,- moeten houden, flink aan de prijs dus
Wij zijn verteld dat de 128MB versie "sub $400" moet worden, dus tussen de 450 en 500 euro...
Bumpmapping is een texturing techniek - die de 3D vorm van het object waarop het gemapt wordt intact laat.
Displacement mapping darentegen veranderd de 3Dvorm wel (gaat polygoontjes bijmaken en wijzigen).

Deze techniek is veelbelovend als de game-developers gaan inzien wat dit kan betekenen. Ze zullen bijvoorbeeld van een platte muur heel makkelijk een muur met een mooi baksteenrelief kunnen maken, en heel makkelijk, door op de heightmap een ander klein mapje te mappen dat een kogelinslag voorsteld effectief een 3D weergave van die kogelimpact genereren zonder zware performance penalties. Een ander mooi voorbeeldje zou een heel simpel auto-modelletje zijn waar je met een baseballknuppel op los kan slaan, en daar effectief deuken in aanbrengt. Dit kan hier stomsimpel mee gedaan worden, terwijl momenteel door de programmeur effectief de nieuwe vorm van het 3D object moet gaan berekenen. Deze techniek gaat een hele vooruitgang betekenen in resolutie van 3D objecten ingame.

[EDIT] Moest een reactie zijn op SWfreak (oops :P)
Displacement mapping darentegen veranderd de 3Dvorm wel (gaat polygoontjes bijmaken en wijzigen).
Nou eigenlijk worden er geen polygonen bijgemaakt of gewijzigd, tenminste alleen de positie wordt gewijzigd. Het wordt verhoogd of verlaagd aan de hand van de map (aan de hand van grijswaarden).
Displacment mapping zelf zorgt inderdaad niet voor extra poygonen, zoals je zegt worden ze alleen omhoog of omlaag bewogen. Maar de kaart doet ook aan tesselation (misschien beter bekenend onder Truform) en als je die twee dingen combineert krijg je dus wel meer polygonen (en dat zal praktisch altijd gedaan worden).
De vergelijking is wel vet maar je moet de volgende generatie van zowel Nvidia als ATi en 3DLabs hebben, om een goede vergelijking te maken. Tenslotte ligt dit ding nog nie in de winkel...
Videokaarten gebaseerd op deze chip zullen wel een half jaar eerder (begin juli) in de winkel liggen als de nVidia NV30 en de ATi R300. Die worden pas rond kerst verwacht en ondertussen introduceren ze nog een zoethouder (R250 en NV18).
Door middel van een splitter of een derde connector (dat is nog niet bekend), kun je een derde scherm aan sluiten en je desktop over drie schermen verdelen.
Dit zal met behulp van een DVI naar D-sub splitter gebeuren, uitgaande van foto's van een presentatie.
Matrox heeft voor de G550 al een soortgelijke oplossing: een dual DVI kabel. Misschien zal voor de Parphelia een soortgelijke oplossing worden gebruikt...

Meer info:
http://www.matrox.com/mga/products/upgrades/g550dualdvi_cable.cfm
Kan een monitor crt of tft nu al 10bit per kleur goed weergeven. Of zit er teveel afwijking in de monitoren ?
TFT zeker niet, maar CRT wel, het is een kwestie van aansturen van electronenkanonnen. :)
2 schermen zie ik het nut soms niet in, maar dat zal waarschijnlijk zijn omdat mijn bureau en mijn budget dit niet trekken.
3 schermen voor gas is daarintegen wel erg vet. Ik weet van Zandvoort dat in de speelhallen daar het spel Ferrari 355 is met 3 schermen. Daar zijn de linker en rechter schermen je normale ruiten (ook met zijspiegels). Dat is echt ultiem gamen

Ik vraag me af in hoeverre een zomer launch strategisch gekozen is. Veel mensen zijn op vakantie zodat er weinig verkocht worden in de eerste maanden. Aan de andere kant. Mensen die nog geen vakantie geboekt hebben hebben nu vakantiegeld over. Meestal gebruikt voor impulsinkopen en voor dingen die je al een tijdje wilt kopen, maar het geld niet voor had.
Veel mensen zijn op vakantie zodat er weinig verkocht worden in de eerste maanden

Dit kan juist ook goed zijn. Zodra je weinig kan aanbieden, maar wel genoeg voor de mensen die hem dan willen hebben dan zul je ook niet te maken hebben met leveringsproblemen.

Zouden ze het met de kerst doen dan zullen ze waarschijnlijk met twee zaken te maken krijgen:

1) Te weinig voorraad om aan de vraag te voldoen en dus slechte reclame als gevolg.
2) nVidia en Ati komen met hun nieuwe kaarten. Mochten deze sneller/beter zijn dan verkoop je minder of zelfs niet.
Als ik het goed begrijp is het belangrijkste nieuws eigenlijk alleen maar dat Matrox terug is op de 3D kaarten markt. :)
Er was een aardige hype rond de Parhelia, met een zorgvuldige geruchtenmachine, maar uiteindelijk is naar mijn mening aan Parhelia niets echt aardschokkends? :?
Ook al is 'ie een zeer goede concurrent, het is nou ook weer niet zo dat NVIDIA en ATi nog vele jaren nodig zullen hebben om deze kaart te evenaren.
Met de NV30 en R300 wordt de Parhelia eigenlijk alweer voorbijgestreefd.
Het is ook maar 'n aankondiging en zo gaat dat nu eenmaal in deze markt.

Eerst geruchten vaak al jaren voor de aankondiging, dan de officele aankondiging, dan wachten op G-kaarten aankondiging dan wachten op verkrijgbaarheid.

Normaal wacht iedereen op nVidia die met hardware voor de nieuwste generatie GPU DirectX komt zoals toen met de G3 dat was dus van DX7 naar DX8 hardware alleen zonder echte rauwe performance dus die viel tegen in het DX7 only begin.

Deze is op alle fronten 'n verbetering en gedeeltelijk DX9 compatible G3 was ook maar gedeeltelijk DX 8 compatible.

Dus wel echt iets om voor warm te lopen dit is gewoon weer de grote stap vooruit ipv huidige designs oppoetsen zie G4ti vs G3Ti vs G3 Classic.

Nu hebben we dus Parhelia en de P10 alleen zou P10 er ten eerste voor de profmarkt zijn.
Het kan aan mij liggen maar als mensen 3d willen gamen is het dan gewoon niet beter om gewoon een echt goede 3d-bril te ontwerpen, lijkt me een stuk handiger dan met die omrandingen van die monitors :?
Niet iedereen vind het fijn om 'n heavy bril te dragen.

En dan zijn er van die bekende LCD switching brilletjes die gewoon samenwerken met de monitor die zij wel wat lichter.

Maar de echte VR 3Dbrillen zijn nog zwaarde ivm de mini (LCD)monitoren ook niet echt fijn met zo'n helm op gamen.

En ja die kosten ook zoveel als 3 hele goeie monitoren.
"een goede 3d-bril" bestaat niet, monitoren wel.. er zijn wel vrij goede 3d-brillen, maar die kosten net zoveel als 3 18" TFT monitoren.. en een 3d-bril kun je niet normaal op werken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True