Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Dries Arnolds

Frontpage Admin

Matrox Parhelia Preview

Features (1)

* Hardware Displacement Mapping

Dit is één van de DirectX 9 features van de Parhelia chip. Hardware Displacement Mapping is ontwikkeld door Matrox zelf en kan een GPU een hoop rekenwerk besparen. Bij deze techniek wordt de geometrische informatie (hoogteverschillen) van bijvoorbeeld een landschap opgeslagen in een 2D plaatje (bv. een texturemap) en bij het renderen berekend naar de juiste waarden. Daarnaast gebruikt de chip van Matrox als eerste Depth-adaptive Tesselation, een methode waarbij de geometrische details groter worden naarmate ze dichterbij komen, iets wat anders alleen in de scherpte van de textures gebeurt. Dit zou ook een positieve uitwerking op de snelheid moeten hebben.

Op het kleine plaatje zie je de displacement map

* 16x Fragment Antialiasing

De methode waarop de Parhelia antialiast is nogal verschillend van de conventionele manier. Bij FSAA wordt de hele scene gerenderd op een hogere resolutie, FAA daarentegen antialiast door een intelligent detectiesysteem alleen de randen van de triangles. Hierdoor worden de textures minder "blurry" en kan met weinig performanceverlies zelfs 16x gebruikt worden in plaats van de reguliere 4x. De Parhelia chip ondersteunt ok gewoon Full Scene Antialiasing (FSAA).

De randen van de triangles die FAA gedetecteerd heeft.


De uiteindelijke geantialiasde scene

* Glyph Antialiasing

In de Parhelia zit ook nog een antialiasing techniek die bedoeld is voor 2D, en dan vooral voor tekst. Deze techniek is te vergelijken met ClearType, dat in Windows XP zit, met het verschil dat dit bij de Parhelia hardwarematig wordt uitgevoerd door de chip. ClearType zou volgens Matrox namelijk een behoorlijke deuk in de performance slaan.

* 10-bit Gigacolor

Vooral voor 2D is matrox overgestapt op 10-bit kleur. Per channel wordt er met 10-bit kleur gewerkt, wat dus neerkomt op 30-bit kleurdiepte en een alpha channel (hoeveel bits die is, is nog niet bekend). Dit wordt consequent volgehouden in de framebuffers, de RAMDACs en de bij de TV-encoder, hetgeen het weergeven van in totaal meer dan een miljard verschillende kleuren mogelijk maakt. Vooral voor fotobewerkingen en overgangseffecten zou dit voor een nog groter detail kunnen zorgen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True