Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Tomb Raider - Lara laat zien hoe het moet

Eten en vuur

Toch spelen die basisbehoeften - eten en vuur - wel degelijk een grote rol in de game. Vuur is een belangrijk element in de gameplay. Zonder vuur bereik je weinig. Het dient als wapen, maar vooral als een zeer belangrijk hulpmiddel. Het gebruik ervan wordt netjes opgebouwd. Je begint met een doosje waarin nog één lucifer zit. Als je daarmee vuur weet te maken, kun je dat gebruiken om ook op andere plekken fik te stoken. En er is veel om aan te steken. Zo hangen op de vreemdste plekken netten met een kist erin. Als je het net in de fik steekt, valt het krat op de grond en kun je de inhoud gebruiken. Je kunt het vuur bovendien gebruiken om donkere ruimtes te verlichten. Er is altijd wel een oude lantaarn die je aan kunt steken. Pas uren later zul je een aansteker bemachtigen, zodat je op elk willekeurig moment de fakkel aan kunt steken die je bij je draagt. Tot die tijd zal je fakkel regelmatig uit gaan, namelijk als je weer eens in het water terecht bent gekomen. Vanaf het moment dat je een aansteker hebt, kun je ook je pijlen in de fik steken, wat direct de nodige nieuwe opties geeft.

Kisten roven

Dat is precies het knappe aan Tomb Raider. Er zijn erg veel kleine opties die je gaandeweg leert kennen, die goed uitgedachte en vooral goed doorgevoerde mogelijkheden geven. Zo hangen veel van die netten op onbereikbare plekken; veel te hoog om met je fakkel bij te kunnen. Die netten zie je al vanaf het begin van de game, maar pas als je de aansteker hebt en brandende pijlen kunt schieten, kun je ze neerhalen. Zo zijn er meer opties die je wel vanaf het begin van de game ziet, maar die je pas gaandeweg leert gebruiken. Dat blijft zo tot zeer laat in de campagne. Je blijft er opties bij krijgen die het leven van Lara een stuk aangenamer maken.

Op een vergelijkbare manier krijg je wapens toebedeeld. Vers aangespoeld op het eiland heb je niets om je mee te verweren. Gelukkig weet je snel een primitieve houten boog te krijgen. Daarmee leer je eten te bemachtigen en daarna jezelf te verdedigen tegen de gevaren van het eiland. Dat eten past mooi in het plaatje van 'leren overleven op een onherbergzaam eiland', maar in feite dient het een heel ander doel. Je verzamelt in Tomb Raider namelijk twee essentiële ingrediënten; xp en salvage. Het verzamelen van eten levert beide op. In het begin heeft Lara nog moeite met het eerste hert dat ze doodschiet en slacht, maar ze zet zich al snel over die schroom heen. Vlak daarna doodt ze voor het eerst een mens. Daar wordt in het verhaal een heel punt van gemaakt, maar kort daarna is het hek van de dam en maakt Lara meer slachtoffers dan ooit, zonder dat het nog voor enige gewetenswroeging lijkt te zorgen.

De makers leggen het idee van een basiskamp uit.

Lees meer

Tomb Raider Video van 5 maart 2013
Tomb Raider: gespeeld en besproken Video van 4 december 2012
E3: Tomb Raider Review van 6 juni 2012
Square Enix kondigt Tomb Raider aan Nieuws van 7 december 2010

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True