Tomb Raider - Lara laat zien hoe het moet

Oude beschavingen

In het verhaal van deze nieuwe Tomb Raider komt van alles voorbij. Dat oude Japanse en Chinese beschavingen voorkomen in een game over een grafrover is niet zo vreemd, maar ook de Tweede Wereldoorlog komt langs, in een ware Indiana Jones-stijl waarbij zowel de Japanse en Amerikaanse als Duitse kant wordt belicht. Het zijn allemaal details die slechts ter inkleuring dienen van het verhaal rond het eerste grote avontuur van Lara Croft. Crystal Dynamics probeert de serie met deze game een herstart te geven en duikt daarom de geschiedenis in. De geschiedenis van Lara Croft.

Net van school

We zien dus een beduidend jongere Lara Croft. Een jaar of 20 zal ze zijn. Ze is net van school en maakt voor het eerst een expeditie mee. Die staat onder leiding van een ervaren archeoloog, ene Dr. James Whitman. Hij is op zoek naar Yamatai, een legendarisch Japans koninkrijk dat nooit is gevonden. De Endurance, het schip waarmee de expeditie op weg is, slaat echter te pletter op de kust van een onbekend eiland in de Dragon's Triangle, een soort Bermuda Driehoek ten oosten van Japan. Dan begint een verhaal dat bestaat uit diverse lagen. Zo is het zaak om de bemanning van de Endurance te verzamelen, in de hoop dat iedereen levend is aangespoeld. Daarna is het zaak om de aandacht te trekken, in de hoop dat de overlevenden van het eiland zullen worden gehaald. Tenslotte is er nog het doel van de expeditie. Op het eiland zijn tal van historische sporen aanwezig, dus wellicht is het eiland wel het oude Yamatai. Dat is nog niet alles, want het eiland blijkt bepaald niet onbewoond, De bewoners - enkel mannen - zijn allerminst vriendelijk.

Genoeg ingrediënten voor een spannend avontuur dus, en dat is Tomb Raider ook geworden, dankzij een uitgekiende balans tussen actie en verkenning. Daarin maak je tijdens het spelen een mooie ontwikkeling door. Aan het begin draait het vooral om overleven. Op een regenachtig, bergachtig en dicht bebost eiland, afgesloten van de buitenwereld en zonder middelen, is het zaak eerst wat basisbehoeften te regelen, zoals eten, onderdak en vuur. Het is de inleiding van de game, waarin je leert hoe de basis ervan werkt. Die basis is dat je af en toe een uitgedoofd kampvuur tegenkomt. Bij dat kampvuur kun je opwarmen en bijkomen, hoewel dat slechts het cosmetische deel is. Een kampvuur dient vooral om het spel op te slaan, meer mogelijkheden te verwerven en snel naar andere delen van het eiland te reizen.

De gameplay director van Crystal Dynamics geeft uitleg.

Tomb Raider Video van 5 maart 2013
Tomb Raider: gespeeld en besproken Video van 4 december 2012