Command & Conquer: free-to-play game gespeeld

Ouderwetse gameplay

Wat tijdens onze korte speelsessie vooral opviel, was dat het 'back to basic' is met deze Command & Conquer, en dat is vooral goed nieuws. Fans van de serie die bang zijn dat de game geen C&C-spel meer is omdat het nu om free-to-play gaat, zullen opgelucht ademhalen als blijkt dat de gameplay in alles helemaal Command & Conquer is. Een basis bouwen, units maken en je vijand te lijf gaan, zonder al teveel verborgen trucjes en beperkingen: veel puurder dan dit wordt een rts niet. En ja: daarmee bedoelen we ook dat in deze C&C geen 'population cap' zit.

Spelplezier

Dat alles heeft ook zijn uitwerking op het spelplezier, want dat is zeker aanwezig. De grap is dat je geen C&C-kenner hoeft te zijn om succesvol te zijn. Je moet weliswaar een beetje weten hoe een gemiddelde rts in elkaar zit, maar dan ben je er zo. Command & Conquer vraagt je een basis te bouwen, resources te verzamelen, units te bouwen en die units dan te upgraden: veel uitgebreider en ingewikkelder dan dat wordt het niet. Het komt dan dus al heel snel neer op de vraag wie zijn leger het beste balanceert, wie zijn leger het snelst heeft staan en wie de juiste momenten om aan te vallen kiest. Hoe simpeler de rts, hoe meer skill-based een potje wordt, en dat is voor een game als Command & Conquer ideaal.

Frostbite 2.0-engine

Zoals gezegd hebben we een potje gespeeld, en dat is natuurlijk niet genoeg voor een diepgaande beschouwing over de gameplay. Tegen de tijd dat de bèta er is, zullen we daar meer de tijd voor kunnen nemen, en dan kunnen ook alle andere geïnteresseerde spelers kijken wat ze er van vinden. Voor nu is het echter nog wel even leuk om te kijken naar de technische kant van het verhaal, want Command & Conquer wordt gemaakt met de Frostbite 2.0-engine, en dat is natuurlijk opvallend. Het is zelfs, zo claimen de makers in elk geval, voor het eerst dat een rts-game wordt gemaakt op basis van een fps-engine.

Dat zal vast wel wat nadelen met zich meebrengen, maar voor nu zagen we eigenlijk alleen de voordelen. Het meest opvallende voordeel is de destructability waar de Frostbite 2.0-engine bekend om staat. Het is mogelijk om met een groep tanks een speelveld compleet plat te walsen. Dat is in de eerste plaats al leuk om te doen, maar het is ook functioneel. Lege gebouwen kunnen prima locaties voor je vijand zijn om er een hinderlaag met zijn infanterie te leggen, dus als jij je leger over een pad wilt sturen waar wat lege flats naast staan, kan het handig zijn die flats eerst even neer te halen.

Daarnaast zorgt Frostbite 2.0 natuurlijk ook voor wat grafische pracht. Dat uit zich in mooie effecten, zoals de explosies die regelmatig in beeld komen, maar ook in een uitmuntend detailniveau. Bij alles wat wordt gebouwd of opgebouwd zie je hoe de verschillende details worden aangebracht, waarna een gebouw of een unit wordt gevormd. Een enkele uitzondering daargelaten is het audiovisuele aspect van een game nooit echt een sterk punt bij free-to-play games, maar Command & Conquer lijkt een van die uitzonderingen te worden.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018