Destiny: Bungie heeft grootse plannen

Supermarkt

Eric Parsons, die als COO de dagelijkse leiding heeft over ongeveer driehonderd Bungie-medewerkers, heeft zijn eigen theorie over geschikte locaties voor game-ontwikkelaars. Er zijn drie soorten gebouwen geschikt om een studio in te huisvesten, denkt de topman: een voormalige supermarkt, een oude bowlingbaan en een bioscoop. En wat wil het toeval? Voordat Bungie zijn huidige kantoor betrok, was het gevestigd in een oude supermarkt. Twee en een half jaar geleden verhuisde de studio naar het huidige kantoor, in een voorstad van Seattle.

Bungie heeft een kantoor met 'slechts' twee verdiepingen, maar het gaat om een flinke oppervlakte. Op de onderste verdieping was ooit een bowlingbaan gevestigd, maar Parsons is vooral trots op de bovenste verdieping. Die werd voorheen gebruikt als bioscoop, met tien zalen. De hele verdieping is inmiddels ontruimd om plaats te maken voor het ontwikkelteam van Bungie. Het hele ontwikkelteam, dat ongeveer 270 mensen telt, zit op de enorme open werkvloer. Daar is met opzet voor gekozen, stelt Parsons. Hij gelooft heilig in het open karakter. Geen muren, geen afgescheiden hokjes. De mensen die samenwerken moeten elkaar aan kunnen kijken. Dat oogcontact is essentieel, stelt Parsons. De werkvloer is daarom verdeeld in kleine clusters met bureaus. Elk bureau heeft wielen en is dus gemakkelijk verplaatsbaar. Ook daar is bewust voor gekozen. Als iemand aan een ander deel van een game gaat werken, kan zijn of haar bureau binnen enkele minuten worden verhuisd naar het cluster van een groepje nieuwe collega's. Dat gebeurt minstens tien keer per week. De open werkvloer en de bureaus op wielen zorgen ervoor dat Bungie flexibel is, en dat is precies wat Parsons wil bereiken.

Teamleden van Bungie laten de eerste bewegende beelden van Destiny zien.

Chicago

Bungie werkt al op deze manier sinds het allereerste begin, toen de studio nog in Chicago was gevestigd en nog lang niet de omvang had van nu. De groei kwam echter op gang toen de studio aan Halo begon. Toen Bungie naar Seattle verhuisde om voor Microsoft aan Halo te gaan werken, bestond het bedrijf uit 25 man. Ten tijde van Halo 2 waren dat er al 75 en Halo 3 werd met 115 man gemaakt. Inmiddels zijn er een motion capture studio en interne testafdeling toegevoegd - beide op de onderste verdieping van het nieuwe kantoor gevestigd - en telt Bungie ruim 300 werknemers. Die werken allemaal aan het nieuwe project, de eerste game die Bungie voor zijn nieuwe opdrachtgever Activision maakt.

Langlopend contract

Het contract tussen beide partijen kwam via een juridische dwaling al snel op straat te liggen, zodat we nu weten dat Bungie tien jaar de tijd heeft om voor Activision een serie van vier games te maken, die zich allemaal afspelen binnen hetzelfde futuristische universum. Bungie maakt voor het project bovendien een nieuwe engine. Wat voor game Bungie precies gaat maken, staat niet in het contract. Beide partijen vinden de tijd inmiddels echter rijp om wereldkundig te maken waar Bungie aan werkt. Vandaar dat niet alleen de internationale pers te gast was op het kantoor van Bungie, maar ook Eric Hirshberg, als hoofd van Activision Publishing tweede in lijn bij het concern.

Groot project

Hirshberg is er vooral om te benadrukken dat de uitgever veel verwacht van de game van Bungie en daarom zeer fors heeft geïnvesteerd in het project. Bedragen wil de topman niet noemen, al wil hij wel loslaten dat Activision gewend is aan grote projecten, maar dat dit zelfs naar de maatstaven van de uitgever een heel groot project is. Maar waar hebben we het dan over? Wat is Bungie aan het maken? Daarover gaan al geruime tijd geruchten. De naam, Destiny, is allang geen geheim meer. Maar hoe zit het met dat andere gerucht: wordt Destiny een mmog? Dat niet, stellen zowel Hirshberg als Parsons. Het wordt geen mmog, maar wel een game die je enkel online kunt spelen en waarin je andere spelers tegen kunt komen. En je speelt daarbij op console. Op een Xbox 360 of PlayStation 3 om precies te zijn, al sluiten beide heren niet uit dat er ook een versie komt voor toekomstige consoles. Het zou ook vreemd zijn als de heren dat zouden ontkennen, want die optie wordt nadrukkelijk genoemd in het contract. Maar Destiny wordt dus een consolegame en verschijnt niet voor de pc.

Destiny is volgens Bungie dus geen mmog, maar overeenkomsten met het genre zijn er wel degelijk. Zo is Destiny volgens Parsons een 'persistente wereld', een wereld die door blijft draaien als jij als speler offline bent. Je kunt bovendien andere spelers tegenkomen als je wel online bent. Daar kun je mee samenwerken, maar dat hoeft niet. Destiny is echter wel leuker als je met andere spelers samenwerkt, stelt Parsons. Maar waarom is Destiny dan geen mmog? Dat zit hem in de schaal, stelt de topman. Bij een mmog speel je met honderden spelers samen op een server. Dat is bij Destiny niet het geval. Parsons wil echter niet aangeven hoeveel spelers er dan wel online kunnen zijn en hoe het vinden van andere spelers in zijn werk gaat.

De volgende stap

Hij schetst echter een beeld waarin je wel degelijk onverwacht onbekende spelers tegen kunt komen. Die kun je negeren als je dat wilt, maar je kunt ook besluiten samen te werken. Als je bijvoorbeeld ziet dat een andere speler belaagd wordt door computergestuurde tegenstanders, kun je besluiten om te hulp te komen. Toch blijft Bungie volhouden dat Destiny geen mmog is. De studio ziet de game als de volgende stap in de evolutie van fps-games. Bungie speelde met Halo een grote rol in de overstap van shooters voor de pc naar shooters voor de console. De ontwikkelaar wil met Destiny een nieuwe stap zetten, waarbij shooters online gaan. En dan niet zomaar 'wat multiplayer', maar met een open spelwereld die blijft bestaan als je offline bent.

In die wereld bij jij een Guardian. Je bent daarmee de beschermer van wat er resteert van de mensheid. Je leeft in de laatste veilige haven van de mensheid, een stad die door flinke muren wordt omgeven. Dat deze stad heeft standgehouden en alle andere nederzettingen in het zonnestelsel niet, komt door de aanwezigheid van de Traveller; het mysterieuze restant van een oude beschaving die zeer hoogstaand was. Het is een enorme zwevende bol die boven het aardoppervlak zweeft, als een enorme Death Star. Onder die bol, die duidelijk geen natuurlijke oorsprong heeft, is de laatste veilige stad op aarde ontstaan.

Je eigen ruimteschip

Destiny speelt zich echter niet alleen af op aarde. Het volledige zonnestelsel is bereikbaar en begaanbaar. Je zult dus net zo gemakkelijk naar Mars, Saturnus, Venus of de Maan reizen en dat doe je met je eigen ruimteschip. Overal zul je de restanten tegenkomen van de gouden eeuw van het menselijke ruimtevaarttijdperk, toen het zonnestelsel nog was gekoloniseerd. Van die glorie is echter weinig meer over. Alles is vervallen en andere rassen hebben de planeten en manen overgenomen, en veelal voorzien van eigen nederzettingen. Van die rassen toont Bungie er voorlopig slechts drie. De Vex zijn een soort manshoge mechanische insecten. De Cabal zijn veel steviger en lijken meer dierlijk van aard. Ze hebben wel iets weg van geëvolueerde Pig Cops, waar Duke Nukem zoveel mee te stellen heeft. Tenslotte toont Bungie de Fallen, die haast menselijk van aard lijken, al valt daar door de capes die ze dragen eigenlijk niet veel over te zeggen.

Menselijke aanwezigheid

Alle drie de rassen zijn, net als jij, geïnteresseerd in de overblijfselen van de menselijke aanwezigheid in het zonnestelsel en kennelijk willen ze daarbij niet door jou of andere Guardians worden gestoord. Wat er zo interessant is aan die menselijke ruïnes, wil Bungie nog niet loslaten. We weten dus niet waarom je straks het zonnestelsel zult verkennen, alleen dat je de bescherming van de Traveller zult verlaten en er op uit zult trekken.

Kiezen uit drie

Voor je dat doet, kun je kiezen hoe je te werk wilt gaan en met wat voor class je wilt spelen. Hoeveel er daarvan zijn, is nog niet bekend, maar Bungie liet er drie zien: de Titan, de Hunter en de Warlock. Bij een Hunter is het dragen van een geweer logisch. Wie weleens een mmog heeft gespeeld, zal een Warlock echter niet direct met een vuurwapen in handen zien. Eerder met een toverstaf. Toch is dat in Destiny niet het geval; er wordt enkel gestreden met schiettuig. Dat geldt voor zowel de Titan, de Hunter als de Warlock. En er is veel schiettuig. Om de vergelijking toch nog maar even aan te houden; net als in een mmog kun je missies uitvoeren die een beloning opleveren, bijvoorbeeld in de vorm van spullen die na de opdracht overblijven op het slagveld. Het is in Destiny de manier om je uitrusting te verbeteren. Het is ook de manier om ervaring op te doen, want hoewel Bungie de term 'level' niet noemt, beschrijven de makers wel een spelwereld waarin bepaalde spelers veel sterker zijn dan anderen, omdat ze meer ervaring hebben opgedaan.

De ervaring die spelers hebben uit zich niet alleen in hun slagkracht tijdens gevechten. Ook aan het persoonlijk ruimteschip is hij af te zien. Al wil Bungie dan weer niet verklappen of de ruimteschepen gebruikt kunnen worden om gevechten mee te leveren. Zo blijft er veel onduidelijk aan Destiny. De makers hebben het bijvoorbeeld over een game met een duidelijk verhaal. Een verhaal met een begin, midden en eind. Dat is echter een verhaal dat voor iedereen anders is, stellen ze, al willen ze niet verklappen hoe dat werkt.

Wat is het doel?

Misschien nog belangrijker; de makers beschrijven hoe je met andere spelers samen kunt werken. Maar kun je het ook tegen andere spelers opnemen? Waarschijnlijk wel, maar de makers willen er nog niets over loslaten. De studio wil wel vertellen wat het doel is wat er wordt nagestreefd. Zo moet Destiny leuk zijn om te spelen voor zowel de casual als de hardcore speler. De game is gericht op samenwerken met andere spelers. Dat kan in de vorm van een duo, maar ook als groep, hoewel dus niet duidelijk is hoe groot die groep kan zijn. Je kunt de volledige game echter ook solo spelen. Dat is minder leuk, stellen de makers, en misschien kun je niet elk onderdeel van het spel solo volbrengen, maar het verhaal kun je wel solo uitspelen.

Stille getuigen

De game is al speelbaar, stellen de makers. Op kantoor worden er al heel wat uren in Destiny gemaakt. Tijdens de presentatie liet Bungie echter vooral stilstaande beelden zien. Daaruit blijkt dat Bungie het met de werkelijkheid niet zo nauw neemt. Destiny speelt zich af in ons zonnestelsel, maar wel in een fantasieversie ervan, waarin je flink uiteenlopende landschappen tegen zult komen. Zo zagen we een basis die gebouwd is in een kilometers diepe krater op de Maan, zagen we meren vol zuur op Venus, uiterst merkwaardige rotsformaties op Mars en de resten van een enorm ruimteschip dat zweefde in een baan om Saturnus. Ook op Aarde valt genoeg te beleven. Zo zagen we een stijf bevroren Europa, terwijl Chicago door een moeras was verzwolgen.

Als gezegd, Bungie heeft voor Destiny niet alleen een nieuwe spelwereld geschapen, het heeft ook een nieuwe engine geschreven die de spelwereld in beeld moet brengen. Dat was hard nodig, stelt senior graphic artist Hao Chen. De engine die de studio voor de Halo-games gebruikte, was niet geschikt voor een open spelwereld, en ook niet voor een game waarin spelers altijd online zijn. Zo kon de oude engine de spelwereld niet in 'real time' belichten. Bij elk level moest de belichting vooraf gerenderd worden, een proces dat per level gemakkelijk tien uur kon duren. Dat is bij de nieuwe engine echter niet meer nodig. Die kan overweg met 'large scale ambient occlusion', zodat Bungie een dag- en nachtcyclus kan gebruiken in de game. Dat niet alleen, de nieuwe engine kan ook een grotere schaal aan, wat direct zichtbaar is in de beelden die Bungie laat zien. Enorme vergezichten, waarin heerlijk veel detail van de vreemde planeten in ons zonnestelsel is te ontdekken. En omdat Destiny een open spelwereld is, kun je wat je ziet ook zelf bezoeken.

Grognok

Niet alleen het grafische deel van de engine is herschreven. Omdat Destiny een online game is, moest ook de netwerkcode op de schop. Vooral in verband met de aard van de game, want je kunt er op elk moment andere spelers tegenkomen die je niet eerder hebt ontmoet. De engine moet daar rekening mee houden en bijvoorbeeld van spelers die in de buurt zijn alvast gegevens en vooral grafische kenmerken laden - iets dat bij Halo niet of nauwelijks nodig was. Bovendien wordt bij Destiny alles online opgeslagen. De gegevens van je character staan niet op je console, maar op de servers van Bungie. Verder wilden de programmeurs van Bungie een nieuwe editor maken, waarin de spelwereld kan worden vormgegeven. Ook de editor moet zijn berekend op een veel grotere, aaneengesloten spelwereld, waarbij het mogelijk is om direct vanuit de editor te switchen naar de game, zodat wat iemand gemaakt heeft, direct ingame kan worden uitgeprobeerd. Grognok, de nieuwe editor van Bungie is daar niet bepaald uniek in, maar voor Bungie is het nieuw; bij Halo kon dit namelijk niet.

Gewaagd avontuur

Aan het einde van de presentatie door de diverse teamleden van Bungie is dus nog lang niet alles duidelijk. Maar wel helder is dat Bungie aan een gewaagd avontuur is begonnen. Wordt Destiny echt de volgende stap in de evolutie van de fps? Het zou kunnen. De timing lijkt in ieder geval goed. Massaal gespeelde online games hebben het laatste decennium de wereld veroverd, alleen worden dergelijke games vooral gespeeld op de pc en niet op consoles, het werkterrein van Bungie. Consoles zijn echter in toenemende mate met internet verbonden, dus is het logisch om te veronderstellen dat er ruimte is voor een game als Destiny.

Destiny is daarbij slechts een eerste stap. In het contract met Activision staan immers vier games vermeld, allemaal in hetzelfde universum. Wanneer het eerste deel gaat verschijnen, is onduidelijk. Volgens datzelfde contract zou dat al dit jaar moeten zijn. Daar wil Eric Hirshberg zich echter niet op vastleggen. Het zou dus ook zomaar 2014 kunnen worden voordat je zelf in Destiny rond kunt lopen. Activision wil daarbij een klassiek model gebruiken. Het wordt een game die je gewoon in de winkel koopt en daarna zonder extra kosten kunt spelen. Je hoeft dus geen abonnement af te sluiten om aan de slag te gaan.

Vertrouwen

Activision heeft erg veel vertrouwen in Destiny en investeert daarom stevig in de ontwikkeling ervan. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de muziek. Die wordt als bij alle games van Bungie verzorgd door Marty O'Donnell. Dat er flink wordt geinvesteerd in de game, is duidelijk te merken aan de opnames die O'Donnell ons liet horen. Hij kon voor het opnemen van de achtergrondmuziek terecht in de Abbey Road Studio in Londen, wereldberoemd sinds The Beatles er hun grootste hits opnamen. O'Donnell kon daarbij gebruikmaken van een volledig symphonie-orkest en een koor. Hij kreeg bovendien hulp van niemand minder dan Paul McCartney, die zijn horizon wil verbreden door ook muziek voor games te gaan schrijven. Dat sir Paul geen echte gamer is, is volgens O'Donnell geen probleem, al doet 'Macca' wel zijn best. Voordat hij samen met O'Donnell met het schrijven van de muziek begon, had hij alle Halo-games gespeeld - al heeft hij ze vast niet allemaal uitgespeeld. De samenwerking was in ieder geval productief. Er ligt al ruim driehonderd uur muziek op de plank, te wachten tot Bungie klaar is om het allemaal in de game te verwerken.

Voorlopige conclusie

Wat je in Destiny aan zult treffen, is een wereld van enorme afmetingen, waarin je met je eigen ruimteschip op pad gaat naar de diverse planeten in ons zonnestelsel. Het is een shooter waarin je kunt kiezen uit diverse classes en waarin je ervaring op kunt doen om sterker te worden. Je koopt, verzamelt of maakt nieuwe wapens en uitrustingsstukken, om zo niet alleen nog beter te presteren op het slagveld, maar ook om je character aan te passen aan je eigen speelstijl. De grootste verandering ten opzichte van andere console-shooters is dat je speelt in een online wereld. Een wereld die doordraait als je uitgelogd bent en waarin andere spelers dan hun avonturen zullen beleven. Die spelers kun je tegen het lijf lopen als je weer inlogt en je kunt dan samen op pad. Als je dat wilt althans, want je kunt ook in je eentje spelen. Destiny moet daarbij leuk zijn voor zowel de casual als de hardcore speler en voor beide groepen genoeg uitdaging bieden.

Bij de weinige bewegende beelden die Bungie liet zien, viel op hoe gedetailleerd de wereld eruitziet en hoe mooi de nieuwe engine alles belicht. Helemaal voor een online consolegame zag de wereld er puik uit. Vooral het wapen dat prominent in beeld was, oogde fraai en het werd vooral ook mooi belicht, met als hoogtepunt de reflectie in het glas van het vizier. Al zag de oude menselijke basis op de Maan waar de schutter naar op weg was er ook erg goed uit. Groot, mooi belicht en ondanks de enorme afmetingen toch vol kleine details. Of Bungie het voor elkaar weet te krijgen om dergelijke mate van detail ook op de huidige generatie consoles weer te geven, moet nog blijken. Mocht de kwaliteit alleen op de nieuwe generatie haalbaar zijn, is dat tegelijk een goed excuus om te gaan sparen voor een nieuwe Xbox of PlayStation.