Destiny: Bungie heeft grootse plannen

Langlopend contract

Het contract tussen beide partijen kwam via een juridische dwaling al snel op straat te liggen, zodat we nu weten dat Bungie tien jaar de tijd heeft om voor Activision een serie van vier games te maken, die zich allemaal afspelen binnen hetzelfde futuristische universum. Bungie maakt voor het project bovendien een nieuwe engine. Wat voor game Bungie precies gaat maken, staat niet in het contract. Beide partijen vinden de tijd inmiddels echter rijp om wereldkundig te maken waar Bungie aan werkt. Vandaar dat niet alleen de internationale pers te gast was op het kantoor van Bungie, maar ook Eric Hirshberg, als hoofd van Activision Publishing tweede in lijn bij het concern.

Groot project

Hirshberg is er vooral om te benadrukken dat de uitgever veel verwacht van de game van Bungie en daarom zeer fors heeft geïnvesteerd in het project. Bedragen wil de topman niet noemen, al wil hij wel loslaten dat Activision gewend is aan grote projecten, maar dat dit zelfs naar de maatstaven van de uitgever een heel groot project is. Maar waar hebben we het dan over? Wat is Bungie aan het maken? Daarover gaan al geruime tijd geruchten. De naam, Destiny, is allang geen geheim meer. Maar hoe zit het met dat andere gerucht: wordt Destiny een mmog? Dat niet, stellen zowel Hirshberg als Parsons. Het wordt geen mmog, maar wel een game die je enkel online kunt spelen en waarin je andere spelers tegen kunt komen. En je speelt daarbij op console. Op een Xbox 360 of PlayStation 3 om precies te zijn, al sluiten beide heren niet uit dat er ook een versie komt voor toekomstige consoles. Het zou ook vreemd zijn als de heren dat zouden ontkennen, want die optie wordt nadrukkelijk genoemd in het contract. Maar Destiny wordt dus een consolegame en verschijnt niet voor de pc.

Destiny is volgens Bungie dus geen mmog, maar overeenkomsten met het genre zijn er wel degelijk. Zo is Destiny volgens Parsons een 'persistente wereld', een wereld die door blijft draaien als jij als speler offline bent. Je kunt bovendien andere spelers tegenkomen als je wel online bent. Daar kun je mee samenwerken, maar dat hoeft niet. Destiny is echter wel leuker als je met andere spelers samenwerkt, stelt Parsons. Maar waarom is Destiny dan geen mmog? Dat zit hem in de schaal, stelt de topman. Bij een mmog speel je met honderden spelers samen op een server. Dat is bij Destiny niet het geval. Parsons wil echter niet aangeven hoeveel spelers er dan wel online kunnen zijn en hoe het vinden van andere spelers in zijn werk gaat.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3