Fuse: de Echelon-spelmodus getest

Nieuwe modus: Echelon

Toen we in de herfst van vorig jaar op bezoek waren bij de EA Fall Showcase in Londen viel daar één nieuwe game te bewonderen, en die kwam niet van de minste studio. Ted Price was ter plaatse om Insomniac Games' nieuwste titel, Fuse, te presenteren. Het spel - uiteraard een shooter - draaide om vier huurlingen die gebruikmaakten van een mysterieus goedje dat op allerlei verschillende manieren kan worden toegepast.

Doordat Fuse steeds op een andere manier reageert - afhankelijk van de aardse stof waarmee je het combineert - kunnen er verschillende soorten wapens mee worden gemaakt, en dat levert elk teamlid in Fuse een eigen wapen en daarmee een eigen functie op. In de vorige preview beschreven we die wapens en functies al wat uitgebreider. We hebben er destijds maar heel eventjes mee kunnen spelen. Dit keer kregen we daar, opnieuw tijdens een persevenement van Electronic Arts in Londen, wat uitgebreider de kans toe.

Ook dit keer was Price ter plaatse. Nu niet om een uitgebreide presentatie te geven, al ontkom je daar nooit helemaal aan. Het ging meer om hands-on tijd, dus om het zelf aan de slag gaan met Fuse, en wel in een speciale spelmodus die die dag voor het eerst aan de media werd getoond. 'Echelon' is het antwoord van Fuse op spelmodi als Horde en Zombies. Het recept is bekend: speel met maximaal vier vrienden in co-op en vecht samen tegen golven aan vijanden.

Co-op gameplay met pittig niveautje

Hoe bekend dit ook klinkt, Echelon verschilt toch enigszins van soortgelijke spelmodi in andere games. Zo staat hier het maximale aantal ronden vast op twaalf, en ook de opbouw verschilt. Het enige dat je zeker weet, is dat je in de zesde ronde een tussenbaas- en in de twaalfde ronde een eindbaasgevecht voor je kiezen krijgt. Wat daar tussenin gebeurt wordt volstrekt willekeurig bepaald door het spel. Dat geldt dan voor de vijanden die je gebied in komen, maar ook voor wat je precies moet doen om de ronde te overleven. In leven blijven is namelijk niet altijd voldoende.

De bedoeling?

In eerste instantie gingen wij, nietsvermoedende journalisten, daar wel van uit. En dus stonden we keurig verschanst op een goed verdedigbare plek, klaar voor wat er dan ook op ons af zou komen. Er kwam alleen niks. Toen een van ons even een kijkje ging nemen aan de andere kant van de map, waar duidelijk wél vijanden stonden, bleek dat daar een Fuse-cannister was geplaatst die door ons verdedigd hadden moeten worden. Toegegeven: als je dat een keer fout hebt gedaan, snap je het daarna wel. Dat neemt echter niet weg dat Insomniac nog wel wat aan de User Interface mag sleutelen, want als vier zeer ervaren gamers het idee van het spelletje al niet meekrijgen...

Het verdedigen van zo'n cannister is pittig, maar zeker niet het moeilijkst. Fuse stond voor deze gelegenheid ingesteld op moeilijkheidsgraad 'Normal' en dat was al flink aanpoten. Vooral het spel 'high-value target', waarbij een golf vijandelijke soldaten wordt vergezeld door een grote Mech die je dient neer te halen, was erg lastig. Ons viertal kwam dan ook nooit voorbij de vierde of vijfde ronde. Jammer, want zo hebben we dus ook het eerste baasgevecht niet gehaald.

Fuse-wapens

Bij die moeilijkheidsgraad mag nog wel een kanttekening worden geplaatst. Wij werden zonder tutorial het spel in gegooid. Nu zijn de Fuse-wapens, zoals je hier al kon lezen, niet wat je noemt 'standaardwapens'. Het Magshield is vrij eenvoudig te gebruiken, maar het duurt best even voor je door hebt hoe de Warp-gun precies werkt. Zo kwamen wij er pas laat achter hoe je met die gun een ketting kon maken tussen vijanden, waardoor grote groepen soldaten tegelijk een zwart gat in werden getrokken. We gaan er vanuit dat Fuse een stuk gemakkelijker wordt als je dat soort dingen wel onder de knie hebt en optimaal gebruik kunt maken van je Fuse-wapens.

Dan zul je echter nog wel tegen een ammo-probleem aanlopen. Bewust of niet: Insomniac heeft de Fuse-wapens een zeer beperkte hoeveelheid munitie meegegeven. Dat maakt het lastiger, want juist deze wapens zijn natuurlijk het sterkst. Je zult dus goed gebruik moeten maken van de standaardwapens en op je Fuse-voorraad moeten letten - en die aanvullen wanneer dat kan. Vooral de speler die het Magshield heeft moet zorgen dat hij altijd voorraad houdt, omdat hij de beste healer is; dankzij het schild is hij de enige die midden in de vuurlinie iemand kan reviven.

Mooi of niet mooi?

Het is een vermakelijke, uitdagende spelmodus waar ook nog een leuk competitief sausje overheen zit. Het spel houdt namelijk alles bij, van gemaakte kills tot revives, maar ook hoeveel geld je hebt verzameld. Vergeet niet dat de hoofdpersonen in Fuse huurlingen zijn. In Echelon laten vijanden steeds geld achter, en dat wil je natuurlijk oppakken. Onze speelsessie was net te kort om uit te vogelen wat je er allemaal mee kunt kopen, maar ja: het glimt, dus dan pak je het vanzelf op!

Over glimmen gesproken: we kwamen er niet helemaal uit of we Fuse nou een mooie game vinden of juist niet. Het spel wisselt sterke momenten namelijk af met zwakkere. Dat is waarschijnlijk inherent aan het ontwikkelen voor de PlayStation 3 en de Xbox 360, maar het komt af en toe wat vreemd over. De character models zijn prima en ze bewegen erg mooi, maar werp je een blik op de planten en bomen die her en der staan, dan is dat toch een tegenvallertje. Over het algemeen zien de effecten er echter vrij aardig uit, dus we geven Fuse voorlopig het voordeel van de audiovisuele twijfel.

Over de rest van de presentatie valt nog weinig te zeggen. Na onze potjes Echelon namen we nog een kort kijkje in de campagne, maar daarbij kregen we nog te weinig mee van de tussenfilmpjes en het verhaal om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Voorlopige conclusie

Waar we in oktober nog aangaven niet al teveel te kunnen zeggen over de gameplay van Fuse, hebben we nu in ieder geval iets langer kunnen spelen. Het blijkt dat je in Fuse aardig afhankelijk bent van je Fuse-wapens én van teamwork. Als het niveau in Echelon representatief is voor de rest van het spel, dan is goed samenwerken een vereiste om enig succes te boeken. Echelon is, zo durven wij alvast te stellen, een waardevolle toevoeging aan Fuse die leuk is om te spelen. Het is echter wel zaak dat de campagne en de multiplayer het hoofdmenu verzorgen, want het zou wat ver gaan om te stellen dat Echelon de volledige game kan dragen.

Titel Fuse
Platform Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Insomniac Games