Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Paul Hulsebosch

Redacteur games

Aliens: Colonial Marines - niet zo goed als de films

Door , 46 reacties

Ongevoelige collega's

Dat is helaas nog niet alles. Zo heb je een zaklamp in je uitrusting en die kun je aan- en uitzetten. Dat laatste heeft weinig zin, want de batterij van de lamp gaan met gemak de hele campagne mee. Dat is uiteraard erg gemakkelijk, maar ter verhoging van de spanning was het best aardig geweest als je een beetje op het energieverbruik had moeten letten. Iets dergelijks speelt bij je teamgenoten. Die lullen vaak de oren van je kop, met typische stoere Marines-oneliners. Ze geven met enige regelmaat de onderlinge waarschuwing 'no friendly fire' als er een vuurgevecht uitbreekt. Die waarschuwing is loos, want je kunt dwars door je medestanders schieten zonder dat ze een centje pijn voelen. De vijanden daarachter voelen de kogels wel. Opnieuw best handig, maar niet geheel realistisch. Het draagt ook niet bij aan een gevoel van spanning.

Beklemming ontbreekt

Juist dat is misschien wel het grootste gemis in Aliens: Colonial Marines. Waar de films uitblinken in het overbrengen van de constante dreiging waar zelf stoere Marines erg van onder de indruk raken, is datzelfde gevoel hier ver te zoeken. Ja, er duiken Xenomorphs op, maar zelden op onverwachte momenten. De gevechten die je levert zie je meestal ruim van tevoren aankomen. Het zijn gevechten waarbij de hoeveelheid tegenstanders angst inboezemt, maar niet het moment waarop ze opduiken. Daarbij moet gezegd dat het mooi is om te zien hoe gemakkelijk de Xenomorphs zich via wanden en plafonds verplaatsen. Aan de animatie van de Xeno's ligt het niet. Heel veel variatie is er helaas niet, zeker niet in hun uiterlijk. Het is de standaard-alien die H.R. Giger ooit voor de eerste film ontwierp, maar nu in verschillende afmetingen. Er is een variant die gif kan spugen en een variant die kan ontploffen. Die laatste is de enige originele toevoeging aan het bekende pallet, maar je komt hem slechts in een enkele sectie tegen.

Ook hier laat Gearbox een flinke kans liggen. Met de Xenomorphs had de studio interessantere dingen kunnen doen. Dat is helaas nog niet alles. Waar je in een Aliens-game tegen Xenomorphs wil vechten, krijgt Gearbox het voor elkaar om een flink deel van de missies vol menselijke tegenstanders te stoppen. Je vecht niet alleen tegen buitenaards gespuis, maar net zo hard tegen de troepen van de Weyland-Yutani Corporation. Die komen rechtstreeks uit de films, dat wel. Maar het zijn simpele grunts met weinig variatie, en ze bieden ook geen enkele uitdaging. Het komt de beklemmende sfeer, die je zoekt in een Aliens-game, niet ten goede.

Survival-mode uit het multiplayer-gedeelte.

Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*