×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Black Ops II: van goed idee naar map-pack

Door , 195 reacties

De maps: Mirage en Hydro

Mirage

Wij dachten bij het horen van de naam aan een casino, maar dit is andere koek. Mirage speelt zich af in een klein Chinees dorpje. In het midden staat een groot gebouw met een grote centrale ruimte. Je kunt op twee manieren om dat gebouw heen. Aan de ene kant gaat dat via een straat waar een kapotte bus en enkele auto's voor beschutting zorgen en aan de andere kant loopt de wandelroute door een tuin en een leeggepompt zwembad.

De lay-out van Mirage lijkt in zekere zin op die van Grind, want ook hier draait het om een rondlopend buitengebied en een centraal gelegen binnengedeelte. Deze centrale ruimte heeft echter nog meer ingangen en hij is daardoor nog verraderlijker. Opvallend is wel dat je het gebouw kunt gebruiken om binnendoor naar de tuin met zwembad te rennen, maar niet naar de straat met de kapotte bus. Die straat kan echt maar van twee kanten worden benaderd, en ontpopt zich dan ook vaak als bottleneck.

Hydro

Met de laatste map, Hydro, is ook meteen de favoriete map van design director David Vonderhaar genoemd. De map is gesitueerd op een stuwdam en water speelt dan ook een grote rol. Midden op de map is een waterzone die een keer in de zoveel tijd wordt doorgespoeld. Elke speler die in het pad van de vloedgolf staat is dan de pineut.

Dat heet met een chique begrip 'map interactivity', en het is iets dat Treyarch niet zomaar in een spel verwerkt. Bunting weet dat je ermee moet oppassen. "Het moet geen gimmick worden", legt hij uit. "We zeiden aan het begin van de ontwikkeling dat we geen map interactivity in Black Ops II zouden stoppen, tenzij het echt in de map thuishoorde. Een goed voorbeeld is Express; in dat level rijdt af en toe een hogesnelheidstrein door het level. In de oorspronkelijke versie van die map zat geen rijdende trein, die is later toegevoegd. We vonden het een coole toevoeging die geen afbreuk deed aan de kracht die de map al van zichzelf had, op gameplaygebied."

De vloedgolf in Hydro is wat dat betreft te vergelijken met de trein in Express. Een geluid kondigt de komst van de golf aan. Net als in Express ligt de gevaarlijke locatie centraal op de map. "Het is een sterk pad, omdat hij dwars ligt op de andere paden en je hem kunt gebruiken om snel van de ene naar de andere kant te komen", stelt Bunting. "De vloedgolf is er om dat te counteren en de map weer in balans te brengen. Je kunt er niet te lang blijven staan."


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*