Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Tom Clancy's Splinter Cell - Blacklist

Op de zwarte lijst

In 2010 liet Ubisoft in Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction een onverwacht persoonlijke kant van Sam Fisher zien. Daar is nu geen sprake meer van. Dit jaar moet Fisher weer gewoon aan het werk, in Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist dat in augustus op de markt verschijnt.

Zoals bekend was de houdbaarheidsdatum van de Third Echelon, de geheime organisatie waar Fisher lid van was, verstreken. In Conviction kwam er een explosief einde aan. Maar niet getreurd, want de VS heeft nog steeds last van terroristen en Patricia Caldwell, de president van de VS, ziet in Fisher nog steeds de aangewezen persoon om het tuig achter de broek te zitten. Ze geeft daarom opdracht een nieuwe geheime organisatie op te richten, onder de verrassende naam Fourth Echelon. Meer dan voorheen wordt de club gevormd rond Fisher. Hij staat - niet geheel naar zijn zin - dan ook aan het hoofd van de organisatie, die enkel verantwoording verschuldigd is aan Caldwell. Fisher en de zijnen - hij heeft drie teamleden naast zich - krijgen hun opdrachten rechtstreeks van Caldwell.

Er is altijd wel een groepje terroristen te vinden dat het op de VS heeft voorzien. In Blacklist gaat het om een groep die zich de Engineers noemt. Ze beheren ook de zwarte lijst uit de titel van de game; een lijst met doelwitten in de VS die ze aan dreigen te vallen. Aan Fisher om uit te zoeken wie de Engineers zijn en hoe de aanslagen kunnen worden verijdeld.

Een nieuw Echelon

Fisher heeft daarvoor dus het Fourth Echelon tot zijn beschikking. Daarin zien we Grim terug, ofwel Anna Grímsdóttir, die een beetje het geweten van Fisher vormt. Ze krijgt versterking van Isaac Briggs en Charlie Cole. Briggs is de getrainde agent die je kan helpen tijdens je missies. Hij is misschien niet zo getraind als jij, maar staat zeker zijn mannetje. Hij zal tijdens sommige missies met je mee gaan, maar zeker niet bij alle. Cole is de technische man die alles van computers weet en die Fisher vaak op afstand kan helpen.

Om een beetje slagvaardig te zijn, geeft Caldwell de Fourth Echelon een eigen basis, in de vorm van een vliegtuig. Met deze Paladin is het team overal ter wereld inzetbaar. Dat bleek ook uit de twee missies die we mochten spelen van Ubisoft. De eerste was in Benghazi, de stad die zo zwaar heeft geleden onder de strijd tegen Khadaffi, terwijl we voor de tweede missie naar het regenachtige Londen vlogen.

Oude bekende

De missie in Libië is interessant voor fans van de serie. Ene Andriy Kobin is het doelwit, een oude bekende van Fisher waar hij minder goede herinneringen aan heeft. Kobin heeft echter informatie over de Engineers en hij wil overlopen naar de Amerikanen om deze info te delen. Aan Fisher dus de taak om Kobin heelhuids uit Benghazi te krijgen. De stad wemelt uiteraard van de gewapende tegenstanders en Fisher wordt samen met Briggs op flinke afstand van het politiebureau gedropt waar Kobin wordt vastgehouden. Fisher moet zich een weg zien te banen naar het bureau, terwijl Briggs voor de nodige ondersteuning zorgt.

Die ondersteuning bestaat in eerste instantie uit het afleiden van de tegenstanders. Briggs staat hoog op een dak, met een flink vizier op zijn geweer, aanstormende tegenstanders op afstand te houden, zodat Fisher zich een weg kan banen door de stad. Zoals dat hoort in een Arabische stad, is Benghazi een aaneenschakeling van vierkante huizen met platte daken, en overal verhogingen, richeltjes en randjes. Typisch een stad waar een klimgeit als Fisher zich in thuis voelt. Als Fisher een beetje uit de buurt van Briggs weet te komen, wordt de tegenstand minder. Dat lijkt althans zo. Als Fisher een beetje zijn best doet, zijn de troepen van de Engineers hem tegen die tijd kwijt en kan hij aan het betere sluipwerk beginnen.

Keurig in pak

De opzet van de game is daarbij niet anders dan je gewend bent. Dat wil zeggen dat Fisher nog steeds in zijn strakke pakje op avontuur gaat, met de kenmerkende 'goggles' op zijn hoofd, de kijker waardoor hij van alles ziet dat voor anderen verborgen blijft. Je kunt met die goggles bijvoorbeeld door muren heen zien waar zich andere personen bevinden, wat goed van pas komt voor een solo opererende commando die graag ongezien wil blijven. De levels zitten daarbij zo in elkaar dat je steeds een vrij smal pad hebt om van A naar B te komen, maar dat er overal opties zijn om omwegen te nemen. Er is altijd wel een richel waar je op kunt staan of een buis waar je aan kunt hangen. De omwegen zijn beperkt, maar ze zijn er, en als je wilt heb je voldoende opties om ongezien te blijven.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Het economische systeem in Blacklist.

Ghost, Panther en Assault

Dat hoeft overigens niet. Ubisoft heeft drie verschillende speelstijlen ingebouwd, waar Ghost - het sluipen - er slechts één van is. Naast Ghost onderscheidt Ubisoft Panther en Assault. Die laatste variant is het tegenovergestelde van Ghost; gewoon schieten op alles dat beweegt en 'last man standing' het level verlaten. Panther is een tussenvorm, met een beetje sluipen en een beetje killen. Ubisoft beoordeelt je speelstijl. Assault is gemakkelijk te beoordelen. Voor elke kill die je maakt, krijg je geld en na elke kill krijg je keurig te zien hoeveel hij je heeft opgeleverd. Het hoeft daarbij niet eens een kill te zijn. Je kunt een takedown uitvoeren; iemand van achteren besluipen en de nek omdraaien. Daarbij kun je vooraf instellen of je wilt dat je takedowns lethal of non-lethal zijn. Je kunt tegenstanders dus ook bewusteloos op het slagveld achterlaten. Of, als je heel zorgvuldig wilt zijn, hun lichaam oppakken en verbergen.

Als je alle tegenstanders in een sectie uitschakelt, is het dus gemakkelijk om te beoordelen hoe goed je hebt gespeeld. Volledig in Assault levert een x-bedrag aan verse dollars op je bankrekening. Toch zal Ubisoft je ook belonen als je ongezien aan diezelfde tegenstanders voorbij weet te sluipen. Dat levert je net zo goed punten op, maar dan voor Ghost. Aan het einde van elk level krijg je keurig een overzicht van je speelstijl. Hoeveel punten voor Ghost, hoeveel voor Panther en hoeveel voor Assault. Voor alle drie de onderdelen krijg je geld uitgekeerd. Financieel gezien maakt het dus weinig uit hoe je speelt; je verdient ook geld als je ongezien blijft. Het leek er tijdens onze speelsessie zelfs op dat Ubisoft de sluipende spelers iets beter beloont dan de schietende.

Voorzichtige tegenstanders

Tijdens het spelen viel de voorzichtige houding van de tegenstanders op. Als die - terwijl ze nog niet bewust zijn van je aanwezigheid - iets verdachts horen of zien, zal de dichtstbijzijnde vijand poolshoogte komen nemen. Als je dan wordt ontdekt, zal de rest in eerste instantie volgen, tot je er een paar hebt neergeschoten. Zodra ze in de gaten hebben hoe gevaarlijk je bent, laat de rest van de groep het initiatief aan jou en zullen ze op gepaste afstand op je wachten. Je tegenstanders blijven echter alert, zodat het veel lastiger is om er ongezien langs te sluipen. Een confrontatie begint dus meestal met een tegenstander die poolshoogte komt nemen. Dat hoeft natuurlijk niet rampzalig te zijn. Als je achter een hoekje dekking hebt gevonden, kun je met een snelle beweging gemakkelijk een takedown uitvoeren om de rust te herstellen. Als de andere tegenstanders genoeg afstand hebben, zullen ze niets in de gaten hebben en kun je ongezien verder. Om die reden is het handig dat je uit kunt lokken dat iemand poolshoogte komt nemen. Je kunt zachtjes fluiten om de aandacht te trekken. Als je dat een paar keer herhaalt, is succes verzekerd. Dat fluiten bleek tijdens onze speelsessie één van de handigste hulpmiddelen die Fisher in zijn arsenaal heeft.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

CNN-beelden in het intro van Splinter Cell: Blacklist.

Veel te trouwe viervoeters

Die strategie werkt helaas niet altijd even goed. De interessantste confrontaties in Benghazi vonden niet met de manschappen van de Engineers plaats, maar met de beesten die ze houden. Ze zetten honden in om gedeelten van de stad te bewaken, en die dieren zijn lastiger via een takedown uit te schakelen dan een mens. Je kunt ze een trap geven, maar de timing is daarbij wat anders, waardoor het lastiger is uit te voeren. Bovendien slaat een hond eerder alarm door te gaan blaffen, wat onhandig veel aandacht trekt. De honden zijn op zich niet zo gevaarlijk - bijten veroorzaakt beduidend minder schade dan een kogel - maar als je niet uitkijkt, zetten ze je wel iets te nadrukkelijk in de schijnwerpers.
In veel situaties kun je gebruikmaken van een subtiel trucje. Als je ergens binnen bent, kun je het licht meestal in- of uitschakelen, wat gegarandeerd de aandacht trekt en iemand in de richting van de lichtknop stuurt. Het zijn precies de trucjes die Splinter Cell: Blacklist leuk maken.

Rondlopen aan boord

Na een scripted finale van de missie in Benghazi - waarbij verschillende golven tegenstanders moesten worden uitgeschakeld - volgde een intermezzo aan boord van de Paladin. Daar wordt Kobin in een cel gegooid en start het overleg met Grim, Gibbs en Cole. Dat intermezzo ligt slechts gedeeltelijk vast en is meer dan een cutscene. Na het verplichte gedeelte word je vrijgelaten en kun je rondlopen aan boord van de Paladin. Zo kun je bijvoorbeeld Kobin opzoeken in zijn cel. Na wat heen en weer gepraat heeft hij zelfs enkele missies voor je. Het gaat daarbij om extra missies die je niet hoeft uit te voeren en die slechts zijdelings onderdeel uitmaken van verhaal. Hoeveel van dergelijke side quests er zijn en of ook de andere aanwezigen aan boord van de Paladin dergelijke missies voor je hebben, weten we niet. In het korte stuk van de campagne dat we mochten spelen was van dat laatste in ieder geval geen sprake.

Eenmaal aan boord van de Paladin kun je bovendien het geld spenderen dat je hebt verdiend met de missie. Je kunt er een betere uitrusting mee kopen. Voordat je aan een volgende missie begint, kun je een loadout kiezen. Daar zijn er in eerste instantie twee van, al kun je dat aantal uitbreiden tot drie. Een loadout bestaat niet alleen uit wapens en gadgets, maar ook uit kledingstukken. Wat wapens betreft zit het verschil vooral in de speciale exemplaren. Zo zit in de eerste loadout een kruisboog en in de tweede een geweer dat verschillende gifpijlen af kan schieten. Het nut van beide wapens is vergelijkbaar, maar visueel wijken ze behoorlijk af. Het voornaamste verschil zit hem in de gadgets. Zo zit in de ene loadout de Sticky Cam, terwijl in de tweede een Trirotor is opgenomen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Motion-capture voor Splinter Cell: Blacklist.

Kleefcamera

De Sticky Cam is precies wat het lijkt; een minicamera die je weg kunt werpen en die dan aan een vloer of wand kleeft. Via de camera kun je op plekken kijken die onbereikbaar of onveilig zijn. Je kunt de camera bovendien op elk gewenst moment laten ontploffen. Als er een vijand in de buurt komt, kun je die met de camera uitschakelen, al overleeft de camera dat zelf uiteraard ook niet. Het leukste aspect is dat ook de camera een fluitje aan boord heeft, zodat je er tegenstanders mee kunt lokken.

De Trirotor is een soort AR Drone die je kunt besturen met je telefoon. Ook daarmee kun je gevaarlijk terrein verkennen, al valt de Trirotor veel meer op dan de Sticky Cam. Je kunt het vliegende apparaatje niet opblazen, maar het heeft wel een klein vuurwapen aan boord waarmee je tegenstanders uit kunt schakelen.

Geld uitgeven

Zoals alle onderdelen in de uitrusting van Fisher zijn de gadgets op te waarderen. Naast de basisversie heeft elk onderdeel twee hogere levels. Dat geldt niet alleen voor wapens en gadgets, maar ook voor de broek, schoenen en handschoenen van Fisher, en dat lijkt eerlijk gezegd wat veel van het goede. Vooral omdat je niet kunt kiezen tussen de ene en de andere upgrade. De tweede komt pas beschikbaar als je de eerste hebt aangeschaft. Als je genoeg geld hebt, wil je uiteindelijk alle upgrades hebben. Daardoor is het systeem helaas minder geschikt om de verschillen tussen de twee loadouts te vergroten.

Aparte aandacht verdient natuurlijk de kijker van Fisher. Ook daar is van alles aan op te waarderen, en dat gaat redelijk ver. Zo kun je allerlei lichtfrequenties selecteren waarop de bril gevoelig is. Het effect daarvan hebben we helaas nog niet kunnen testen. Verder kun je zaken als thermal tracking, passive sonar en een high freq pulse toevoegen, maar voorlopig lijkt het vooral handig dat je het bereik op kunt voeren.

Naast de loadouts kun je ook de Paladin opwaarderen. Het schip is verdeeld in een aantal delen, zoals de ziekenboeg en een slaapgedeelte. Aan al die onderdelen kun je geld spenderen. Dat levert upgrades op die niet zozeer invloed hebben op de Paladin zelf, maar wel voordelen opleveren op de grond, tijdens je missies. Zo kun je op die manier de derde loadout vrijspelen, of betere 'drops' met uitrusting tijdens je missies. Je kunt zo ook voor elkaar krijgen dat je meer en betere intel verzamelt tijdens je missies, en dat je de omgeving tijdens een missie vanuit een helikopterview kunt bekijken.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Speel Stealth in Splinter Cell: Blacklist.

Missies uitkiezen

Aan boord bevindt zich ook de Strategic Mission Interface, een enorme tafel die bestaat uit een aanraakgevoelig beeldscherm dat dient als missieplanner. Je krijgt op het scherm de missies gepresenteerd waar je uit kunt kiezen. Je ziet zowel de co-opmissies die je kunt spelen als de eerstvolgende campagnemissie. Ook het multiplayergedeelte van de game is via de SMI te selecteren. Tijdens de perspresentatie werden we na de missie in Benghazi door de SMI naar Londen gestuurd. In de uiteindelijke game zitten er echter de nodige missies tussen die in Libië en die in Engeland.

Nachtje stappen

De overgang was ook nogal abrupt: van een zonnige Libische dag naar de regenachtige Londense nacht. De Engelse nacht was echter beduidend sfeervoller. De vergezichten over de donkere stad waren prachtig. De omgeving was ook wat afwisselender dan die in Benghazi - waar vooral vierkante huisjes staan. In Londen mag je wat vaker naar binnen, wat gezien de regen alleen maar prettig is. Je beweegt je in en over een aantal oude pakhuizen, die uiteraard wemelen van de tegenstanders. Het tuig dat buiten staat, is uitgerust met een vizier met laserpointer. Dat is handig, want die rode lichtstralen kun je van veraf herkennen. Als je via de nodige daken bij het juiste pand bent aangekomen, is het zaak naar de begane grond af te dalen, door een pand dat opnieuw vol bad guys zit. Die bewaken iemand van MI6, die belangrijke informatie over diezelfde Engineers voor je heeft .

In dat pand wacht helaas ook een minder prettige verrassing. De Engineers doen hun naam eer aan. Er staat een heuse 'jammer' in het pand opgesteld, die je bril stoort. Lastig, want je kunt opeens niet meer zien waar de tegenstanders zich bevinden. Je kunt immers niet meer door muren heen kijken, en dat zorgt ervoor dat vooral de Ghost-speler sterk gehandicapt is. Gadgets als de Sticky Cam en Trirotor zijn daardoor opeens erg handig. Daarnaast is het zaak om extra voorzichtig te zijn en nog slimmer je weg te zoeken. Zo kun je in veel gevallen buitenlangs, om bij een nieuwe ruimte in het pand voorzichtig door een raam naar binnen te gluren. Wat extra voorzichtigheid kan geen kwaad, omdat in het pand Heavy's rondlopen, een tweede soort tegenstanders met extra pantser. Toch zou je tocht door het enorme pakhuis een stuk eenvoudiger worden als je bril het weer zou doen, en met wat zoeken kun je dat ook voor elkaar krijgen. De jammer bevindt zich tenslotte in hetzelfde pakhuis. Als je hem weet te vinden en uit kunt schakelen, ziet het nachtleven van Londen er opeens weer een stuk rooskleuriger uit.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Splinter Cell: Blacklist zoals te zien tijdens de GamesCom.

Als een echte Taggert

Naast gadgets en wapens heeft Fisher natuurlijk ook nog wat atletische vaardigheden waar hij gebruik van kan maken. Zo kan hij vanuit een - overigens wat voorzichtig - sprintje naar een volgende cover-plek glijden en tegenstanders over een rand trekken, het liefst een flinke diepte in. Misschien nog handiger is dat hij niet alleen aan richels kan hangen, waar ook weer aan buizen aan het plafond kan bungelen. Een ideale manier om in benauwde situaties snel uit beeld te verdwijnen. Als er tenminste een buis aan het plafond hangt, wat in het pakhuis in Londen vaker het geval was dan in Benghazi.

Daarnaast kan Fisher nog van bullet time gebruikmaken. Je kunt tegenstanders markeren die daarna met één druk een knop achter elkaar afgeschoten worden. Desnoods met geluidsdemper gemonteerd. Dat taggen van tegenstanders kan van grote afstand en - helemaal handig - ook door muren als je de goggles opzet. Neerschieten kan echter alleen als de gemarkeerde tegenstanders dichtbij zijn. Je ziet het verschil. Staat iemand te ver, dan wordt de markering wit in plaats van rood. Overigens moet je bullet time wel verdienen, bijvoorbeeld met kills en takedowns.

Voorlopige conclusie

Wat dat betreft is Blacklist een echte Splinter Cell. Hangen en klimmen via randjes, buizen en richeltjes is nog steeds het belangrijkste kenmerk van de game, gecombineerd met dekking zoeken en het uitvoeren van takedowns. Sam Fisher is nog steeds een 'one man army' die uitgerust is met gadgets als de Sticky Cam en Trirotor. Het meest kenmerkende zijn echter de goggles die hij op zijn hoofd heeft en waarmee hij tegenstanders door muren heen kan zien. Het is leuk dat Ubisoft juist het gebruik daarvan af en toe aan banden legt. Precies zo is het een goede zet om nieuwe tegenstanders toe te voegen, zoals de honden die je tegenkomt in Libië.

Het is hooguit wat vreemd dat Sam Fisher letterlijk niet meer de oude is. Hij is niet meer zou oud als hij in voorganger Conviction was, in ieder geval. Fisher ziet er niet alleen een stuk jonger uit dan in de vorige game, hij heeft ook een heel andere stem dan je gewend bent uit de vorige games. Dat is een flinke stijlbreuk voor hardcorefans van de serie. Dat Fisher weer wat jonger is dan in de voorgaande game is begrijpelijk. Blacklist is tenslotte een actiegame en de hoofdrolspeler moet dus nog wel tot enige actie in staat zijn. Met een nieuwe stem erbij is de overgang echter wel erg groot. En toch: een groot probleem is het niet, je moet er hooguit even aan wennen. Als de game net zo goed wordt als de twee missies die we mochten spelen, komt het met Blacklist wel goed en kun je in augustus met een gerust hart naar de winkel.

Titel Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist
Platform Pc, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Ubisoft Toronto
Uitgever Ubisoft
Releasedatum 23 augustus 2013



Reacties (29)

Wijzig sortering
Noem het toch gewoon wat het is. Zowel Ubisoft als de reviewer. Het is een actiespel en allang niet meer de SC van vroeger. Dat was het bij het vorige spel al niet meer. Dus zeker niet een echte Splinter Cell. Het uitvoeren van takedown als one man army is niet wat de serie was. Ik voelde me verschrikkelijk bekocht bij conviction, mede door de review hier bij tweakers en heb het spel zelfs nooit uitgespeeld. En dat zullen de meeste fans die een SC game verwachten ook voelen bij blacklist. En dat moet je benoemen in een review, al heeft deze reviewer duidelijk nooit de oorspronkelijke spellen gespeeld. Dat ubisoft een andere richting kiest, jammer, maar hun goed recht. De nieuwe generatie gamers wil dit soort "druk op A om een coole actie te zien" spellen blijkbaar. Maar benoem het gewoon eerlijk. En doe de serie wat mij betreft recht aan door het geen Splinter Cell meer te noemen maar dat een mooie dood te geven, samen met Sam Fischer. De echte Sam Fischer.
Sticky cam zat ook al in splinter cell Chaos Theory.
Ik ben eigenlijk veel benieuwder naar de multiplayer, of dat ook weer meer richting de oude (chaos theory style) gaat :) dat was toch wel de vetste multiplayer.
Sterker nog, sticky cam zat al in Spinter Cell 1.
Maar hij loopt nu wel, en meen dat de oude sticky cam niet onftplofte maar een gas kon laten ontsnappen.
inderdaad! Bij Chaos Theory kon hij 'klikken' om aandacht te trekken en gas laten ontsnappen.
Eens deze was echt de beste multiplayer ooit. Vond de rest ook tegenvallen...
Sticky cams zaten zelfs al in SC1 en SC-PT. En in DA. ConViction kan ik me zo meteen niet meer herinneren, met simpele reden dat het de minst interessante SC was uit de IP. (buiten dan die PSP-versie)
Ik kan zelf niet wachten op Blacklist.

Ik ben een SC fan van het eerste uur en ik heb alle games bij release gekocht en meerdere keren uitgespeeld en ookal waren er veel ''hardcore fans'' die Conviction maar buts vonden, vond ik het juist een heel leuk spel die een keer ietsie meer actie had.

Jammer genoeg word het spel nooit meer zoals de eerste 4 waar je gewoon door een hele missie uit te spelen zonder een vlieg kwaad te hebben gedaan (naast een selecte paar waar je een badguy moest uitschakelen). Dat was het vette aan SC1-4 en ook de oude Hitman's. Maar Conviction en ik denk Blacklist ook, zijn gewoon volwaardige action-stealth games.

Alleen vind ik het ontzettend zonde dat Michael Ironside (stem van Sam Fisher) niet meer terug is gekomen. Hij was echt de hart en ziel van Sam Fisher en ik weet het zeker dat het niet hetzelfde is zonder Sam.

IMO hadden ze beter een nieuwe agent kunnen debuteren in deze game die het stokje overneemt van Fisher. Fisher is/was ook de jongste niet meer en ze hadden bijvoorbeeld zijn rol naar de directie van de nieuwe Echelon doen, het zou ook logisch in het verhaal passen.

Zonde van de nieuwe stem acteur, maar ik ga hem cker kopen op release day :)
Het is juist heel logisch dat een operator met de skills als Sam niet een jonge gast is. Je hebt een aardige carrière nodig om zo'n skill set je eigen te maken.
Ik kan niet wachten tot het spel uit komt!

Verder vind ik het ook wel jammer dat er een minder persoonlijk verhaal in gaat zitten dan in Conviction. Dat vond ik net een van de sterke punten van Conviction t.o.v. de andere Splinter Cells. Aan de andere kant kan ik het ook wel begrijpen dat ze het persoonlijke gedeelte achterwegen laten, nu dat Sam weer als operative aan het werken is in opdracht van de president.
Met Conviction heb ik mij ontzettend vermaakt en ik kijk wel uit naar Blacklist, maar nu ik lees dat de stem van Fisher is veranderd, houd ik toch lichtelijk mijn hart vast. Niet dat dit een dealbreaker zou zijn, want daarvoor heb ik gewoonweg te veel zin om weer de nodige uurtjes rond te klauteren/hangen/knokken. Maar het is wel een lichte slap in the face voor de fans.

Ik vind het verschil in stem tussen de US en UK versie van Luke in de Layton games al onspeelbaar genoeg om voor de laatstgenoemde versie te gaan. En die is lang niet zo badass als Fisher :P
Plus punten voor het willekeurig kunnen kiezen van je missies. Hopelijk komen er zo variaties in het verhaal, omdat je bijvoorbeeld voor bepaalde opties hebt gekozen uit een eerdere missie. Zou mooi zijn als het een actie / reactie model wordt.

Daarin tegen ben ik persoonlijk geen fan van een puntensysteem. Ben je lekker in de sfeer en dan krijg je opeens een overlay dat aangeeft dat je punten hebt behaald. Dit haalt mij tenminste compleet uit het spel. Verder vindt ik het upgraden van je uiterlijk wat te ver gaan. Geweren en gadgets zijn een ding, maar de kleur van je goggles aanpassen is niet waar ik het spel voor ga halen. Leuke extra toevoeging voor anderen wellicht.

Om nogmaals terug te komen op het puntensysteem: ik zie liever beloningen als je keuzes maakt in het verhaal in plaats van wel of niet rambo uit te hangen. Dan tellen je overwegingen extra zwaar mee en zou het verhaal in het algemeen sterker kunnen maken.
Een hoop dingen herken ik van de vorige aflevering (wat ik een vermakelijk spel vond) en de nieuwe dingen die ik hoor zijn op zich best een verbetering. Dat je lichamen weer kan verbergen is in ieder geval een grote plus.

Wat ik alleen niet begrijp is dat ze de drie playstyles erkennen maar in plaats van dat je Ghost/Panther/Assault (rare woorden combi overigens) punten kan krijgen, doen ze het met geld. Waar Ghost dus het meeste geld oplevert.
Vind ik vreemd. Maak dan 3 tech trees voor die 3 styles en dat je aparte punten kan halen er voor. Nu is het nog steeds dat je mensen eigenlijk dwingt om Ghost te gaan zodat ze alles kunnen kopen en dus wel de volledige SC ervaring krijgen.
Ik hoop dat deze SC meer en meer terug gaat naar de game zoals deze in Chaos Theory was, dat blijft nog steeds de beste splintercell. Double Agent was tof en Convinction ging wel, maar Sam hoort gewoon in de nacht te opereren, dat gedoe overdag is echt een stuk minder geloofwaardig als het op stealth gameplay gaat. En dat is jammer, want SC hoort een stealth game te zijn, dat actie gebeuren is voor de noobjes die geen geduld hebben voor het echte werk.

[Reactie gewijzigd door MenN op 30 januari 2013 22:07]

Nog nooit een Splinter cell game gespeeld, maar dit ziet er toch wel behoorlijk veel belovend uit.
Het lijkt ergens wel op Hitman maar dan met de optie van ze allemaal te killen en daar positieve punten voor te krijgen? :9~

Deze game houd ik zeker in het oog.
Ik ben zelf een liefhebber van dit genre en kijk uit naar dit spel.

Het enige waar ik mij aan heb gestoord bij Splinter Cell Conviction (SCC) is Ubisoft's DRM: Uplay. Specifiek: de savegames werden niet (goed) gesynchroniseerd, later werd dat met een nieuwe versie van Uplay opgelost. Dus: als iemand van Ubisoft Nederlands begrijpt en dit leest: ALSTUBLIEFT geen Uplay!! :)

Het taggen en het "volgende coverpunt" lijkt mij gemaakt voor de consolespelers. Hierdoor wordt zo'n spel mijns inziens iets te gemakkelijk om te spelen. Dat moeilijkere komt misschien niet meer terug..

Ik ben blij dat Sam in dit nieuwe spel de slachtoffers weer kan opruimen, dat is iets wat ik miste in SCC. Sam kon fluiten (raar dat ze dat eruit hebben gehaald), nu moet je dat middels een sticky bomb doen. Hilarisch hoe verbaasd die bad guys dan zijn (Huh?!)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True