×

New Super Mario Bros. U: vertrouwd maar dan beter

Door , 40 reacties

Met z'n vijven

Naast de campagne zijn vooral Challenge Mode en co-op interessant. In Challenge Mode krijgen spelers een reeks uitdagingen voorgelegd, speed runs bijvoorbeeld of het aaneenschakelen van zo veel mogelijk 1-ups achter elkaar zonder de grond te raken. Er is van alles. In co-op zit de echte vernieuwing. Dat is ook het onderdeel waarin het best gebruik wordt gemaakt van de GamePad van de Wii U en waarin de meerwaarde van de console naar voren komt. Aan co-op kunnen maximaal vijf spelers deelnemen, die allemaal voor dezelfde Wii U moeten zitten; spelen via het internet is er niet bij. Van die vijf spelers kunnen er vier gebruikmaken van een Wii Remote. Die bedienen de poppetjes die door de levels lopen: Mario, Luigi en twee Toads. Daarin is niets nieuws.

Intro en gameplay van New Super Mario Bros. U

Nieuwe rol

De vijfde speler heeft de GamePad in handen en zijn of haar rol is wel nieuw. De speler kan met de GamePad blokken in het level plaatsen, verder vrijwel niets. De blokken die de speler met de GamePad plaatst, duiken op voor de neus van de andere vier en dienen daar als obstakel of hulpmiddel. Als de vijfde speler zin heeft, dienen de blokken als platform waar de vier op kunnen springen en dus als hulpmiddel om verder te komen. De blokken kunnen echter ook zo geplaatst worden dat ze vooral als hindernis dienen. De speler met de GamePad heeft daarin de vrije hand en kan er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen achterblijvende spelers te helpen, of juist te pesten. Verder kan de vijfde speler vijanden uitschakelen en bewegende objecten manipuleren.

De vijfde speler heeft daarmee een heel andere en wat passievere rol dan de anderen; hij doorloopt tenslotte niet zelf het level. Toch kan het erg leuk zijn om de vier met de GamePad lastig te vallen. Het is bovendien een prima manier om spelers bij het spel te betrekken die minder ervaring hebben met Mario of minder bedreven zijn in het besturen van de loodgieter. De GamePad heeft verder eigenlijk niet zo veel meerwaarde, al is New Super Mario Bros. U een van de weinige games die los van de tv gespeeld kunnen worden en dat is natuurlijk prettig. In de campagne zie je op het scherm van de GamePad hetzelfde als op het scherm van de tv en als op de tv overgeschakeld wordt op een ander beeld, kun je op de GamePad gewoon doorspelen.

*