GC: Assassin's Creed III - Liberation

Call of Duty: Black Ops 2 Declassified

Naast Assassin's Creed III: Liberation was er op de Gamescom ook aandacht voor Call of Duty: Black Ops 2 Declassified. Ook dat spel wordt speciaal voor de PlayStation Vita ontwikkeld. Activision en Ubisoft pakken hun grootste franchises dus op dezelfde manier aan, als het om de Vita gaat. Black Ops 2 Declassified schotelt de speler een verhaal voor dat chronologisch tussen Black Ops 1 en 2 in zit. De game behandelt zodoende min of meer de opmaat naar de gebeurtenissen Call of Duty: Black Ops 2. Of het spel daarmee ook meteen verplichte kost is voor Call of Duty-fans valt echter te bezien.

Verouderde graphics

Al binnen enkele minuten is namelijk duidelijk dat Black Ops 2 Declassified een stuk minder indruk maakt op de Vita dan Assassin's Creed III: Liberation. De twee games zijn grafisch nauwelijks te vergelijken; waar Liberation het eerste spel lijkt te worden dat in de buurt gaat komen van de grafische lat die gelegd is door Uncharted: Golden Abyss, mag Black Ops 2 op de Vita vooralsnog ronduit lelijk worden genoemd. Grafisch doet het spel meer denken aan het tijdperk van Call of Duty 2.

Dat gezegd hebbende: los van de graphics lijkt Black Ops 2 Declassified wel een volledige Call of Duty-ervaring te gaan brengen op de handheld, compleet met alle facetten die je gewend bent van de pc- en consoleversies van Call of Duty. Dat houdt in dat je allerlei bekende features, zoals Create a class, Killstreak rewards, perks, Experience points en Prestige terug zult vinden in het spel. Een behoorlijk compleet plaatje, en dat is dan weer wel indrukwekkend op een handheld.

Bekende CoD-ingrediënten

Belangrijker dan dat alles is natuurlijk de gameplay. Via Wifi kunnen acht spelers het tegen elkaar opnemen. Het spel wordt voorzien van vier maps, waarop allerhande spelvormen gespeeld kunnen worden. Daarbij zijn bekende spelmodi als Free for all, Team Deathmatch, Kill Confirmed en enkele andere spelmodi die al jaren speelbaar zijn in diverse Call of Duty-games.

Daar zit weinig nieuws of verrassends in. De verrassing moet vooral gebracht worden door de unieke besturing en features die de Vita mogelijk maakt. Het touchscreen laat de speler granaten gooien door de plek aan te wijzen op het scherm waar hij de granaat naar toe wil gooien, terwijl een sniper zijn adem kan inhouden door zijn vingers op het achterste touchscreen te houden. Kleine, Vita-specifieke dingetjes. Interessanter is de functie die hoort bij 'Near'. Via Near kun je namelijk je gemaakte classes uitwisselen met andere Vita-gamers. Die kunnen dan jouw klasse ook gebruiken, óók als daar wapens of spullen in zitten die zij zelf nog niet vrijgespeeld hadden. Begin je net, en heb je een vriend die al flink ver is, dan kun je dus meteen zijn klasse overnemen en met dezelfde wapens aan de slag gaan.

Teleurstellend

Hoewel dat laatste interessant klinkt, is het niet genoeg om ons nu al te overtuigen van Black Ops 2 Declassified. Daarvoor stelt het spel audiovisueel teleur. De gameplay kan nog zo goed zijn: het is moeilijk om een shooter serieus te nemen die er zo uit ziet op de toch best dure PlayStation Vita, die je waarschijnlijk ook met de grafische mogelijkheden in je achterhoofd had gekocht.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite