Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

GC: Preview The Walking Dead

Niet schieten!

Dat laatste heeft erg veel invloed. Het lijkt gemakkelijk om volledig te vertrouwen op de vuurwapens die je in de game aan zult treffen, maar dat is precies de valkuil waar je niet in moet trappen. De knal van een geweerschot werkt als een magneet op Walkers. Als we de makers moeten geloven, zit het gevaar niet in de langzaam naar je toe waggelende Walker die je voor je ziet, het gevaar zit hem in de Walkers die je niet ziet. Als je een beetje luidruchtig bent, komen uit alle hoeken en gaten nieuwe Walkers op je af. Voor je het weet ben je omsingeld door grijpgrage handen.

Blauwdruk

Terminal Reality houdt zich bij het ontwerp van de Walkers keurig aan de blauwdruk die tv-maatschappij AMC heeft vastgelegd. De studio kreeg ook inzage in de 'bijbel' waar AMC de uitgangspunten van de serie in heeft vastgelegd. Die regels schrijven voor dat een Walker alleen is uit te schakelen als hij of zij in het hoofd geraakt wordt. Je kunt alle andere ledematen best treffen en zelfs best verwijderen, de zombie zal vol blijven houden en je blijven achtervolgen. Alleen met een schot, slag of steek in het hoofd kun je een Walker echt uitschakelen. Een schot is daarbij dus lang niet altijd de beste weg, althans niet met een vuurwapen. De kruisboog van Daryl is al een stuk stiller en dus een veel betere verdediging tegen Walkers, al doen messen en machetes het ook prima. Daarmee speelt The Walking Dead als een shooter, maar dan wel een waarin je het schieten eigenlijk zoveel mogelijk moet zien te vermijden. Sluipen, ongezien en ongehoord blijven is eigenlijk de beste strategie, in de hoop dat je zoveel mogelijk zombies kunt ontlopen.

Terminal Reality wil voorkomen dat de tocht van Dixon en de survivors die hij onderweg oppikt een rechte weg wordt. Op zich is hij dat wel, maar hij wordt onderbroken door random events. Denk daarbij aan de game Red Dead Redemption. Onderweg in de auto zie je survivors die bedreigd worden door Walkers en het is aan jou de keuze of je uitstapt en hulp aanbiedt of niet. Helpen kan nuttig zijn, want je weet niet wat de survivors allemaal bij zich hebben. Maar het is uiteraard gevaarlijk. Bovendien zijn er grote verschillen tussen de survivors, het zijn geen anonieme poppetjes die je in je auto kunt laden. Elke survivor heeft zo zijn of haar verhaaltje en kan je helpen. Niet alleen met de voorraden die ze hebben. Je kunt survivors bij je in de buurt houden, maar je kunt ze ook op pad sturen om sidequests voor je uit te voeren. Die zijn uiteraard vooral gericht op het verzamelen van materiaal om te overleven.

Voorlopige conclusie

Zo hoopt Terminal Reality een spannende game af te leveren die inhaakt op de populariteit van de serie. De studio probeert meerwaarde te bieden door het verhaal uit de serie uit te diepen. Je leert wat er aan de serie voorafging en maakt kennis met een aantal belangrijke personages. Zo leer je in de game bijvoorbeeld hoe Daryl aan zijn kruisboog is gekomen. De game is lineair, maar de losse levels zijn groot en behoorlijk open. Je kunt kiezen hoe je van het begin naar het einde gaat, waarbij je vooral moet bepalen of je confrontaties zoveel mogelijk uit de weg gaat of juist aan wilt gaan. Dat eerste lijkt gemakkelijk, maar het betekent uiteraard ook dat het alleen maar lastiger zal zijn om voldoende eten en benzine te scoren. Je kunt de Walkers in The Walking Dead uiteraard niet helemaal ontlopen. Maar je kunt wel zelf bepalen hoe spannend je het wilt maken.

Titel The Walking Dead
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Terminal Reality
Uitgever Activision
Releasedatum 2013
The Walking Dead The Walking Dead

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (36)

Wijzig sortering
Helaas nog geen gameplay te zien, ik ben ook bang dat hij nogal lineair wordt omdat hij gebaseerd is op een tv-serie. Maar deze tv serie is niet eens te zien in Nederland dus ik weet niet echt of het aan gaat slaan.
wees daar maar niet bezorgd over ;) Je hoeft echt niet in Amerika te wonen om een Amerikaanse serie te kijken.

Heb me prima vermaakt met seizoen 1 & 2 en ook met de bestaande spellen episode I en II. Kijk hier dan ook zeker halsreikend naar uit!
Maar deze tv serie is niet eens te zien in Nederland dus ik weet niet echt of het aan gaat slaan.
De serie wordt in Nederland uitgezonden door FoxLife, in ieder geval te ontvangen bij UPC. Geen idee of Ziggo of andere partijen deze zender ook in het pakket hebben.
Yep by Ziggo ook te zien :D
Of gewoon via Torrent binnen halen?
Pas nou maar op, anders wordt Tweakers.net ook straks door Brein offline gehaald omdat downloaden wordt gepromoot :P
Deze serie is inderdaad te zien bij FOX in Nederland.
Volgens mij hebben zo'n beetje alle tv aanbieders deze in het uitgebreide pakket zitten.

Vraag me af of deze game op tijd gaat komen, verwacht dat de " hype" dan wel over is, aangezien seizoen 3 zich ook weer op 1 plek gaat afspelen.
Heb hem op FOX TV gezien en ben Ziggo kijker.
Heb seizoen 1 dvd box.
Tja ook de laaste episode van S2 gezien op Fox.

Tja wordt wachten op S3 dus.
Ach, we moeten niet hypocriet doen. De doelgroep van dit spel heeft die serie al lang via omwegen gezien.
Zoo, dat wist ik niet dat The Walking Dead alle kijkcijferrecords had verbroken. Vond seizoen 1 erg sterk. De Walkers zagen er eng uit en er was vollop spanning. Helaas kwamen de regiseur en AMC niet uit met het budget voor het tweede seizoen waardoor de regiseur opstapte. De kwaltieit van de series gingen sterk achteruit. De Walkers zijn niet meer eng maar eerder lachwekkend.
Helemaal met je eens, seizoen 2 was een stuk minder dan 1, mede ook dankzij al dat gedoe rond die kutboerderij, waar geen klap gebeurde. Bovendien waren Lori en Carl alleen maar aan het zeuren, wat de hele boel tot een soort drama maakte. De slechter uitziende zombies en minder actie dan in seizoen 1 maken het mooi af. Ik geef seizoen 3 de kans, maar als het deze kwaliteit blijft houd ik het voor gezien.

OT: ben benieuwd naar deze game, de andere game van telltale games is erg lineair en je hebt weinig bewegingsvrijheid, benieuwd of dat hier heel anders wordt aangepakt.
Ja vond het ook minder. Werd een driehoeks verhouding drama soap wat tot een climax komt. Een soap. Kan zijn dat door S2 meer het soapie volk aangetrokken heefd.
Van daar de kijkcijfers.
The walking dead is dan ook een drama serie, geen actie serie. Waarbij de titel nog op de mensen slaat en niet de zombies. FYI.
Ik kan me niet helemaal vinden in je mening. Ik vond seizoen twee even sterk om naar te kijken als seizoen 1 dat was. Natuurlijk is het onbekende er een beetje vanaf en leren ze wat makkelijker te overleven in de zombie wereld. Maar dat de zombies lachwekkender zijn geworden? Vind ik niet of is me niet opgevallen. Daarnaast vond ik o.a. de aflevering met de schuur echt sterk. Ik kan in ieder geval niet wachten tot seizoen 3!

Dat er nu een aantal games komen is niet onverwacht. Ook kijkende naar de DayZ mod. En eigenlijk voel ik precies hetzelfde als wat Snailerfreak hieronder uitlegt, de interactie met levende mensen zou veel spannender moeten zijn, wie kan je vertrouwen??
Dat budget ging niet alleen over het tweede seizoen. Je ziet gewoon dat in de pilot veel meer budget zit. En ook de eerste paar afleveringen zien er beter uit dan de latere afleveringen, met als toppunt de neppe explosie van dat gebouw aan het einde van het 1e seizoen.

Kwa zombies kun je het vooral zien aan het verschil waarmee de zombies vooraan en de zombies die meer op de achtergrond staan zijn opgemaakt. Ook zie je amper nog zaken als hele groepen walkers lopen. In de latere afleveringen zijn het er hooguit 30 tot 50.

Dat ze zo lang op die boerderij zaten, zonder dat er echt wat gebeurde was inderdaad ook een budget-ding.

Frank Darabont heeft inderdaad de serie teruggegeven met de mededeling dat hij voor dat lagere budget dan initieel afgesproken was, de serie niet kan maken. Dat lagere budget kwam doordat the Walking Dead een van de weinige series is die AMC uitzend, waar zij ook daadwerkelijk de rechten van hebben. Van Breaking Bad of Mad Men hebben ze deze niet. De laatste is ook de voornaamste reden van het snijden in het budget voor the Walking Dead en het cancellen van Rubicon. Het budget ging omhoog, en AMC had daar maar aan te voldoen en dus moest het ergens snijden.
Nou vind ik het jammer om te horen dat je ergste vijand toch de zombies blijven. Het is veel leuker om tegen levende mensen te spelen, NPC's of via het internet. Lekker onvoorspelbaar een tweede factor toevoegen.

Zoiets als wat Dayz nu heeft neergezet. Daar wacht ik denk ik nog maar even op.. Dat je vriend of vijand niet kunt onderscheiden is altijd de meest boeiende factor geweest voor mij.
Die zombies daar zijn van het ADHD soort. Snel dus.
Ik kijk uit naar deze game! Ik heb de serie met veel plezier gevolgd. De nieuwe Telltale games zijn ook erg goed. Maar de comics steken toch echt met kop en schouders boven de rest uit, die zijn zo ongelofelijk goed!

@Paul Hulsebosch (pas op mierenneukmodus): Ik heb alle comics tot en met nummer 100 gelezen en hoewel er wel vaak naar wordt gehint is er tot en met nummer 100 volgens mij nog geen spoor geweest van Daryl Dixon. De cover art van issue nummer 101 waar iemand op stond waarvan veel mensen dachten dat het Daryl zou kunnen zijn bleek achteraf toch iemand anders te laten zien. Al met al een begrijpelijk foutje, gezien de vele speculaties.
Ha martijnsk87, een van de makers vertelde dat Daryl in de strips opdaak, nav de tv-serie. Ging er vanuit dat zij hun research gedaan hadden en heb het dus maar voor waar aangenomen. Ben niet zo'n kenner van de strips als jij :-)
Vond de point&click spellen zeer onder de maat veel artifacts slechte gfx en gameplay
voelde raar aan en de camera angles waren een ramp

ik hoop dat deze anders uitpakt want het verhaal heeft zeker potentie
Ik vond ze zeker hun charme hebben. Je moet ze niet zo zeer beoordelen als game, de gameplay is gewoon simpel. Maar het zijn meer een soort interactieve afleveringen.
Daar heb je wel een punt .
Het word afwachten wat ze ervan maken
Lijkt mij een leuk spel, ik hoop op een goede herspeelwaarde (of klinkt replay value beter ?!).

Tijdens het lezen moest ik denken aan een mod voor Half-Life 2, nl. Notes: Surrender Cut. Tijdens één van de missies mocht je niet één van de flessen laten (om)vallen, anders werden de anderen wakker. Toch moest je iets eten; in diezelfde keuken ligt een pizza.. Dit is wat ik bedoel: http://www.desura.com/mods/notes/images/screenshot185.

En het heeft ook elementen van Splinter Cell in zich. Sluipen, ongezien en ongehoord blijven, heerlijk. Ik kijk uit naar deze game..
jammer dat er geen echte gameplay is, als het een beetje het realisme en de sfeer van Day-Z en Dead Island heeft dan ga ik hem zeker kopen!

Ik heb namelijk laatst een game gezien die ook Walking dead heette en dat zag er heel erg fake/cartoony uit, en dat vind ik in een goede survival/zombie/horror game totaal niet passen, maar de gameplay zoals in Day-Z en Dead Island is perfect voor een zombie game!
Die game die je bedoelt is gewoon mooi in de stijl van de Comics van The Walking Dead. TWD is dan ook geen standaard survival/zombie/horror franchise, het speelt wel in zo'n wereld af maar de nadruk ligt er niet op.
Die ene screenshot ziet er een beetje uit als Postal..
Als ze toch AMC series gaan ver-gamen, dan wil ik wel Breaking Bad als game. Beetje rondscheuren met de camper, nieuwe locatie zoeken, grondstoffen inkopen en moordlustige Mexicanen omleggen. Lijkt me een topspel!
Geef mij maar DAY Z
Dit is de single player van day-z.
Dat snap ik, maar door een game online te maken word het vele malen meer interactief, uitdagender en verandert de gameplay ten alle tijden. Hierdoor, indien het goed uitgevoerd is, blijft de houdbaarheid van de game haast oneindig.

maar dat is mijn mening :)
Je bedoelt dat je nu niet op 100 meter afstand door je kop wordt geknald net nadat je 2 uur hebt zitten lopen om bij die ene airfield te komen?
Soms is single player nog niet zo slecht alternatief.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True