Redacteur audio en games

GC: Preview The Walking Dead

Voedsel en benzine

Uiteraard is The Walking Dead een game die gaat over overleven. Het gaat erom dat je de aanvallen van de Walkers die je onderweg tegenkomt overleeft, maar ook om basalere zaken, zoals het vinden van voedsel en benzine om verder te kunnen rijden. The Walking Dead is een road trip, een reis door een verlaten Georgia, op weg naar Atlanta. Je kunt daarbij gebruikmaken van een auto, als je die tenminste weet te vinden. Die auto's zijn het medium dat de verschillende delen van het spel met elkaar verbindt. Maar ze zijn meer dan dat, want de auto die je weet te bemachtigen, bepaalt ook hoeveel gezelschap je mee kunt nemen.

Uiteraard ben je niet alleen in The Walking Dead. Je zult survivors tegenkomen, net als in de serie. Die kun je meenemen, zodat je kunt proberen om samen Atlanta te bereiken. Zolang je te voet bent, is dat geen probleem. Als je per auto verder wilt trekken, moet je soms echter keuzes maken, want het aantal zitplaatsen bepaalt hoeveel personen je mee kunt nemen. Als je een tweezits pick-uptruck vindt, zit je snel vol en dat kan betekenen dat je harde keuzes moet maken. Welke survivor neem je mee en welke laat je achter? Uiteraard heeft elke survivor zo zijn of haar eigenaardigheden. Die zitten vooral in de uitrusting, het wapen en de mogelijke voorraden zoals eten en munitie. Zolang een survivor je volgt, kun je gebruikmaken van die voorraden en als je een survivor achter moet laten, raak je ook de voorraden kwijt. Andersom geldt natuurlijk ook dat jij je eigen voorraden kunt delen met je volgelingen en zo de groep in leven kunt houden.

Bevoorrading

Die bevoorrading speelt een belangrijke rol in de game. Het is één grote zoektocht naar eten, benzine en munitie, voor jezelf en voor de survivors die je bij je hebt. Daarbij is elk verlaten huis en elke verlaten auto een bron van hoop en het wordt helemaal mooi als je een klein dorpje tegenkomt. Al kun je er uiteraard op rekenen dat daar ook Walkers te vinden zijn. Die spelen immers een belangrijke rol in de serie en daarmee ook in de game. De zombies zijn langzaam, maar daarmee nog niet direct dom, stelt Terminal Reality. De intelligentie van de zombies zit in hun detectiesysteem. Ze kunnen je zien, horen en ruiken, volgens de makers, al is dat laatste wat lastig in een game te bouwen. Maar zien en horen zijn wel degelijk van belang, waarbij geluid net zo zwaar weegt als zicht.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite