Door Paul Hulsebosch

Redacteur

E3: Xcom: Enemy Unknown

Politicus

Naast het militaire deel van de game is er dus ook een min of meer politieke component. Je verdient geld met het succesvol afronden van missies en moet die middelen zo nuttig mogelijk besteden. Op de lange termijn is het zinnig om te sparen voor een tweede satelliet, zodat je een extra continent kan bewaken. Er zijn echter meer dan genoeg kortetermijndoelen, zoals extra wapens of medkits voor op het slagveld. Het is zaak om de aliens uit te roeien, maar ook om de internationale gemeenschap tevreden te houden, want die betalen je voor je missies en leveren nieuwe soldaten. Als er te veel landen ontevreden over je verrichtingen zijn, zal de aanvoer van geld en manschappen teruglopen.

Voorlopige conclusie

We hebben nog niet heel veel met Xcom: Enemy Unknown kunnen spelen, maar de eerste missies uit het spel smaken naar meer. De gevechten met de aliens zijn leuk door het tactische aspect. Turn-based games lijken misschien achterhaald, maar wat tijd om na te denken kan erg prettig zijn, vooral omdat de aliens zo direct op je verplaatsingen reageren. Daarnaast zijn er de politieke beslommeringen op de basis, waar je je bezig moet houden met het tevredenstellen van de landen die met aliens te kampen hebben. Het is daarbij zaak om zowel de korte als de lange termijn in de gaten te houden. De termijn die nog op Xcom: Enemy Unknown moet worden gewacht, eindigt in oktober.

Titel Xcom: Enemy Unknown
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Firaxis Games
Uitgever 2K Games
Releasedatum oktober 2012

Reacties (46)

Wijzig sortering
Dit klinkt inderdaad gaaf :-). Ik heb onlangs nog een open source remake van UFO gespeeld, genaamd UFO AI ( http://ufoai.org/ ). Wie de originele UFO gaaf vond zal dat spel ook zeker waarderen. Deze nieuwe ziet er grafisch nog wel weer een niveau'tje beter uit.
Er is ook een indie remake van X2Com in de maak: Xenonauts
mag toch wel vermeld worden dat het genie achter de oorspronkelijke Xcom de gebroeders Gollop waren - volgens mij 2 vd de meest ondergewaardeerde ontwikkelaars..
Jammer dat na X-Com apocalypse Julian Gollop nooit meer aan een X-Com gewerkt heeft. Dreamland Chronicles (de spirituele opvolger) waar Gollop aan werkte is vroegtijdig de stekker uitgetrokken. Dit is later (overgenomen uit de failliete boedel ofzo ? ) UFO: Aftermath geworden. Daar was Gollop uiteraard niet meer bij betrokken en Aftermath heeft eigenlijk weinig te maken met Dreamland Chronicles; Zelfs de Engine werd vervangen.

Hasbro (waar Microprose toen al door was overgenomen) heeft ook nog geprobeerd X-Com genesis te maken. Dit zou een X-Com deel zijn wat trouw bleef aan de eerste X-Com (geen X-Com Enforcer, X-Com Inceptor, etc. s**t). Hierin zaten ook ontwikkelaars van het originele X-Com team. Helaas heeft ook deze het niet gehaald aangezien de studio die dat ontwikkelde gesloten werd.
Het aspect van je thuisbasis inrichten komt niet aan bod in deze 'preview'?

In de gameplay filmpjes was dat juist een grote feature, waarbij het uitmaakt waar je welke basis uitbreiding positioneert. Bijvoorbeeld: Als je bepaalde onderzoekslaboratorium naast elkaar bouwt levert dat een bonus op.
Buiten het feit dat het bouwen van 1 (of meerdere) basissen niet aan het licht is gekomen, is ook niet duidelijk/bekend of je nu alleen maar ground missies zal gaan doen, of dat je - zoals in het orignele spel - ook daadwerkelijk aeral combat er bij krijgt. Ook andere reviews zeggen nog niet veel over dit aspect.

Wel is al wat meer inzicht gegeven in de research, dat veel lijkt op het 'oude'. Een van de meest interessante opties vond ik dat vroeger, het 'ontdekken' van nieuwe technologie :)

Ik zit met smart te wachten op dit spel!
In Deep Dive 2 van de X-COM site versta ik dat lucht gevechten net zoals in de originele terugkomen. Zelfs de namen van de toestellen zijn gelijk gebleven. Ook de wapens kun je weer upgraden.
Wel is al wat meer inzicht gegeven in de research, dat veel lijkt op het 'oude'.
Research lijkt op de oude, maar er is wel een faktor bijgekomen, of in ieder geval interessanter gemaakt dan in vergelijking met het origineel. In de oude versie kon je je zonder al te veel problemen richten op alle tech trees van research en engineering. In het filmpje wordt gezegd dat dit niet meer gaat werken. Je zult sneller voor een bepaald pad moeten kiezen daar je resources onvoldoende zijn om voor alles te gaan. Wellicht dat de Foundry (plek waar je wapens zelf kan samenstellen en ontwikkelen) daar een rol in speeld.
Geen vergelijking met Jagged Alliance: Back in Action? Jammer, dit lijkt me toch de meest recente tegenhanger.
behalve dan dat ie niet meer turn based is ? ;) Dat is de grootste tegenvaller van BiA...
Juist omdat er zoveel is veranderd aan de gameplay! Het is wel degelijk turn based, maar ik vond het zelf ook geen verbetering hoe dit nu is ingevuld. Uit de screenshots lijkt het alsof een vergelijkbare engine is gebruikt.

Ook hier zijn blijkbaar aanpassingen gedaan aan turn-based aspecten. Een vergelijking van wat anders is uitpakt zou ik dus mooi vinden.
BIA turn-based? Absoluut niet. Daarom negeren de meeste van de oude fans het spel ook.
Het is een Pause & Go spel het lijkt een beetje op TB maar daar houdt het op.

Het is een hele slappe kopie. Geen destructable terrain, Geen IMP, geen MERC meer. Geen skyrider heli. De AI is dom en schiet veels te accuraat. etc etc etc.

Daarom hoop ik dat dit spel het turn-based weer op de kaart zet en dat we het ook weer in JA3 kunnen verwelkomen.
Hoezo is turn-based achterhaald? Het is toch een tijdloos aspect van games? Er worden er weliswaar niet veel meer van gemaakt omdat het uit de mode is, maar het is geen 'achterhaalde' techniek of iets dergelijks.

Heb pas weer even de oude X-Com uit de kast gehaald, wat een fantastische game is dat toch ook! Hoop dat ze de spanning uit het origineel hebben weten te behouden. Vooral de geluiden van aliens die je niet kunt zien en de spanning wat je nou weer om de hoek gaat tegenkomen.
Heeft ook niemand gezegd als je bovenstaande posts leest... Enkel dat we allemaal willen dat het weer in de mode komt.
Maar in de review wordt wel gesuggereerd dat het achterhaald is.
Niet echt:
Turn-based games lijken misschien achterhaald
En ik denk dat veel mensen ook wel dénken dat het achterhaald is. Wat natuurlijk gewoon onzin is :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 juni 2012 11:37]

Niet echt:
[...]
En ik denk dat veel mensen ook wel dénken dat het achterhaald is. Wat natuurlijk gewoon onzin is :)
Jammer genoeg draait de wereld meestal om die "veel mensen". (a.k.a. idioten)
Gelukkig worden er soms nog risico's genomen, zoals Firaxis hier doet.
Mijn geld hebben ze! (tenzij er ineens een overdreven vorm van DRM opzit natuurlijk)
Zo to horen blijven ze redelijk trouw aan het origineel... Prima wat mij betreft.. Hopelijk een reboot van het hele turn based genre!!

Ben hier vele uurtjes aan kwijt geweest vroeger...
Ik weet niet veel meer van de game destijds enkel heb ik er goede herinneringen aan. Dus kan niet wachten tot deze uitgaat komen. Heb toevallig afgelopen weekend op de X-life weer eens CIV 5 ontdekt en dus ook het hele turnbased gameplay.

Wat heerlijk rustig gamen na jaren van FPSen!!
Naast het feit dat ik groot fan ben van TBS, ben ik ook nog eens megafan van X-Com. En dan te bedenken dat ik pas 5 jaar geleden ben begonnen, die game is TIJDLOOS.
Het eerste deel was heerlijk; in een stedelijk omgeving was het bijvoorbeeld ook mogelijk om delen van gebouwen te vernietigen als je wist dat ze daar achter in een hinderlaag lagen. Je kon ook niet straffeloos in hun beurt voor hun langs rennen want dan had je een interrupt aan je broek en een plasma straal in je mik. Daarnaast had je verschillende soorten munitie waar de aliens en de omgeving verschillend op reageerden, tot en met brandstichting aan toe.

Ik hoop dat dat soort opties ook weer terug komen. Het was altijd prachtig om een gat in een muur te blazen en in het stof en het vuur de helft van je squad door de opening heen te proppen voor een aanval.

Het enige nadeel was dat op een gegeven moment de aliens ook je basis gingen aanvallen. Na genoeg afweergeschut te hebben neergezet met grav shield kon je ieder alien battleship in mootjes hakken en werd het gewoon een vervelend event dat iedere vijf minuten terug kwam. Het was nog erger als je afweergeschut niet op orde was, dan kreeg je iedere vijf minuten een enorm gevecht in je eigen basis waarbij je potentieel afscheid kon nemen van delen van je basis of je gehele basis.

Ik heb er weer helemaal zin in!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee