Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

E3: Crysis 3

Aan het lijntje

De demo eindigt met lekker veel spektakel. Prophet weet de dam te laten exploderen, maar is op dat moment nog in het binnenste van het bouwwerk. Het is dus zaak om zo snel mogelijk naar buiten te vluchten en, temidden van de neerstortende brokken beton, naar beneden te springen. Gelukkig hangt er dan een staalkabel en kennelijk heeft Prohet een stevige haak aan zijn nanosuit, zodat hij comfortabel naar beneden kan glijden. Uiteraard staat hij maar net met beide voeten op de grond als het ankerpunt van de lijn het begeeft.

Voorlopige conclusie

Crysis 3 borduurt voort op de opzet van zijn voorgangers. Er zijn lekker grote levels waarin je veel vrijheid hebt, er is veel variatie in wapens en je nanosuit is erg handig als je tussen het vijandige gespuis wilt overleven. De vernieuwingen die Crytek heeft bedacht zijn meer dan welkom: hacken is altijd leuk, maar vooral de Composite Bow is een prima vondst. Dat je ongezien kan blijven terwijl je een pijl afschiet is erg nuttig, en het is maar goed dat je cloak zoveel energie verbruikt, anders zou de boog al snel te krachtig zijn. In de huidige opzet wordt het spel er echter alleen maar afwisselender door en zo zien we het graag.

Titel Crysis 3
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Crytek
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum februari 2013
Crysis 3 Crysis 3 Crysis 3 Crysis 3

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (53)

Wijzig sortering
"Action bubbles" was in deel 2 een excuus voor lineaire gameplay, een complete koerswijziging ten opzichte van deel 1. Dus alleen al dat ze nu weer dat woord gebruiken is voor mij geen goede indicatie.
Helemaal mee eens!

Ik wil helemaal geen "action bubbles". Ik wil het spel 5 keer kunnen spelen en dan nog steeds nieuwe dingen ontdekken of andere reacties van de NPC's uitlokken. Bij Crysis 2 kon een raam niet eens kapot met een SMAW, je zou toch maar eens van de rails aflopen!

Ook veel te veel saaie stukken in het spel, en te makkelijk, zelfs op de hoogste moeilijkheidsgraad waren de vijanden nog steeds dommer dan een baksteen.

In Max Payne 3 flanken vijanden je best netjes. In Crysis 2 waren ze gewoon aan het wachten totdat jij ze aan flarden schoot.

De MP was ook totaal ruk. Crysis draait om de SP, niet een of andere halfbakken COD kloon met een nano-suit (dat sinds de consolification zelfs minder is geworden dan in deel 1!)

Overall:
Deel 1 >>>>> Deel 2/
+1
Ik heb Crysis 1 (toen nog met mn pentium dual coretje :+ ) een aantal keer opnieuw gespeeld steeds een stukje moeilijker en elke keer was het leuk. Toen Warhead uitkwam heb ik het spel direct op de hoogste difficulty gezet en binnen een paar uur uitgespeeld zonder al te veel problemen :|
En met Crysis 2 werd het nog erger, weer op de hoogste moeilijkheidsgraag gezet, 1 keer uitgespeeld en toen direct de kast in gezet. Het was leuk voor zo lang het duurde.
Maar Crysis 1 grafeerde de naam "Crysis" echt in de gamehistorie, Crysis Warhead en deeltje 2 doen hier geen eer aan.
Bij Crysis 1 ging ik er soms echt voor om een level door te komen zonder iemand neer te schieten of iig er voor zorgen dat er geen alarm werd geslagen.
Een andere keer probeerde ik alles met een snipergun te doen, enz. De levels gaven je veel vrijheid, zo kon je 'Onslaught' ook gewoon spelen zonder tank, maar met C4 en rocketlaunchers. Duurde langer, maar was wel leuk!

Het is erg jammer dat ze van deze style zijn afgestapt sinds deel 2.

Ook wat Jeroenneman zegt, er kunnen veel minder dingen kapot, dat is eeuwig zonde! Dit zorgde er juist voor dat Crysis 1 zo opviel. Ja, dan kan je er in deel 2 voor zorgen dat de game er ook goed uitziet en beter loopt, maar als dit ten koste gaat van de mogelijkheden om de omgeving te mollen is dat voor mij achteruitgang. Liever een game die belachelijk zwaar is (zoals deel 1 was) en op sommige gebieden niet top geprogrammeerd was, dan een glad lopende game met een veel liniear verlopende gameplay.

Crysis 3 wordt zeer waarschijnlijk een grabbelbak game voor mij, -> €15,- niet meer....
Vroeger heetten 'Action Bubbles' verbonden met 'Choke Points' nog gewoon levels.

Lang leve de marketing. :X
ik lees wel erg vaak "open levels". Ik weet niet of jullie deel 2 hebben overgeslagen, maar daar zat niks in dat op een open level leek. Als dit verder gaat op het zeer slechte deel 2, dan sla ik deze over. Ik heb deel 2 gekocht voor de pc en vond het ronduit het slechtste spel van 2011.
Ik dacht lekker Crysis 1 te spelen in NY, krijg je de meest verrotte consoleport voorgeschoteld die met 200 frames per seconde op je pc loopt en alles was gangetje gangetje

Dit ziet er net uit als deel 2. Teleurstellend dat tweakers niks te melden heeft over de pc versie, aangezien dit een pc game is vanaf dag 1.

[Reactie gewijzigd door BoeteloeZ op 15 juni 2012 10:40]

“Net als in de voorgaande Crysis-games hebben de levels grote open delen, die EA omschrijft als action bubbles. In deze bubbles ben je volledig vrij.”

Ik weet niet hoe tweakers erbij komt maar Crysis 2 was nou niet bepaald een grote open wereld. Het was totaal niet open om precies te zijn. Er was meestal maar een weg ergens heen.

Ik vond Deel 2 ook erg tegen vallen. Het was wel vermakelijk maar vergeleken bij deel 1 en warhead was het toch net niets. Ik miste bijvoorbeeld een aantal functies van het nano-suit om mee te beginnen. Geen lean, geen prone, saaiere omgeving en dan dus die open wereld die minder was. Ook waren er grafisch wat mindere zaken (ligt verblinde niet meer.. Nee ook niet na de HD-pack). Ook maakte het de verwachtingen niet waard. Crytec liet voor de release van Crysis veel filmpjes zien over de engine en daarbij werd destructibility erg gehyped, maar in Crysis 2 was er amper spraken van destructibility.

Tenslotte viel de multiplayer ook erg tegen, ik was hem snel moe met alle veel te kleine maps en je cloak waar je niets aan had omdat veel mensen thermal vision gebruikte (alsof zo'n geavanceerd nano-pak de hitte ook niet zou kunnen afschermen) en het feit dat zowel vriend als vijand op de map te zien was. Wilde je er dus goed in zijn dan moest je erg gefocust zijn op die map.

Ik wacht de release gewoon af en kijk dan achteraf wel of het het kopen waard is.

Hopelijk hebben ze geleerd van de fouten en zal Crysis 3 toch weer beter zijn maar ik wacht deze keer gewoon af. Na wat ze van Crysis 2 hebben gebakken verwacht ik eigenlijk ook dat Crysis 3 flink minder zal verkopen, zeker bij de release, daarna hangt erg af van Crysis 3 zelf. Maar de hype rond Crysis is er na Crysis 2 wel vanaf.
Al dat cinematic gedoe, ik speel liever in een open wereld waarbij ik zelf in de hand heb of ik alles genadeloos afmaak of als een rambo expres mezelf in gevaar breng waardoor er leuke situaties ontstaan.

Ik kon Crysis 1 echt eindeloos doorspelen, elke keer weer wat nieuwe proberen, nieuwe taktieken, nieuwe routes etc.
Dit speel je waarschijnlijk maar 1 of 2x, dan maar hopen dat de multi goed in elkaar zit.
Hier ben ik het zoooo mee eens! Zelf je manier van spelen kiezen en zelf je route kiezen is veruit de leukste manier van spelen. Eeuwig zonde de makers van Crysis hier niet aan hebben vastgehouden. Misschien zonder dat ze het wisten was dit nu net hetgeen wat de game zo populair maakte, naast de graphics dan...
Ik ben eigenlijk niet door Crysis 2 heengekomen, zwaar frustrerende gameplay...

*edit: om een voorbeeld te noemen, psychic enemies, geen destructible environment meer, lineare gameplay, teveel handje vasthouden...

Crysis 1 en Warhead waren erg goed te doen, zelfs op Delta difficulty, alleen de game was gigantisch instabiel vooral in multiplayer gewoon niet te doen.

Hopelijk pakken ze dus het goede van beide games, en maken ze er een gecombineerd pareltje van, dan ga ik dat met veel plezier spelen.

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 15 juni 2012 10:00]

Liever instabiel mét goede vijanden, mooie levels en open wereld, dan helemaal geoptimaliseerd, maar qua gameplay 3 stappen terug.
Niet alleen qua gameplay, grafisch is het spel op een aantal vlakken ook achteruit gegaan ( cross-platform engine ) waardoor o.a. de natuur en water details erg plat en statisch waren vergeleken met Crysis 1. Ze mogen dan wel DirectX11 erin hebben verwerkt, maar dat maakt het spel er grafisch niet beter/complexer op imo.

Waar Crysis1 grensverleggend was, probeerde Crysis2 de volgende CoD blockbuster te worden.
Ik speelde onlangs een demo van ik geloof Crysis 2 (op onLive). Het viel me op dat het er zo chaotisch uitziet, maar dat je stiekem altijd weer goed uitkomt. Je kunt niet echt verdwalen, beetje flauw allemaal. Ik zie qua gameplay dan ook niet in waarom dit spel ineens een vooruitgang zou zijn t.o.v. bijv. Half Life. Ja het ziet er een miljoen keer mooier uit. Maar zal het eenzelfde gevoel geven als Half life toen ter tijd? Ben bang van niet..
deel 2 was puur voor de consoles gemaakt en had ook daadwerkelijk niks met deel 1 te maken, behalve de nano suite dan natuurlijk. Ik hou me hart vast met deel 3 en ga hem sowieso niet pre-orderen en wacht de uiteindelijke pc review af
ik heb nu dus al mensen 5 keer suite zien zeggen, het is suit! suit=pak! suite=luxe kamer!
Ik zag op eerdere plaatjes de "suit-guy" (wie er dan ook in zal zitten deze keer) al met een compound boog op de foto. Als handboogschutter met liefde voor de compound, deed dat mij natuurlijk deugd, maar daarna vreesde ik eigenlijk alweer meteen voor hoe ze deze in de game zouden stoppen.

En helaas, ze hebben het "fout". De boog wordt schuin gehanteerd, wat helemaal niet gaat met een compound, dan komt je pijl er namelijk niet echt goed vanaf. Daarnaast kan je er juist een scope op zetten (met vergroting en fiberglas dot), waar je door een peepsight in de pees doorheen kijkt. Juist daardoor kan je zo'n boog >100m nog nauwkeurig bedienen.

Ik voorzie dat er hierdoor wel weer een hoop kids zijn die nu denken, gaaf, zo'n boog wil ik ook! Die gaan dus de eerste de beste keer dat ze zo'n boog zien schuin uittrekken en de cams derailen (dan komt de pees er als een zweep vanaf zwaaien!) of de huid van hun onderarm eraf laten slaan, omdat de grip bedoeld is recht uit te trekken en pees dan al aardig dicht langs je arm komt.

Daarnaast zit er nogal een stabilizator op de boog ingame zag ik in het filmpje. Wat heb je nou aan horizontale V-bar als je de boog 45 graden schuin houd?

Gelukkig staat het op de cover van de game wél goed, de pees raakt daar wel gewoon het gezicht. Het is alleen wel een gruwelijk grote boog, dat is ook niet zo handig. Op tournooien gebruik je inderdaad een 40-47" model als je dat fijn vind, maar voor jacht is 28-32" gebruikelijker.

[Reactie gewijzigd door djunicron op 15 juni 2012 10:06]

Ik voorzie dat er hierdoor wel weer een hoop kids zijn die nu denken, gaaf, zo'n boog wil ik ook! Die gaan dus de eerste de beste keer dat ze zo'n boog zien schuin uittrekken en de cams derailen (dan komt de pees er als een zweep vanaf zwaaien!) of de huid van hun onderarm eraf laten slaan, omdat de grip bedoeld is recht uit te trekken en pees dan al aardig dicht langs je arm komt.
De eerste de beste keer dat ze zo'n boog zien zal er iemand bij staan die zo'n ding heeft. Die geleerd heeft om te gaan met zo'n boog, vaak zal het een instructeur zijn.

Zo'n boog is te duur om ffkes te halen in de winkel omdat crysis het heeft.

Ik snap je liefde voor je hobby, maar dit is volledig offtopic.


Ontopic..

Weet het niet met Crysis, heb deel 1 gespeeld maar begon al vrij snel te vervelen. Crysis 2 alleen bij een kameraad gezien en later is hij er ook mee gestopt want het kon hem ook niet echt bekoren ook mede door de instabiliteit van de game waardoor ik crysis 2 heb laten liggen in de winkel.

Wacht wel eerst even een tijd af en kijk wel even aan of er verbetering is, game lijkt wel vet te worden maar bugs en dergelijk verpesten voor mij de zin om het te spelen.

[Reactie gewijzigd door Derr_Hans op 15 juni 2012 11:52]

Bugs in een Crytec game? Ik ben ze nog niet tegengekomen. Onstabieliteit komt doorgaans door je eigen PC-skills ( onderhouden van je OS ) en hardware. ( Crysis games vereisen doorgaans nou eenmaal wat van je PC )
Performance bugs zijn ook bugs naar mijn mening.

En weet je nog in Warhead, die eindbaas? Die kon je met 1.0 en 1.0.2 mooi dus niet spelen, dat leidde namelijk tot een crash. En dat heeft 3 weken geduurd, hoewel het voor sommigen (met bepaalde video hardware) bij 1.02 wel opgelost was.

Ook fouten in de physics zijn toch jammerlijk, hoewel absoluut niet game breaking.

Crysis 2 echter... Er waren wel erg veel fouten. Tesselation dat stoepranden, barrière blokken en houtsplinters tot 12mil polygonen ging tesseleren. Water dat altijd op de achtergrond gerenderd wordt ook in scenes waar het buiten beeld is. Ambient occlusie die voor persistentie van alle velden in beeld zorgt, resolutie stretches op grote delen grond etc etc.

Daarnaast waren er ook wel bijzonder vee AI issues in Crysis 2. Om van de niet zo responsieve multiplayer met diens hackers nog maar niet te spreken. Het activeren van multiplayer en de voorgang correct bij houden was ook nogal een probleem, tot maanden na de release.
Gelukkig zijn we allemaal niet zo'n pro's..
Je kan op alle games zo'n commentaar geven, je gaat ook geen lader van een AK recht leegschieten al lopend en nog steeds in dezelfde richting kijken, ook geen 10 nul winnen van real met anderlecht,... Daarom is het een video-game. Het is niet dat de rest van Crysis roept dat het uberrealistisch is hé. Misschien wordt dit wel mogelijk gemaakt met het nano-suit? Wie weet? :P

"Ik voorzie dat er hierdoor wel weer een hoop kids zijn die nu denken, gaaf, zo'n boog wil ik ook! Die gaan dus de eerste de beste keer dat ze zo'n boog zien schuin uittrekken en de cams derailen (dan komt de pees er als een zweep vanaf zwaaien!) of de huid van hun onderarm eraf laten slaan, omdat de grip bedoeld is recht uit te trekken en pees dan al aardig dicht langs je arm komt."

En ik denk als er kids in zo een winkel binnenkomen, deze niet direct aan zo'n boog kunnen. Wegens levensgevaarlijk én veel te duur om zomaar te laten liggen dat iedereen er zomaar aan kan..
Met het dramatisch slechte tweede deel nog in het achterhoofd, ben ik nog sceptisch over dit derde deel. Grafisch zal het allemaal wel dik in orde zijn maar ik hoop dat het verhalende aspect en het level design (dit liep niet lekker op elkaar door, had het idee dat ik 10 losse stukjes level zat te spelen) ook flink wordt aangepast want dat waren twee grote minpunten.

Hopelijk hebben ze geleerd van hun fouten :)
Dramatisch slecht is wat overdreven, maar je hebt gelijk wat betreft het leveldisign van Crysis 2. Ook voor dit deel vrees ik dat dat 1 van de grote hekelputen zal zijn, aangezien dit deel ook voor de huidige console's word gecoded. Het is geen verrasing meer dat dit nou eenmaal zware beperkingen met zich meebrengt op het gebied van geheugen capiciteit en dergelijke. Nee, levels als die er in deel 1 zaten zullem we waarschijnlijk pas weer zien met een nieuwe generatie consoles. Ik hoop echter wel dat ze nu de PC gamers eens niet in de kou laten staan wat betreft de grafische mogelijkheden. Bij Crysis 2 werden deze pas als mosterd na de maaltijd geserveerd door middel van de High Ressolution Pack en de DX11 update.

Waar we als PC gamer wellicht nog troost uit kunnen putten is dat de Crytec engines enorm customisable zijn. Als groot voorbeeld natuurlijk Crysis 1, die met de vele tweaks ( meer dan 100 ) enorm opgepoetst kan worden zodat het vandaag de dag nog steeds alle games wegblaast op grafisch gebied ( meer info hier: http://www.tweakguides.com/Crysis_1.html )

Ook bij Crysis 2 kon je door middel van tweaks het van origine echt slecht geimplementeerde stereoscopisch 3D effect enorm verbeteren.

Dessalniettemin staat deze uiterraard op mijn wanted lijstje, want Crysis blijft hoe dan ook een geweldige shooter!!

EDIT: kleine toevoeging

[Reactie gewijzigd door micla op 15 juni 2012 16:48]

Even ten aanzien van het cloaken, dat bleef ook werken bij deel 2 als je een silencer op je wapen had,........

1 of 2 schoten met cloak en dan weer opladen achter iets, deze speelstijl moet bekend zijn bij ieder die het heeft uitgespeeld :+
De graphics vallen me erg tegen. Het lijkt wel voor de console gemaakt. Ik hoop dat de pc versie betere graphics gaat krijgen dan dat ze hier laten zien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True