Redacteur audio en games

E3: Forza Horizon

Meer dan asfalt

Het grootste gevolg van de keuze voor een open spelwereld is dat je in deze nieuwe Forza niet langer enkel over asfalt scheurt. De spelwereld is wat dat betreft ook echt open. Als je het aandurft, kun je overal van de weg en de onverharde delen van het terrein verkennen. Niet dat je gelijk de wilde natuur in hoeft, er zijn ook tal van tussenvarianten. Volgens de makers zijn ruim zestig soorten terrein in het spel terug te vinden: van allerlei soorten bestrating tot zandwegen en relatief gemakkelijk betreedbaar terrein als een golfbaan, tot uitgestrekte vlaktes en de ruigte van de Rockies. Je kunt alle kanten op.

Andere motor

Om die reden gebruikt Playground ook een andere grafische engine dan Turn 10 deed. De nieuwe engine laat vooral meer van de omgeving zien. Je kunt - mits er niets in de weg staat - wel twintig kilometer ver kijken en alles wat je ziet, kan vervolgens van dichtbij worden bekeken door er naartoe te rijden. Diezelfde grafische engine wordt bovendien gebruikt voor een heuse dag-en-nachtcyclus, compleet met prachtige zonsop- en ondergangen.

De andere ondergrond maakte ook dat Playground wat harder na moest denken over de auto’s die in het spel konden worden verwerkt. Niet dat de studio nu al wil verklappen welke auto’s het precies zijn, maar van de auto's was het belangrijk om te bedenken of ze uit de voeten kunnen op de gevarieerde ondergrond van de game.

Het zal de echte Forza-fan misschien afschrikken. Zo verwoord klinkt het net alsof Forza een arcadereacer wordt, met bijbehorende besturing. Niets is echter minder waar, stellen de makers. We mogen de typische Forza-besturing verwachten waar juist de ervaren racer mee uit de voeten kan. We moeten de mensen van Playground daarin voorlopig nog op hun woord geloven, want we mochten nog niet zelf sturen. Aan precisie hoeft het echter niet te ontbreken. De engine van de game registreert 360 keer per seconde hoe de auto zich houdt.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite