E3: Assassin's Creed III

Assassin's Creed III voor PS Vita

Behalve Assassin's Creed III toonde Ubisoft op de E3 ook de spin-off die voor de PlayStation Vita zal verschijnen. Assassin's Creed III: Liberation is een losstaand product dat eigenlijk niets meer heeft te maken met de versie die voor PS3, Xbox 360 en de pc verschijnt. Het spel draait om het vrouwelijke hoofdpersonage Aveline en speelt zich af in New Orleans, ten tijde van de machtsoverdracht van Frankrijk naar Spanje. Het volk stond niet per definitie achter die wisseling van de wacht, en zeker Aveline niet.

Vita op zijn best

Van Aveline weten we dat ze uit een welgestelde familie komt, maar verder is er over haar verhaal nog weinig bekend. Wat haar dringt om namens het Assassin's gilde op Templars te gaan jagen is in elk geval niet duidelijk. Wél duidelijk is dat ze dat doet in een prachtig weergegeven New Orleans. De PlayStation Vita toont zich met Assassin's Creed III: Liberation van zijn beste kant. De spelwereld is net zo open als hij in de andere Assassin's Creed-games altijd was, en de vergezichten zijn even prachtig.

In de gameplay komt Liberation ook heel herkenbaar over, maar er zijn enkele kleine nuances die speciaal voor deze op de Anvil-engine draaiende Vita-versie zijn ontwikkeld. Zo kan de speler bij gevechten met meer dan een vijand tegelijk de vijanden 'taggen'. Aveline zal dan, zodra de actie start, de getagde vijanden in een vloeiende combo afmaken. Deze speciale kracht kan Aveline alleen gebruiken als ze daarvoor al tenminste één vijand heeft vermoord.

Drukke tijden

De presentatie die we van Liberation kregen was veel minder uitgebreid dan die van Assassin's Creed III, dus heel veel meer kunnen we momenteel nog niet melden over het spel. Wel is alvast duidelijk dat Liberation tegelijk met zijn grote broer in de winkels komt te liggen. Dat worden nog drukke tijden voor Assassin's Creed-fans die zowel een console of pc als een PlayStation Vita in bezit hebben.

Assassin's Creed III Video van 23 augustus 2012
Assassin's Creed III Video van 3 augustus 2012
Assassin's Creed III Video van 2 juli 2012