E3: Assassin's Creed III

Zeeslagen en Wii U

Behalve de nieuwe fragmenten uit Boston en Frontier toonde Ubisoft op de E3 ook nog een compleet ander aspect van Assassin's Creed III. Af en toe zal Connor namelijk aan het roer van een schip staan en dan de strijd aan gaan met een of meerdere vijandelijke schepen. In de 'Naval play' is Connor verantwoordelijk voor de koers, maar ook voor het schieten. Erg realistisch klinkt het niet en zo ziet het er ook niet uit. Zie dit als de gameplay-gimmick die eigenlijk elke Assassin's Creed-game wel heeft.

Bij een van de versies van Assassin's Creed III is de vraag 'gimmick of feature' sterker aanwezig dan bij de andere versies. Dankzij de controller beschikt Nintendo's Wii U namelijk over enkele features in Assassin's Creed III die je niet op de andere platformen zult terugvinden. Zo zien gamers op het scherm van de Wii U-controller een veel gedetailleerdere en overzichtelijkere minimap dan op het tv-scherm. De hud kan zelfs helemaal worden uitgeschakeld, waarbij de functies worden overgenomen door de Wii U-controller. Spelers kunnen dan bijvoorbeeld wapens kiezen via icoontjes op de controller, voor het eerst zonder de actie op pauze te hoeven zetten.

De Wii U-versie ziet er verder voornamelijk hetzelfde uit als de andere versies, al hebben we de Wii U aanmerkelijk korter in actie gezien en zijn we nog niet helemaal zeker van onze zaak. Mochten we het echter bij het rechte eind hebben, dan is de Wii U misschien wel het beste platform om Assassin's Creed III op te spelen, en dat zullen toch niet veel mensen hebben zien aankomen.

Assassin's Creed III Video van 23 augustus 2012
Assassin's Creed III Video van 3 augustus 2012
Assassin's Creed III Video van 2 juli 2012