Door Paul Hulsebosch

Redacteur

E3: Warren Spector over Epic Mickey: The Power of 2

Nu ook voor Xbox 360 en PS3

Dat het ontwerpen van een coop-game hem spannend leek, komt door zijn manier van werken. Spector is naar eigen zeggen geen tabula rasa, geen onbeschreven blad, die vanuit het niets werkt. Hij ontwerpt games vanuit een al bestaand uitgangspunt en eigenlijk vooral vanuit frustratie. Zo is Deux Ex ontstaan omdat Spector meer verwachte van het spelen van shooters. Wat hij echter vooral doet, is het mixen van elementen uit bestaande games. Met als risico dat som niet groter is dan de delen en daardoor tegenvalt.

Daar was Spector vooral bang voor bij de eerste Deus Ex:'Als ze Deus Ex gaan vergelijken met een shooter als Half-Life 2, dan worden we afgemaakt. Als we vergeleken worden met een stealthgame als Thief, worden we ook afgemaakt en als ze ons vergelijken met een willekeurige rpg verliezen we het ook. Gelukkig snapte iedereen bij Deus Ex dat het ging om de som der delen en met Epic Mickey 2 hoop ik hetzelfde te bereiken. Maar - en ik moet dit eigenlijk helemaal niet vertellen - met zo'n mix van genres kun je natuurlijk nooit helemaal de perfectie bereiken van een pure shooter of pure stealthgame of pure platformgame. Ik hou de teams waar ik mee werk dan ook altijd voor dat we moeten mikken op 70 procent. Als we die kwaliteit halen, 70 procent van Half-Life 2 of 70 procent van een Mario-game, dan doen we het goed.'

Bij Deus Ex is de combi geslaagd. Epic Mickey kreeg echter wisselende kritieken en heeft ook niet heel erg goed verkocht. Al komt dit wellicht doordat de game enkel op de Wii verscheen. De opvolger verschijnt naast Wii ook voor Xbox 360 en PlayStation 3 en daar is Spector blij mee. Sterker nog, hij kan tussen z'n beleefde woorden door nauwelijks verhullen zwaar gefrustreerd te zijn over de keuze van Disney om de eerste game enkel voor Wii op de markt te brengen en hoopt zelfs dat hij alsnog op de andere consoles uitgebracht wordt.

Toch heeft het ontwerp van de game niet geleden onder het platform. Het maken van games bestaat altijd uit het maken van keuzes, het is altijd zoeken wat wel en wat niet kan, ongeacht het platform, en ook voor de Wii kun je uitgebreide en uitdagende games maken. Bovendien vindt Spector dat Epic Mickey de best uitziende Wii-game ooit is en Epic Mickey 2 gaat er zelfs nog beter uitzien.

Uiteraard is Spector enthousiast over zijn eigen game. Maar is dat enthousiasme terecht? Gelukkig kregen we de kans om een stuk uit het begin van de game te spelen, tot aan de eerste bossfight, want de game is niet alleen maar een beetje met verf kliederen en over platformen springen, Mickey zal zich ook moeten weren. Als gezegd, we speelden de PS3-versie met Move-besturing. Dat laatste was niet zo'n groot succes. Het werkt, maar levert weinig meerwaarde op. Je kunt de camera besturen, maar veel meer eigenlijk niet, en dat besturen verloopt waarschijnlijk prettiger met de thumbstick van een standaard PS3-controller.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee