Redacteur audio en games

E3: Warren Spector over Epic Mickey: The Power of 2

Musical

Toen ik later op de dag de kans kreeg om zelf wat levels van Epic Mickey: The Power of 2 te spelen, vond ik de cameravoering nog steeds wat vreemd, al werd dat versterkt doordat ik speelde met de PlayStation Move. Bovendien is de game nog niet af, dus er kan aan gesleuteld worden.

Verder geeft Spector toe dat het een grote fout was om de personages in de game geen stem te geven. Fans hebben helemaal gelijk in hun kritiek dat Mickey, maar ook Donald Duck en andere Disney-figuren, eigenlijk altijd een stem hebben. Die van Donald Duck is zelfs zeer herkenbaar. Dus dat zal in deel twee veranderen; alle personages hebben een stem en tekst. Een deel daarvan zal zelfs gezongen worden, want The Power of 2 is in zekere zin een musical.

Je kunt je afvragen of het geen risico is om een musical te maken van de game. Niet iedereen houdt daar tenslotte van. Dat gevaar wordt door Spector onderkent, maar hij is zelf nu eenmaal groot musical-fan, dus hij wil zijn voorliefde graag in het spel verwerken. Overigens wordt er alleen gezongen in de cutscenes en dus niet als je speelt. Maar het is een risico, geeft hij toe, of eigenlijk meer een experiment. En mocht Disney besluiten om de gezongen delen te schrappen, dan gaat Spector op zoek naar een andere uitgever die hem wel musical in een game laat verwerken.

Dan het verhaal uit de nieuwe game. Daar wil Spector nog niet teveel over verklappen. Behalve dan dat het goed afloopt. Zo gaat dat namelijk in games. Aan het einde red je de wereld en zijn alle boeven dood. Dat klinkt misschien flauw, maar er is een goede reden voor, zegt Spector. Games die slecht aflopen, waarin je de bad guy niet pakt of waarin de wereld vergaat, die zijn niet leuk. Je speelt een game om te winnen, dus dan moet er ook wel wat te winnen of te redden zijn. Dat geldt dus ook voor Mickey 2.

Overigens had Spector het verhaal voor het vervolg al klaarliggen. Sterker nog, voordat hij aan het project begon, had hij al een serie van vier games rond Mickey Mouse bedacht, elk met naast een nieuw verhaal ook nieuwe gameplay. Zo had Spector vooraf al verzonnen dat het tweede deal in coop speelbaar moest zijn (wat in de titel tot uiting komt). Maar ondanks dat Spector vooraf verhaal en voornaamste vernieuwing al op papier had staan, was hij toch wat ongerust. Het ontwerpen van een game die in coop te spelen is leek hem spannend.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite