Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

E3: Beyond: Two Souls

Voorlopige Conclusie

Beyond: Two Souls is zonder meer een van de mooiste games van deze E3 en de presentatie van David Cage maakte dan ook indruk. Quantic Dream lijkt er goed aan te doen wat duidelijker herkenbare gameplay-elementen in het spel te verwerken. Zo zal er waarschijnlijk meer aandacht naar de inhoud het spel gaan, zonder dat de discussie continu over de vraag gaat of het nu wel of geen game is. Quantic Dream heeft verder allang bewezen een goed verhaal neer te kunnen zetten. Met de prachtige presentatie, de vergrote focus op gameplay en Quantic Dreams prima staat van dienst als uitgangspunten, nomineren wij Beyond: Two Souls alvast als een van de 'must-have' PS3-titels van 2013.

Titel Beyond: Two Souls
Platform PlayStation 3
Ontwikkelaar Quantic Dream
Uitgever Sony Computer Entertainment
Releasedatum Eerste kwartaal van 2013

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (40)

Wijzig sortering
Ik kan niet wachten :D
Heavy Rain vond ik supergoed en Fahrenheit vond ik nog beter. Hoe ze elke keer weer voor elkaar krijgen om een bepaalde sfeer overgebracht te krijgen. Nog nooit zo vaak rillingen bij een game gehad als bij hun games.
Ik hoop wel dat ze niet teveel een game ervan maken. Het feit dat ze zo filmisch waren is, in mijn idee, een van de redenen dat ze je zo naar binnen trekken.

Graphics zijn ook weer erg indrukwekkend, al moet ik zeggen dat ik evrwacht had dat de mondbewegingen al realistischer zouden zijn, zeker na LA Noire. Maar goed, het ziet er nog steeds erg indrukwekkend uit.

Als ik vanavond thuis kom maar weer eens Fahrenheit uit de kast trekken. :)

Goede preview trouwens! :)

Edit: Voor de mensen die het nog niet gezien hebben, de preview van de press conference van Sony is zeker de moeite waard! Klikkerdeklik voor trailer

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 8 juni 2012 09:59]

Fahrenheit was inderdaad een supergame, die heb ik nog veel gespeeld op de oude xbox en een paar jaar geleden nog eens op de PC.

Deze game lijkt me ook erg gaaf, ik had 'm graag willen hebben maar PS3 only helaas?!
Dat is inderdaad echt een domper, ik heb in de tijd van Heavy Rain een PS3 moeten lenen van iemand, omdat ik PC en Xbox gamer ben (NB de platformen van Fahrenheit. De game ervoor (Nomad Soul) was voor PC en Dreamcast (wat in mijn idee toch wel het voorbeeld voor de originele Xbox is geweest ;) )). Dus beter jammer dat ze daar niet bij gebleven zijn...

Maar goed, mij is het waard om er weer een PS3 voor te lenen of wellicht zelfs te kopen...

Edit: Excuse me, offtopic? Zowel deze als de post van TurkWizardGezer zijn toch gewoon ontopic...

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 8 juni 2012 11:03]

Waarom vinden jullie het spijtig dat het PS3 only is? Als je dan zo'n fan bent van Quantic Dream games koop je toch een PS3? Ik denk niet dat een andere ontwikkelaar buiten Sony, Quantic Dream dezelfde creatieve ideëen en vrijheden zou geven. Big budget originele games releasen is erg riskant. Sony is alom bekent om originele en nieuwe games te ondersteunen. Kijk maar naar ICO games, Flower, Journey enz.


Cage: I'd be tempted if Sony wanted to buy Quantic

http://www.develop-online...ony-wanted-to-buy-Quantic
"koop je toch een ps3"
Het is niet alsof bij iedereen het geld op hun rug groeit om "zomaar" even voor 1 game een PS3 naast je Xbox te zetten.
Voor 1 game? Er zijn toch nog wel een pak exclusives die de moeite zijn hoor.Infamous 2, GOW3, Uncharted 1,2 en 3 om er maar een paar te noemen.
Eerlijk gezegd vind ik Uncharted, Infamous en GOW echt niets aan en nog minder met de PS3 controller.

Maar dat neemt niet weg dat deze game volgens mij nog steeds wel de moeite waard is.

Dat wordt dus een PS3 lenen voor een maandje (of langer?) dan wel huren, of eens kijken of deze handel te emuleren valt. Zo krachtig is de PS3 nou ook weer niet, dit moet op een PC ook wel lukken, maar goed, ik heb geen idee of dat lukt. Ik heb voorheen wel PS2 games aangeschaft (Final fantasies) en deze op m'n PC uitgespeeld.
Tegen de tijd dat je een PS3 kan emuleren zijn we misschien wel 20 jaar verder. Dit is wel geschreven voor een SPU, de Cell processor namelijk wat gewoonweg niet te emuleren valt, zelfs al je heb je de beste consumenten PC op de markt beschikbaar.
De Cell processor emuleren? Zoals Elazz zei kunnen we daar inderdaad nog een jaar of 20 op wachten.
Boeien me geen van allen dus dat blijft bij 1 game ;)
Die ene game (noch andere PS3 only's) trekt mij nou niet de streep over om een PS3 aan te schaffen, tevens legt de PC ook geen 'creative restricties' op voor zover ik weet?

Neehoor, gewoon jammer voor de ontwikkelaars. Dan lopen ze mijn geld in ieder geval mis! Ik denk dat ze nog best wat winst uit een PC-portje hadden kunnen halen...
Om eerlijk te zijn: de ps3 zit in zijn eindfase en dan pas komen de echte knallers.
Ni no Kuni, Beyond.
Dat was met de PS2 ook zo: Ôkami, FF12, God of War 2, Persona 4 etc, grafisch zeer mooie games.

Nu met PS3: Beyond, GoW Ascension, The Last of Us, NiNoKuni, The Last Guardian en mischien nog FF versus XIII.
Om eerlijk te zijn: de ps3 zit in zijn eindfase en dan pas komen de echte knallers.
Ni no Kuni, Beyond.
Je kunt het ook anders zien. Nu de Xbox in zijn eind fase komt gaan ontwikikelaars eindelijk de potentie benutten van de PS3 :)

Waar een ontwikkelaar nu, misschien te gemakzuchtig, eerst voor Xbox (en PC vanwege verwantschap) ontwikkelen en daarna een snelle port doen naar de PS3, gaan ze misschien in de toekomst steeds meer exclusief een spel voor de PS3 maken omdat ze dan de boel nog verder kunnen optrekken.

Het is natuurlijk ook een keuze voor een ontwikkelaar/uitgever. Wil ik een spel maken en die potentieel veel zal verkopen of wil ik een spel maken zoals ik hem zelf ook zou willen spelen en zoek daar een platform voor uit.

Quantic Dream kiest voor het laatste, denk ik.

Wat je onder de streep dan overhoud daar moet je dan wel tevreden mee kunnen zijn. Als je bij dat getal dan ook optelt wat het je aan voldoening geeft dat jouw spel er uitziet zoals je voor ogen had dan kon je nog wel eens een grote winst boeken.
Ik kan niet wachten totdat deze game uit gaat komen, twijfel er niet aan dat ik net zoals Heavy Rain hier enorm van ga genieten ondanks er nog niet heel veel bekend over is.

@3XPER7: Waarom is dit jammer? Moeten op alle consoles dezelfde titels uitkomen? Lijkt me een beetje vreemd niet ;)

[Reactie gewijzigd door Edwins1984 op 8 juni 2012 10:12]

Ik twijfel hier wel over, want Heavy Rain stelde me destijds wat teleur. Mijn verwachtingen waren misschien hoger dan wat ik er voor terug kreeg. Wat er precies mis ging? Misschien de besturing die het voor mij niet deed of het verhaal waar ik niet in kon komen. Tot heden heb ik niet echt de vinger op de zere plek kunnen leggen.

Aan de andere kant, bij het lezen raak ik wel weer geinteresseerd en zie ik het als een titel om naar uit te kijken, maar niet een titel om op dag 1 aan te schaffen... :)
nee dat hoeft niet, maar zonde dat het niet voor de PC is ..
Het grappige is; de enige game die Quantic Dream heeft uitgebracht, die daadwerkelijk - zoals de standaard is gezet tegenwoordig - aanvoelde als een game was Omikron (The Nomad Soul) en speelde als een volwaardige adventure game (vechten, FPS shooting, onderzoeken, verhaal in een open wereld)

Met Fahrenheit begon de lijn van games die Quantic Dream uitbracht al meer richting film en minder richting 'game' te gaan. Alle QTE was ik niet zo happig op; het verhaal daarentegen was van uitstekende kwaliteit.

Hetzelfde gold voor mij wat betreft Heavy Rain; uitstekend verhaal, pracht graphics, maar minder traditioneel in het gaming segment.

Ik mag dan ook hopen dat Cage de gameplay meer gaat baseren richting Omikron; ze hebben duidelijk bewezen in het verleden dat het eerder mogelijk was en geen compromissen te maken op daadwerkelijke gameplay i.p.v. film.

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 8 juni 2012 12:01]

Omnikron! dat was nou een spel.

Fahrenheit heb ik op de PS2 kapot gespeeld, was geweldig.

Deze komt zeker in huis, het niveau van kwailiteit ligt zoals gewoonlijk bij quantic weer lekker hoog.
Geweldig! Die graphics zijn echt eng echt, had ik ook al met Heavy Rain. Ben wel benieuwd of ze al de engine gebruiken die ze ook een paar maanden terug hebben laten zien in die tech demo (met dat robot meisje en zo, weet niet meer hoe hij heet..). Die zag er namelijk ook qua emoties op gezichten erg indrukwekkend uit (Op het niveau van LA Noire).

Ik ga deze game zeker halen, heb Heavy Rain met veel plezier gespeeld, maar vond dat je daar iets te weinig vrijheid was. Hoewel ik het niet heel erg vind, zou iets meer zelf de touwtjes in handen hebben wel fijner zijn denk ik.
Hopelijk verwerken ze dit keer ook humor in het verhaal, en zorgen ze voor wat meer afwisseling in de sfeer. Ik vond Heavy Rain een mooie game maar veel te zwaarmoedig, op het deprimerende af. Nu ik weet waar Cage zijn inspiratie vandaan heeft gehaald, vrees ik het ergste...
Zeker weten zeer jammer dat de games Heavy Rain en deze game weer PS3 exclusives zijn... Zeer begrijpelijk ook maar helaas zal ik ze dus nooit spelen. Ik heb een zwak voor filmische games met een heerlijke sfeer en een goed verhaal. Maar helaas. Ik heb het er niet voor over om een PS3 aan te schaffen.
Ik zal je sterker vertellen; ik heb alleen een PS3 destijds aangeschaft voor Metal Gear Solid 4 en Heavy Rain :)

Daarna heb ik deze weer verkocht omdat de rest van de games mij totaal niet interesseerden.

Voor deze game zal ik wel een PS3 lenen. :Y)
bijna 25 minuten gameplay is hier te zien: http://www.youtube.com/watch?v=UHYUL_gA7pw
Heavy Rain was een waanzinnige game een een, voor mij, totaal nieuw concept. Als ik het mij goed herrinner was Aiden het jongetje die dood ging in Heavy Rain en nu dus weer terugkomt, als geest in Beyond: Two souls. Da's een grapping detail voor de insiders.

QD zette in Heavy Rain een sfeer neer waarin je als speler/kijker ingezogen wordt. Ik hoop dat ze dat in Two souls ook weer voor elkaar krijgen. Hoe dan ook het is zeker een spel waar ik weer voor naar zal lopen.
Meisje lijk op Ellen Page!
Uhm. Ze doet de stem van het karakter in de game? Er worden wel vaker acteurs/actrices die de stemmen verzorgen, gemodelleerd naar het karakter in de game (Mass Effect, Heavy Rain)
Stem en de animaties van zowel gezicht als bewegingen zijn daarbij ook met motion-capture technieken opgenomen. Dus hebben ze ook het uiterlijk etc meegenomen. Dat helpt om de karakters realistisch te krijgen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True