Door Hinke de Lau

Reviewer

Stereo speaker roundup

Luistertests: Popmuziek

Ik heb twee nummers gebruikt van het album Brand New Day van Sting. Het eerste nummer is "a thousand years". Het begint met een behoorlijk lage bass intro en kan goed de ondergrens van de weergave van een systeem blootleggen. Verder opvallend is de kick in het laag dat in het hele nummer zit en een hoog drumgeluid.

Helaas is de bass intro tot onhoorbaar vervallen als de Phonar's de muziek weergeven. Ook van de kick blijft weinig over. Dat zijn dan wel ook de enige negatieve punten. De zang vormt mooi het middelpunt van de muziek omgeven door drumgeluiden die mooi met veel detail worden weergegeven. De zang klinkt ook natuurlijk en er is verder ook niks dat irriteert.

Met het aansluiten van de 303's komt er meteen een enorme verbetering in het laag. De bass intro is terug en ook de kick wordt mooi weergegeven. Wel lijken de drums iets minder gedetailleerd weergegeven te worden en is de stem iets uit het midden verschoven wat opmerkelijk is gezien het feit dat ik dezelfde opstelling gebruikte. Ook klinken de "s"-en iets te scherp. De IQ's kunnen de bass intro niet weergeven maar geven voor de rest wel een prettig en rustig laag. Het hoog is wat minder goed: er wordt een geluid veel te hard weergegeven door de tweeter zodat het teveel opvalt. En de "s"-en zijn nu wel erg scherp.

Bij het horen van de Yamaha set word ik niet vrolijk. Er komt gewoon geen hoog uit deze set, waardoor de drums klootloos klinken. Bovendien is er geen enkel detail meer en is het hele stereobeeld weg. En te scherpe "s"-en zijn vervelend, maar helemaal geen "s"-en meer is weer het andere uiterste. Alleen het laag is wel ok. De bass intro werd weergegeven, alhoewel niet erg enthousiast. De kick klinkt wel mooi alleen is het vervolg een beetje "zeurderig".

Overschakelen naar de A3.500 van Philips geeft een totaal ander geluid. De A3.500 is geen ster in het laag. De intro wordt een heel klein beetje weergegeven maar het mag geen naam hebben. De kick klinkt een beetje bonkerig maar niet echt storend. De zang klinkt wel aardig en de drums ook, alhoewel het stereobeeld weer niet geweldig is.

De Klipsch blinkt vooral uit in het laag. De bass intro wordt aardig weergegeven en de kick wordt mooi strak weergegeven. Het laag is soms wel wat zeurderig maar niet heel erg storend. Ook wordt er redelijk wat detail weergegeven en is er ook een beetje stereobeeld. De zang had alleen iets prominenter mogen zijn en de drums wat feller.

Het Creative setje doet het laag weer goed, iets minder dan de Klipsch maar zeker niet slecht. De zang klinkt nu wel iets te dun en je wordt getrakteerd op een kleine overdosis midhoog maar dat is makkelijk op te lossen door een klein beetje off-axis te gaan zitten. Details zijn redelijk aanwezig en het stereobeeld is ook best aardig.

De Labtecs doen het nog wat beter dan de Creative's. De vocals klinken wat natuurlijker en het laag is lekker vet. Als laatste de kleine A1.2's. Ondanks de volledige afwezigheid van elke vorm van laag klinken deze speakers eigenlijk best goed. De zang klinkt mooi neutraal, het geluid van de drums bevatten genoeg boventonen en de "s"-en zijn niet te scherp.

Het tweede nummer is "brand new day". Een nummer dat vooral draait om de zang van Sting. Verder is er begeleiding van een harmonica en drums. De 303's geven mooi alle details weer, hebben een heel mooi stereobeeld waarbij sommige instrumenten mooi van de speakers los lijken te komen. De Phonars geven het stuk gitaar aan het begin van het nummer nog iets beter weer, maar klinken helaas wat bonkerig (wat makkelijk op te lossen was door ze iets verder van de muur te houden). Het stereobeeld van de 303 is iets mooier, maar het ontloopt elkaar weinig. De IQ's kunnen wat minder goed overweg met de gitaar en boeten ook iets in qua stereobeeld. Bovendien blijkt de combinatie van muziek en speaker geen gelukkige. De muziek is al behoorlijk (te) sprankelend afgemixt, en de IQ doet daar nog een schepje bovenop.

Dat comp speakers geen HiFi niveau halen wordt weer duidelijk bij het aanzetten van de Klipsch speakers. Maar het klinkt toch ook niet heel slecht. Het stereobeeld is het grootste slachtoffer ten opzichte van de HiFi speakers. De stem wordt een beetje uitgesmeerd over links en rechts, zodat je de hele plaatsing weg is. Verder is het nu overduidelijk dat je naar een opname zit te luisteren, terwijl je met de HiFi speakers als je je ogen dicht deed nog wel kon voorstellen dat er iemand in je kamer gitaar stond te spelen. Het laag van de Klipsch is in dit nummer prettig, alhoewel het erg snel te hard staat.

De Creative Labs speakers lijken een beetje een ander instrument te maken van de gitaar. En het stereobeeld is ook weer wat aangetast. Maar toch klinkt het geheel niet vervelend. Zeker geen HiFi-waardig geluid maar zeker niet vervelend om naar te luisteren. Je krijgt alleen een beetje een overdosis hoog midden voor je kiezen, zodat alles dat je na deze speakers hoort raar klinkt.

De kleine Flips speakers geven het mooiste stereobeeld van de pc speakers. De instrumenten klinken zeker niet levensecht, maar het geheel klinkt toch zeer acceptabel afgezien het laag dat je mist natuurlijk. Eigenlijk klinken alleen de drums niet mooi. De A3.500 verandert het geluid duidelijk, maar lelijk is het niet. Afgezien dan van de drums die echt heel slecht worden weergegeven worden en de "s"-en die soms door merg en been gaan.

De Yamaha's lijken hoog te missen, maar dat is niet echt een gemis bij dit nummer. Stereobeeld is zeker niet mooi, maar voor de rest worden de verschillende instrumenten wel aardig weergegeven. Het zijn vooral de vocals die niet mooi klinken. Bij de Labtecs klinken de vocals wel aardig maar ze missen het stereobeeld. Het laag is wel weer goed. Vooral de percussie klinkt slecht.

Duidelijke winnaar in deze test zijn de 303's, die erg goede allrounders bleken. De Phonars gaven een erg mooi mid/hoog maar hebben absoluut geen sublaag. De IQ's doen het iets beter qua laag, maar zijn iets te enthousiast met het hoog. Van de comp speakers zijn het de Klipschen die het het beste deden. Geen HiFi maar toch wel goed. De Creative's doen het ook best aardig en zitten ongeveer op hetzelfde niveau als de Labtecs. De Philips speakers zijn geen ster in het laag. De A1.2 geven het totaal niet en de A3.500 gaat niet diep genoeg. Maar verder doen ze het best goed allebei. Absolute verliezer is het Yamaha setje, dat echt ondermaats presteert in deze test.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite