Redacteur audio en games

Spec Ops: The Line in multiplayer

Na mij de zandvloed

Daarnaast is er het zand in het spel. De zandstormen kunnen voor flink wat verwarring zorgen. Je kunt tijdelijk niet rennen en ziet weinig. Voordeel is dat je tegenstanders net zo weinig zien, dus in feite kun je even zonder al teveel risico rondlopen en die tijd gebruiken om bijvoorbeeld te hergroeperen. Er is overigens een perk die maakt dat je nog wel kunt rennen tijdens een zandstorm. Naast de stormen kun je ook actief gebruik maken van het zand in de levels. Je zult in de diverse multiplayerlevels - hoeveel dat er zijn wil 2K Games nog niet zeggen - voorraden zand tegenkomen die zijn opgesloten in kisten, achter schotten en boven plafonds.

Je kunt daar gebruik van maken door de betreffende kist, het schot of het plafond kapot te schieten. De achterliggende voorraad zand zal dan naar beneden storten en iedereen die eronder staat bedelven. Je kunt zo je tegenstanders op een prettige manier verrassen. Voor jezelf prettig, uiteraard. Voor de tegenstander minder, want de lading is dodelijk. Vreemd genoeg zijn alleen de plekken waar zand achter verborgen zit kapot te schieten. Dat geldt niet voor andere delen van de toch al half gesloopte wereld. Misschien nog vreemder is dat de levels zijn bezaaid met stapels zandzakken waar je achter kunt schuilen, en ook die zijn niet kapot te schieten of op te blazen. Je moet dus echt op zoek naar de plekken waar een voorraad los zand achter verscholen gaat.

Voorlopige conclusie

Het zijn de krenten in de Spec Ops-multiplayer-pap. Die zijn broodnodig, want verder is het online gedeelte vrij standaard. Het is prettig dat 2K Games gekozen heeft voor kleine teams, zodat potjes al snel intens worden. Overigens was de uitgever oorspronkelijk van plan om met teams van vijf man te spelen, wat ook overeenkomt met het aantal classes dat beschikbaar is. Maar 'minder' leek de uitgever in dit geval 'beter'. Het maakt de gameplay er alleen maar intenser op, zeker omdat 2K Games de maps lekker klein heeft gehouden.

Daarmee is het multiplayer-gedeelte van Spec Ops: The Line overzichtelijk. Potjes zijn kort en intens, door het beperkte aantal deelnemers en de kleine levels. De opzet is vrij standaard, met bekende classes en weinig verrassende perks. Daar staat tegenover dat zand juist wel een verrassende rol speelt en je met de ziplines je tegenstanders kunt verrassen. Tot slot moet worden gezegd dat op dit moment het uiterlijk van het multiplayer-gedeelte wat achterblijft bij dat van de campagne, maar dat is niet ongebruikelijk voor een multiplayer-modus. Helaas werkte de bediening daarbij niet vlekkeloos. Vooral omdat de knop voor rennen dezelfde is als voor dekking zoeken, wat lastige situaties op kan leveren als je het één van plan bent, maar de game het ander voor je in werking stelt. De game is echter nog niet af, dus Yager, Darkside en 2K hebben nog tijd om verbeteringen aan te brengen.

Titel Spec Ops: The Line
Platform pc, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Yager Development
Uitgever 2K Games
Releasedatum 29 juni 2012

Laagste prijzen voor: Spec Ops: The Line, Xbox 360
Winkel Beoordeling Prijs Totaal

Bol.com Plaza

Score: 2 (36)

€ 14,95

€ 14,95

Kostenoverzicht

Productprijs € 14,95
Pakketpost (onder €20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 14,95

Bekijk

Reacties (16)

Dit lijkt mij een hele leuke game, zeker omdat je met 4 man in een team zit.
Mee eens.

Na de review gelezen te hebben lijkt het mij wel een €. 40 waard om te spelen.
Juist omdat je met 4-4 speelt, zul je niet zo snel van die rambo typetjes tegenkomen, maar kun je een leuk team maken en uren plezier beleven.

Dit spel staat sinds vanmorgen op mijn verlanglijstje.

Bedankt voor de 'review'
Ik zou het juist andersom stellen, in een potje van 4vs4 kan het snel voorkomen dat een van de spelers een stuk beter is dan de rest. Die kan dan vrij snel het potje domineren omdat hij niet meer tegen een overmacht komt te staan maar tegenover enkele spelers. Hoe kleiner het aantal spelers hoe eerder individuele skills echt een doorslag kunnen geven en potjes kunnen domineren.

Ander groot nadeel van 4vs4 is dat je vrij snel een ongelijk team krijgt, leaven twee mensen van jou team dan is het al 4vs2 en is het potje geen zak meer aan. In 32 man scenario's zou je dan nog 16vs14 overhouden waardoor het alsnog redelijk gebalanceerd is.
Merk dat in Battlefield 3 erg vaak, zodra je squad rush speelt en een van de spelers er vandoor gaat kan je het al opgeven, met een of twee man minder wil je al bijna nooit meer.
Dat is toch juist tof, dat individuele skills de doorslag geven?
mwoah meeste potjes sqdm als je een pub joined is hopen op een goede speler in je squad. De rest revive je gewoon weer en dan haal je het in mijn geval 90% van de tijd wel. vandaag nog gewonnen met 1 speler bij mij, op de laatste 2 min na ofzo toen er nog een joinde. Win :) Maar ik sta wel achter je punt. hoe kleiner de groep hoe sneller een individu het kan maken of breken.
De game is echter nog niet af, dus Yager, Darkside en 2K hebben nog tijd om verbeteringen aan te brengen.
Gelukkig maar, want persoonlijk vind ik het nu niet een spel om € 40,- + voor uit te leggen. Het lijkt me leuk als tussendoor en zou het dan ook eerder kopen in een uitverkoop. Laten we hopen dat ze nog even de puntjes op de I gaan zetten, dan kijken we er nog wel eens naar.
Overigens heeft 2K Games het ontwikkelen van het multiplayer-gedeelte uitbesteed. De campagne wordt gemaakt door het Duitse Yager Development, maar het online-gedeelte wordt in de VS gemaakt, door Darkside Games. Die naam zegt je wellicht niets, maar de studio helpt 2K wel vaker uit de brand. Hij werkte mee aan Civilization: Revolution, BioShock 2 en Borderlands.
Ook deze keuze lijkt me persoonlijk niet heel erg handig, dan mag ja onderlin wel heel goed communiceren maar dat word al een stuk lastiger als de ene partij in Duitsland zit en de ander in de VS. Goed bij BioShock 2 is het blijkbaar goed gegaan dus wie weet.....voorlopig ben ik nog een beetje sceptisch wat deze game betreft.