Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Far Cry 3 multiplayer

Voorlopige conclusie

Een eerste kennismaking met een multiplayer-modus duurt nooit lang genoeg en hij smaakte zeker naar meer. Dat is natuurlijk een goed teken. Massive heeft nog wat werk te doen als het gaat om de balans in het spel, maar daar lijkt nog voldoende ontwikkeltijd voor. De focus op teamplay, het goede level design en de prachtige graphics bezorgen de multiplayer van Far Cry 3 potentie in overvloed. Natuurlijk willen we graag uitgebreider spelen, meer maps en spelmodi testen, maar dat de multiplayer-modus van Far Cry 3 veelbelovend is, staat buiten kijf.

Titel Far Cry 3
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Ubisoft Montreal
Uitgever Ubisoft
Releasedatum 6 september 2012

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (50)

Wijzig sortering
Ik dacht dat Far Cry dat spel was met die extreem mooie graphics, maar het ziet er allemaal behoorlijk cartoony uit (niet dat het lelijk is ofzo, alleen niet realistisch)
First of all, gaat dit over de multiplayer en niet over de singleplayer. Far Cry wordt geroemd om de graphics, ja, maar dan met name om de singleplayer.

Second, en belangrijker: in real life zag het er gek genoeg beter (scherper vooral) uit dan op de screenshots en in de beelden in de filmpjes. We roepen heus niet zomaar dat we een spel mooi vinden...
ik mag toch hopen dat ze dezelfde engine en art gebruiken in de MP als in de SP... dus dat zou niet uit moeten maken. CoD ziet er qua grafisch niveau ook hetzelfde uit in de MP en de SP.

Je tweede punt is ook wat vreemd imo, Scherper? dat lijkt me niet echt mogelijk gezien de techniek (het is niet alsof je monitor niet goed scherpgesteld is oid).. Verder is het juist met een cartoony stijl zo dat de een het mooi vind en de ander niet, dus het zegt niet zo bijster veel als 'jullie niet zomaar roepen dat je een spel mooi vindt'.
Moh had twee verschillende engines voor sp en mp. Dus zo raar is dat niet alhoewel het hier waarschijnlijk wel een engine betreft. Dit te beoordelen vanaf dergelijke screens is voorbarig.
''Game experience may change during online play''
Heeft hier niets mee te maken ??

Of vult dit alleen het onvoorspelbare taalgebruik in.

Verder mooie review en een leuke glimp van deze game, voor nu ga ik hem wel kopen.

[Reactie gewijzigd door Distrax1988 op 10 april 2012 10:52]

''Game experience may change during online play''

Staat vaker aan het begin van Ubisoft games.
GRAW ( super game) had dat ook.
True. Misschien is scherper het juiste woord niet. Het zag er iig indrukwekkender uit toen we het speelden. Het is overigens geen cartoony stijl. Cartoony stijl is bijv. Bulletstorm. Dit is wel anders. Het kleurgebruik komt echter overeen. Far Cry 3 heeft niet de grijs/bruine filter die zoveel andere shooters wel hebben. Vind ik persoonlijk een pluspunt.

Enfin, 90 minuten gamen is lang niet genoeg voor een finaal oordeel uiteraard. En een paar bewegende beelden en trailers al helemaal niet. We'll wait and see...
Ik snap je vergelijking niet. Dit zijn extreem mooie graphics. Dat het wat vrolijker is heeft niets te maken met hoe mooi of realistisch zijn.
Ik denk nu dat ik het spel in de war haalde met Crysis. Ik leef onder een PS3 steen dus sorry voor de verwarring ;)
? Als de resolutie een beetje beter zou zijn, dan zouden het mooie graphics kunnen zijn .. wat dus niet zo is
Heb je dat vuur bekeken?

Duidelijk niet.
Viel mij ook al op inderdaad, wat zag dat er dramatisch uit zeg.
Precies wat ik dacht, maar daar heeft far cry imo altijd naar geneigd.
Klopt, de originele Far Cry uit 2004 en Far Cry 2 hebben allebei bekend gestaan om hun mooie graphics, maar deze Far Cry pakt het net even wat anders aan.

De graphics zijn nog steeds realistisch, en je zult in de vormgeving geen overdreven cartoony dingen tegengekomen, maar de ontwikkelaars hebben er voor gekozen om het kleurrijke palet van een tropisch eiland ook door te zetten in de karakters. Dit levert dus een veel vrolijker stijltje op, niet per se cartoony, maar wel mooi aansluitend bij het Insanity-thema. Want zeg nou zelf, als The Joker uit Batman nu net zo grimmig zwart was geweest als de held zelf, was het karakter een heel stuk minder sterk geweest.

Vrolijke kleuren en een fucked up, grimmig karakter zijn een mooi contrast dat de nieuwe Far Cry in mijn ogen ook perfect gebruikt. Nu alleen nog effe kijken of de game ook leuk is om te spelen, da's altijd effe afwachten ;)
Ik neem even aan dat dit PS3 materiaal is? Op een flinke PC zal het vele malen mooier zijn mag ik hopen.
Ik neem even aan dat dit PS3 materiaal is? Op een flinke PC zal het vele malen mooier zijn mag ik hopen.
Gespeeld op: pc
Verschijnt ook voor: Xbox 360, PlayStation 3

Dus ik neem aan dat de screens ook van de PC versie zijn.

[Reactie gewijzigd door Dylan93 op 10 april 2012 09:26]

idd na dat FC 1 al 1 van de meest realistische spellen was voor zn tijd en FC 2 al helemaal vindt ik dit een egte afknapper :/
als hij die graphics mooi vind dan heeft die echt onder een steen geleefd de laatste tijd. :X
quote: onox
Ik dacht
Lezen is ook een kunst ;)

Anyways, leuke toevoeging om smartphones mee te laten werken je intel te decoden :) Ikzelf ben best benieuwd hoe die ingame editor eruit komt te zien!
Hoe komt het dat CryTek dit niet meer ontwikkeld? Vindt de graphics er maar Call Of Duty / Arcade achtig uitzien, spijtig hoor! Crytek is altijd al vooruitstrevend geweest maar nu het in handen is van Ubisoft, een bedrijf die alleen maar uit is op verkopen denk ik dat de markt negatief zal reageren op dit spel. Natuurlijk wilt elk bedrijf winst maken maar bij sommige studio's staat kwaliteit voorop.
Omdat Crytek geen eigenaar is van de naam "Far Cry" en voor EA is gaan werken, daarom zijn ze met de serie Crysis gekomen. Dezelfde reden dus nog steeds waarom Far Cry 2 niet door Crytek gemaakt is.

[Reactie gewijzigd door Cartman! op 8 april 2012 20:01]

Ik had stiekem wel gehoopt dat ze de Assault modus uit de eerste Far Cry opnieuw zouden introduceren. Dat was echt een leuke en tactische team based modus. Ook het barricaderen van je vlag zou hier in deze game leuk kunnen worden uitgewerkt door een muur van paletten//golfplaten er rond te bouwen. Misschien dat dat met de editor nog te maken valt, maar dat betwijfel ik.
Het is niet uitgesloten dat die er in zit. We hebben nu 2 spelmodi gezien, maar er zijn er vast meer. Verwacht daar later in het jaar meer details over.
Inderdaad, dat is de game die we elke keer weer uit het stof trekken als we weer eens een lannetje doen met de vriendengroep :) Bijzonder leuk als je een beetje samenwerkt. Ik hoop dat het er weer in zit.
De stukjes uit de game zien er nou niet echt goed uit. Lijkt alsof het van een console is gefilmd :S
Ik vraag me ook af hoe Tweakers aan deze beelden komt: zelf opgenomen tijdens de speelsessies, of wat materiaal uit Malmö meegekregen? Ze zien er idd erg low-res uit, waardoor de graphics tegenvallen.
Maar aangezien dat wel vaker is, vertrouw ik op het oordeel van Tweakers en ga ik er vanuit dat het er wél fatsoenlijk uit ziet.
Er staat redelijk groot in beeld "Alpha Build" wellicht dat dat ook het een en ander beïnvloed.
Het meest cartoony is de HUD, het spel zelf vind ik niet cartoonachtig, denk dat je daar een goed onderscheid tussen moet maken.
Overigens niet handig dat sommige Player Models een extreem fel rode muts ophebben. Je kunt dan net zo goed meteen een groot richtkruis op het hoofd tekenen. Naar mijn inziens een erg oneerlijk nadeel. Far cry 1 overigens met plezier gespeeld, 2 vond ik persoonlijk helemaal niks, niet lekker uitgewerkt.

Ik hoop dat 3 wat beter speelt dan FC2. Wel ben ik benieuwd naar de MP, het is wel weer eens leuk wat anders te spelen dan COD of BF, hoop dat het de moeite waard is.
Is geen nadeel aangezien het random is, neem ik aan. Dan ben je misschien 1 keer in de zoveel potjes in het nadeel, maar de volgende ronde is alles anders. En daarbij, als je een beetje goed bent maakt het niet uit dat ze je zien :)
Ik snap niet waarom ze voor zo'n gek puntensysteem kiezen, K/D ratio is toch voldoende? Of willen mensen ook zonder ingame te zijn kunnen shinen?
Ik ben blij dat er eens een game komt waar de nadruk niet ligt op k/d ratio. Dat is echt achterhaald en wordt ontzettend snel saai. Een game als CoD voegt qua gameplay bijvoorbeeld bar weinig toe aan iets als Quake 2, puur doordat het gewoon deathmatch is. Andere spelmodi die tegenwoordig gebruikelijk zijn, zijn variaties op CTF, Team Deathmatch, Conquest en Domolition. Allemaal oud en saai en vooral, erg repititief.

De nadruk moet liggen op multi-stage objectives en teamplay om op lange termijn een voldaan gevoel te kunnen geven. Gezien dit artikel zet FarCry met de Firestorm modus een stap in de goede richting. Het healen/reviven en ondersteuning kunnen bieden aan je teammates icm beloningen voor dit soort acties, zijn ook een zeer belangrijke ingrediënten om teamplay te bevorderen. Het voltooien van het objective moet beloond worden, niet de k/d ratio. Anders krijg je dat iedereen voor zich speelt.

Ik lees helaas niets over (de mogelijkheid tot het creëren van) map-specifieke opjectives. Als het zo mocht zijn dat die FireStorm modus op elke map precies hetzelfde is, blijft er bijna niets aan replay-waarde over.

Als de multi-player verkeerd uitpakt zal ik wederom bij Wolf:ET en ETQW blijven, want dat zijn de enige games (die ik ken) waar teamplay zelfs op een public server praktisch en mogelijk is, en waar ook iemand die totaal niet kan schieten een belangrijke bijdrage aan het behalen van het objective kan geven; of zelfs in zijn eentje verantwoordelijk kan zijn voor de overwinning van het team. Met objectives die per map verschillen is er vrijwel onbeperkte variatie mogelijk.

[Reactie gewijzigd door TheMajor op 10 april 2012 13:51]

Wat mij opvalt in het eerste filmpje is dat hij het spel met muis en keyboard speelt, terwijl ik had gehoord dat het spel alleen nog voor de controllers was "geoptimaliseerd".

Ik hoop dat in FC3 je in ranked matches met de zelf gemaakt maps kan spelen. In Far Cry 2 was dit wel mogelijk maar alleen nadat het spel was gekraakt door enkele spelers.

Iets wat ik nog wel mis bij de graphics zijn soft shadows, naar mijn mening maken die een spel zoveel mooier (een van de redenen dat ik CoD er tegenwoordig ook zo lelijk uit vind zien).
Op zich ziet het er qua spel aardig uit (matige graphics), maar die "easter egg" bij Domination is natuurlijk precies 2,5 keer echt leuk. Daarna kost het alleen maar (zinloze) tijd.

[Reactie gewijzigd door DvdPluijm op 8 april 2012 12:32]

Ziet er wonderschoon uit!
Deze ga ik zeker proberen :)
hm dan vind ik de sfeer van far cry 2 er toch leuker uitzien (meer mijn stijl) en ik neem aan dat er geen map editor is zoals in FC2?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True