The Witcher 2 - Assassins of Kings

Wennen aan de interface

Die mensen zullen blij zijn te horen dat CD Projekt Red geen half werk lijkt af te leveren als het gaat om het in elkaar zetten van een 'port'. Hoe vaak hebben we niet barslechte overzettingen gezien van platform naar platform, waarbij interfaces en besturingen niet uit de verf kwamen omdat er onvoldoende rekening was gehouden met de onderlinge verschillen tussen de platformen? We zullen nooit echt fan worden van ports, maar als je het dan toch doet, dan is de aanpak van CD Projekt Red wel de manier.

*Het systeem werkt

De offers die zijn gebracht aan de visuele kant van het spel vormen nergens een belemmering voor het spelplezier. Dat is al een eerste overwinning die de Polen in hun achterzak kunnen steken. Daarnaast kunnen we stellen dat de interface en de besturing die CD Projekt Red heeft ontworpen voor de Xbox 360 prima uit de verf komen. Toegegeven: we moesten er even flink aan wennen en zaten zeker de eerste anderhalf á twee uur regelmatig met een vinger op de verkeerde knop, maar uiteindelijk kwamen we wel waar de ontwikkelaars ons wilden hebben. Een richtsysteem is nooit zo soepel als een systeem dat gebruik kan maken van een muis, maar het systeem dat The Witcher 2 op de Xbox 360 gebruikt werkt wel.

Uitgangspunt is een blijft de kant waar Geralt naartoe kijkt. Het spel laat middels een icoontje zien op welke vijand Geralt een aanval uitvoert, mocht je op dat moment een aanval inzetten. Door de linkertrigger ingedrukt te houden 'lock' je een vijand. Op die manier blijft Geralt zijn aanvallen op die vijand richten, ongeacht of dat op dat moment het meest logische of dichtstbijzijnde doelwit is. Ook als je de lock-knop met rust laat, voelt het systeem soepel aan. Geen enkele keer raakten we een andere vijand dan de vijand waar we onze aanval voor hadden bedoeld. Het wisselen van vijanden en links en rechts tikken uitdelen terwijl je aanvallen ontwijkt door te dodgen, is net als in de pc-versie van het spel een belangrijk en goed werkend trucje om gevechten tegen veel vijanden te overleven. Dat dit systeem soepel werkt, is zeer belangrijk voor het succes van de consoleversie van The Witcher 2.

*Wennen dus

Zoals gezegd, is de rest van de besturing van The Witcher 2 vooral een kwestie van wennen. We gooiden bijvoorbeeld regelmatig een van onze geselecteerde handwapens, in plaats van dat we een sign gebruikten. Die signs, de magische aanvallen die Geralt kan uitvoeren, zijn eveneens belangrijk voor je overlevingskansen. Het kostte dus wat tijd, voordat we het selectiesysteem en de uitvoering helemaal onder controle hadden op de console. Uiteindelijk is het ons echter wel gelukt.

The Witcher 2 krijgt grote gratis update Nieuws van 30 september 2011

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018