The Witcher 2 - Assassins of Kings

Mooie consolegame

Laten we, voor de mensen die niet bekend zijn met The Witcher 2, eerst even terug gaan naar het begin. De setting en het verhaal zijn op de Xbox 360 grotendeels gelijk aan wat je in de pc-versie voor de kiezen kreeg. Ook hier begin je dus, spelend als de 'witcher' Geralt van Rivia, in gevangenschap en speel je een voorgeschiedenisje door waarin het het verhaal wordt geïntroduceerd en de basiselementen van de gameplay uit de doeken worden gedaan. Het geval wil dat de koningen in de spelwereld van The Witcher 2 bij bosjes neer lijken te vallen, en de oorzaak daarvan is nimmer 'hij stierf een natuurlijke dood'. Er is dus opzet in het spel, en aangezien alle aanwijzingen er op wijzen dat de moorden het werk zijn van een Witcher, is Geralt een belangrijke verdachte. Om zijn onschuld te kunnen bewijzen, laten de verantwoordelijke personen Geralt ontsnappen uit de gevangenis. Vanaf dat moment beginnen het avontuur en Geralts zoektocht pas echt.

*Stap terug

Het voelde wat lullig om de hele introductiefase van het spel opnieuw te moeten doorlopen, maar laten we vooral niet vergeten dat gamers die de pc-versie van The Witcher 2 hebben gespeeld nu natuurlijk niet tot de doelgroep behoren. En dat is maar goed ook, want de realiteit is dat The Witcher 2 op de Xbox 360 een flinke stap terug is als je de pc-versie al in volle glorie aan het werk hebt gezien. Goed, het spel bevat al de nodige fixes die CD Projekt Red in de loop van het laatste half jaar heeft toegevoegd aan de pc-versie, maar het grafische verschil is evident.

In het achterhoofd houden dat de Xbox 360-versie bedoeld is voor gamers die het spel niet al op pc hebben gespeeld, hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. Het spel levert in op elk grafisch aspect, maar komt er desondanks - voor een consolegame - alleszins goed vanaf. De lichteffecten zijn in orde, de vergezichten zijn nog steeds prachtig en de animaties zien er ook goed uit. We laten eenieder vrij om de open deur 'op de pc is het mooier' nogmaals in te trappen, maar feit is dat The Witcher 2 er prima uit ziet. De game kan zich prima meten met de mooiste consolegames die nu op de markt zijn, en je zou er op sommige punten zelfs voor kunnen pleiten dat The Witcher 2 dat klassement zal aanvoeren, al is zoiets ook een kwestie van smaak.

*Toegankelijk

Daarbij komt dat The Witcher 2 technisch gezien een stuk toegankelijker is dan zijn grote broer op de pc. Mocht je in mei vol spanning en enthousiasme de dvd van The Witcher 2 in je drive hebben gestopt, om er vervolgens achter te komen dat Geralt in een soort slow-motion door je beeld bewoog, dan was je beslist niet de enige. De rpg was prachtig, maar die pracht en praal had wel zijn prijs. We spraken alleen al in de afgelopen week diverse mensen die aangaven te wachten op de consoleversie omdat zij het spel niet hebben kunnen spelen op hun pc.

The Witcher 2 krijgt grote gratis update Nieuws van 30 september 2011

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018